21 januari 2019

Regenboog

Ook in Waddinxveen heeft hij gewapperd: de regenboogvlag. Het unieke symbool voor acceptatie en hoop. De laatste jaren zien we het symbool “regenboog” vaak terug in de vlag van de lhbt-gemeenschap. God liet met de regenboog aan Noach weten dat de vreselijke zondvloed nooit meer voor zal komen.

Een aantal Amerikaanse christenen besloot deze maand om de eeuwenoude denkwijze van een aantal kerkstromingen zwart op wit te zetten. Deze Nashvilleverklaring houdt Nederland nu al een tijdje bezig. Dit document doet veel mensen pijn. Je zult maar al jaren moeten vechten voor acceptatie en je christen voelen. En dan dit te horen krijgen…

De regenboogvlag wordt nu overal opgehangen, als teken van respect. We zijn erg blij dat de vlag uitgehangen heeft, maar de betekenis hiervan is voor mij en voor ons zeker net zo belangrijk. De regenboogvlag is niet alleen een symbool, maar ook een boodschap. Luisteren naar en accepteren van andersdenkenden, racisme en discriminatie tegengaan, bewustwording creëren en mensen aanspreken op hun gedrag. Een vlag hijsen is hierin niet genoeg, het uitdragen van deze boodschap is veel belangrijker.

Het CDA ziet hierin een grote rol voor zichzelf. Een partij met als kernboodschap ‘solidariteit’, moet dit ook lokaal kunnen uitdragen. Solidair zijn naar de ander betekent iemand accepteren, iemand eigen vrijheid geven om te bepalen wie men liefheeft en voor wie men zorgdraagt. Ieder mens telt.

Hiermee komen we terug op het verhaal van Noach. God deed Noach een belofte: Aan de regenboog kan iedereen zien dat ongelovigen en ongehoorzamen zullen nooit meer op zo’n gruwelijke manier worden gestraft. Voor iedereen heeft de regenboog in dit verhaal een andere boodschap. Voor mij is de regenboog in dit verhaal het symbool van acceptatie. Iedereen is welkom bij God.

De regenboog symboliseert de boodschap van acceptatie. Het is dan ook onze opdracht om iets met deze boodschap te doen. In ons raadswerk en in onze persoonlijke bezigheden wil het CDA deze boodschap uitdragen. Laat de regenboog hiervoor het symbool zijn.

Door: Niels van Arkel, fractievertegenwoordiger