08 januari 2018

Nieuwjaarsspeech lijsttrekker Bastienne Prins

Als eerste wens ik iedereen in zijn/haar privéleven alle goeds voor 2018. Verder wens ik namens het CDA alle inwoners van Waddinxveen een stabiel, gezond en veilig 2018!

Waddinxveen betekent doorwaadbare plaats in het veen. Dat dit dorp dat, letterlijk en figuurlijk, mag blijven betekenen voor haar inwoners. 2018 een nieuw jaar en een bijzonder jaar, want er vinden in maart gemeenteraadsverkiezingen plaats.

• er ligt een nieuw verkiezingsprogramma en
  • er staat een nieuwe fractie te trappelen om aan de slag te gaan en
  • misschien zelfs, afhankelijk van de verkiezingen, komt het CDA weer in een nieuwe coalitie.

Ik vind het woord nieuw boeiend, want eigenlijk is er niets nieuws onder de zon, er wordt bij nieuw altijd wat aan het bestaande toegevoegd, gelukkig maar, want we zouden van het paadje door het veen afraken, als alles elke keer totaal anders zou worden.

Er ligt een nieuw verkiezingsprogramma, gebaseerd op oude, vertrouwde, waardevolle, gedeelde normen en waarden, met de titel ‘Ruimte aan de samenleving’

Ruimte betekent een door grenzen bepaalde plaats, zoals deze kamer. In het heelal is de ruimte oneindig en onbegrensd, hoewel…. Ook kan ruimte iets anders betekenen. Bijv in de zin van iemand de ruimte geven: gelegenheid geven tot iets. Ruimte heeft dus begrenzingen, maar tegelijkertijd ook weer niet.

Vertaald naar het verkiezingsprogramma…..

In dat programma worden kaders aangegeven, zoals je wilt grenzen, maar ook kansen en mogelijkheden, ruimte dus. Inwoners, overheid en markt mogen ieder hun eigen ruimte innemen.

Het campagneteam heeft er een prachtige samenvatting van gemaakt die iedereen uit zijn hoofd moet kennen. Ik  haal er nu een drietal punten uit.

1. Het CDA geeft ruimte om problemen te benoemen, niet vanuit angstgevoelens, maar vanuit het zoeken en zien van mogelijkheden om problemen op te lossen. Geen oneliners, maar korte, krachtige en heldere betogen, met komma’s en puntkomma’s.  Betogingen gesproken met de juiste toon, want ‘C’est le ton qui fait la musique’. Bij het CDA letten we altijd op het effect van wat we zeggen en doen!

Het CDA denkt,  in het kader van problemen, aan mensen die door wat dan ook in de hoek geduwd of tegen de muur gezet zijn van de ‘ruimte’.  Naast die mensen wil het CDA gaan staan, met hen wil ze solidair zijn. Deze mensen behoren de ruimte te krijgen om weer volop mee te gaan doen in de samenleving. Voorbeelden…..slachtoffers van geweld achter de voordeur, mensen die onder de armoedegrens leven etc.

2. Het CDA geeft ruimte aan een actief gemeentebestuur en actieve inwoners.

• Wil een actief gemeentebestuur dat er voor zorgt dat basisvoorzieningen in Waddinxveen op peil blijven m.n. de zorgvoorzieningen. In Waddinxveen kun je wonen van 0-100.
  • Wil dat actieve inwoners meer invloed kunnen uitoefenen op de uitvoering van collectieve voorzieningen. Actieve inwoners en verenigingen worden ondersteund. Onnodige regels worden geschrapt.

3.    Het CDA geeft ruimte voor een duurzaam Waddinxveen

• Wil een nog betere bereikbaarheid. Dan denken we aan een verbetering van oeververbindingen of een nieuwe oeververbinding, bij voorkeur onder de Gouwe. Neemt hindernissen weg die duurzaam vervoer in de weg staan. Dan gaat het over deelauto’s, oplaadpunten en verbetering van fietspaden.
  • Wil een gezond economisch klimaat voor ondernemers waarbij duurzaamheid centraal staat.
  • Wil een klimaatbestendige gemeente met aandacht voor duurzame energie. Een energiecoöperatie voor en door Waddinxveners
  • Wil verbindingen van sport, cultuur, onderwijs en duurzaamheid faciliteren.

Samengevat:  Het CDA wil door nog betere zorg en bereikbaarheid, met daarbij grote aandacht voor duurzaamheid, meer Welzijn voor inwoners van nu en morgen in Waddinxveen.

Met dit verkiezingsprogramma positioneert het CDA zich in het midden van het politieke spectrum.  Op het sociaal domein en met de aandacht voor duurzaamheid links van het midden, op financieel terrein wat aan de rechterkant. Het financieel sobere beleid moet worden gecontinueerd.

Met deze positionering is het CDA in Waddinxveen een interessante coalitiepartner voor links, rechts en het midden.

CDA is een partij die verantwoordelijkheid wil nemen en ook dragen. Een partij die liever in de coalitie zit dan in de oppositie, omdat ze meent dan meer te kunnen betekenen voor de samenleving. Bij het vormen van een coalitie spreek je over wat je wat je verbindt en wat je scheidt en je probeert daar afspraken over te maken. Dat is niet gemakkelijk en dat kan ook behoorlijk pijn doen.

Coalitie is een verbond van een of meer partijen. Een verbond is iets heel serieus, dat mag je niet zomaar verbreken, want dan ben je niet geloofwaardig. Ook binnen de fractie sluiten we een soort verbond met elkaar. We komen afspraken na, praten niet over maar met elkaar, en houden elkaar aan het verkiezingsprogramma. Anders zijn we geen goed team en zal de daadkracht ook niet groot zijn.

Er is in de fractie ruimte voor ieders kwaliteiten, er is aandacht voor het innemen van ruimte, maar wel zo dat het de ruimte die een ander nodig heeft niet belemmert. Bij het CDA zeggen ze wat ze bedoelen, en doen ze wat ze  zeggen, Practice what you preach, geen gezwam in de ruimte waar je niets aan hebt.

En even naar onze wortels: de joods-christelijke traditie. In de Bergrede staat de zin: Gij dan zult volmaakt zijn. In het hebreeuws staat daar Tamien. Dat betekent: uit een stuk. Dat CDA leden uit een stuk  mogen zijn. Zo wil ik in de politiek staan samen met de andere fractieleden:

• met Niek de Boer met zijn grote aandacht voor de openbare ruimte en de financiën
  • met Trix de Kruijff met haar passie voor zorg
  • met Frans Schwiebbe met zijn missie voor sociale woningbouw
  • met Gerard Breugem zijn belangstelling voor de locale economie en kennis van procedures,
  • met Julian Krijgsman zijn kwaliteiten op het gebied van m.n. digitale veiligheid
  • met Eric Verweij met zijn brede belangstelling van waarden en normen tot welzijn voor inwoners en kansen voor ondernemers
  • met Niels van Arkel die met zijn kennis en vaardigheden op het gebied van de moderne media en journalistiek van belang kan zijn voor het CDA
  • Last but not least met Brigitte Lefering, de beoogde wethouder voor het CDA in Waddinxveen

O.l.v. het campagneteam, Jan Flikweert, Rens Droge en Ruud Vink gaan we dit verkiezingsprogramma ‘Het CDA schept ruimte’ onder de aandacht brengen van de Waddinxveense bevolking. We gaan ervoor en hebben er zin in!

Waddinxveen, 6 januari 2018

Bastienne Prins