13 september 2022

CDA Wassenaar: “Coalitie, kom uit die ivoren Paauw!”

De cijfers van het CBS liegen er niet om. Nederland kent een inflatie van maar liefst 12%, de hoogste ooit gemeten. De koopkracht daalt met 6,3%. Het Nibud concludeerde dat één op de drie Nederlandse huishoudens maandelijks worstelt met rondkomen. Ook steeds meer huishoudens in Wassenaar zitten volop in de problemen.

CDA-commissielid Sabrina Everard vroeg daarom aan het college hoeveel huishoudens in Wassenaar in de knel zitten en of zij van plan is extra maatregelen te nemen om deze huishoudens de komende maanden te ondersteunen. Wethouder Klaver gaf aan dat het college niet weet hoeveel huishoudens in Wassenaar echt in de problemen zit. Ze schatte wel in dat dit er ongeveer 600 inwoners bereikt zijn via de energietoeslag vanuit het Rijk. Verder somde zij vooral bekende maatregelen op die al zijn geregeld. CDA-commissielid Sabrina Everard: “Een merkwaardig antwoord van de wethouder. Geen enkele noodmaatregel passend bij de financiële noodsituatie waarin misschien wel 1.000 tot 1.500 Wassenaarse huishoudens (komen te) zitten. Dat zijn niet alleen huishoudens met een minimum inkomen.”

Maar het meest opmerkelijke antwoord van de avond kwam van wethouder Hendrickx. Toen Everard opriep een streep te zetten door het plan om de OZB met 20%, exclusief inflatie, te verhogen. Dit vanwege de torenhoge inflatie. De wethouder gaf aan dat de integrale behandeling tijdens de begrotingsbehandeling in november plaatsvindt. Wel zei hij dat de gemeente de hoge energierekening moet betalen. Verder raakt deze verhoging volgens hem alleen inwoners met een koopwoning en daarmee dus niet de groep die last van de stijgende energieprijzen heeft. Dat zijn volgens de wethouder alleen de mensen in een sociale huurwoning. CDA-commissielid Everard: “Als je echt hart voor de Wassenaarders hebt geef je niet dergelijke harteloze antwoorden, die bovendien niet kloppen. Ook veel andere gewone dorpsgenoten met een koopwoning worden getroffen door de inflatie.”

Het is natuurlijk veel te kort door de bocht dat deze beoogde verhoging huurders niet zal raken. Verhuurders van woningen zullen de stijgende kosten immers ongetwijfeld gaan doorrekenen aan de huurder. Het lijkt wel of de coalitie alleen in de ivoren Paauw zit en veel te weinig spreekt met gewone dorpsgenoten met normale inkomens. De CDA fractie roept het college dan ook op om eens uit de ivoren Paauw te komen en te praten met gewone Wassenaarders.