03 oktober 2018

Vragen herinrichting stationsgebied Waddinxveen Centrum

De totale herinrichting bij het station Waddinxveen Centrum is bijna klaar.
In onze waarneming zitten er een aantal onduidelijkheden in het ontwerp die de onveiligheid van de weggebruikers in de hand werken.
Bijvoorbeeld als fietsers vanuit de Kerkweg West het spoor oversteken. Het fietspad lijkt “plotseling” op te houden op de Puttelaan en fietsers moeten dan met een moeilijke invoeg op de rijweg  “zich voor auto’s werpen”. Deze verkeerssituatie is moeilijk te ‘lezen’ voor een fietser. Veel fietsers maken de hoek niet en rijden rechtdoor op een wegoppervlak dat bedoeld lijkt te zijn voor voetgangers. Formeel mogen ook fietsers hier van gebruik maken, want er is geen sprake van de wettelijk vereiste verhoging die bij een voetpad hoort. Maar o.i. zal dat niet de bedoeling zijn van het ontwerp.

Een tweede punt dat ons opvalt is dat de aansluiting van het fietspad langs het Stationsplein haaks is en er geen sprake is van afgeronde hoeken. Dit stimuleert dat fietsers een omslachtige (en potentieel gevaarlijke) manoeuvre moet maken om van de Kerkweg het fietspad op te komen.

Vraag 1a. Deelt de wethouder onze analyse dat de vormgeving onduidelijk en daardoor potentieel gevaarlijk is?

Vraag 1b. Is het u bekend of hier al ongelukken gebeurd zijn? Zo ja? Hoe vaak en wat voor ongelukken?

Vraag 1 c. Gezien bovenstaande vragen wij u een evaluatie en verkeersveiligheidsaudit van de herinrichting van het stationsgebied uit te voeren. Bent u hiertoe bereid? Zo ja, op welke termijn?

Antwoorden van Kirsten Schippers:
1a. nee, het fietspad eindigt in een 30km gebied waar de fietsers zich mengen met het overige verkeer op de rijbaan.

1b. er zijn geen ongelukken gebeurd voor zover bij ons bekend is.

1c. vooralsnog niet. Voor de inrichting van de stationsomgeving is expertise ingehuurd en is in samenwerking met onze eigen afdeling verkeer dit ontwerp gekozen. Het ontwerp is tevens aan de raad voorgelegd.