21 april 2021

CDA voorstander van een volwaardig bestuurscentrum in De Paauw

Landgoed en raadhuis De Paauw begint zijn oude allure terug te krijgen. De buitenkant is opgeknapt, de originele kleur toegepast en ook het bordes ziet er weer tip top uit. Fijn natuurlijk dat Wassenaar dat niet allemaal uit zijn eigen zak heeft betaald. Verschillende vormen van subsidie hebben daar flink aan bijgedragen. Nu nog het transformeren van de binnenkant van De Paauw naar een duurzame omgeving om te dienen als het bestuurscentrum van Wassenaar. En dat zou de bekroning zijn van het proces naar een zelfstandige gemeente: een kroonbenoemde burgemeester en een eigen ambtenarenapparaat in de Paauw. Het huidige gemeentekantoor kan dan prima een woonbestemming krijgen.

In de commissie Fysieke Leefomgeving gesproken over de volgende stappen met betrekking tot de bestemming en inrichting van de Paauw. CDA-Raadslid Wim Koetsier: “Het is belangrijk dat alle ambtenaren in de beleidssfeer een (flex)plaats vinden in het nieuwe bestuurscentrum. Dat houdt de lijnen kort en zal het nieuwe beoogde opgave gericht werken een stuk makkelijker maken.”

Dit zal betekenen dat de ruimte binnen de Paauw maximaal ten dienste van arbeidsplekken zal komen en dat functies als het archief en het brandweermuseum een locatie elders zullen krijgen. Raadslid Koetsier: ”Door de ruimte maximaal te gebruiken voor werkplekken hoeft er aan De Paauw niet bijgebouwd te worden en dat maakt het project een stuk makkelijker. Het is zaak dat er een mooie nieuwe locatie op zicht wordt gevonden voor het museum, zo wordt een nadeel toch een voordeel.” CDA-commissielid Dymphna Vree stelt voor een loketfunctie voor o.a. paspoorten en rijbewijzen in een van de leegstaande panden te vestigen in het winkelcentrum of in de Bibliotheek.”

De Paauw dient toegankelijk gemaakt worden. Het gebouw heeft verschillende (tussen)verdiepingen, waardoor de toegankelijkheid een flinke opgave is. CDA-fractievoorzitter Ronald Everard: ”Het raadshuis is er straks voor iedereen en dan moet het zo toegankelijk mogelijk worden met minimaal een lift. Horeca in de Paauw is geen noodzaak voor het CDA, maar als het er komt, dan kleinschalig voor koffie, gebak en een broodje voor de wandelaars.” Fractievoorzitter Ronald Everard: ”Het autoverkeer naar- en van de Paauw verdient extra aandacht. Het is niet de bedoeling de buurt onnodig verder te belasten. Daarom zullen wij als CDA bij behandeling van het dossier in de raad een motie indienen over een modern mobiliteitsbeleid voor de gebruikers van de Paauw om autoverkeersbewegingen en parkeeroverlast te minimaliseren.”