19 september 2017

CDA: biedt sportverenigingen meer zekerheid

De gemeente Zoetermeer won deze week het kort geding tegen de eigenaar van SilverDome. Recreanten en sportverenigingen kunnen binnenkort weer gebruikmaken van de ijshal. Zeker is dit echter niet, daar het niet duidelijk is of de eigenaar de financiële middelen hiervoor heeft. En dat levert nogal wat onzekerheid op voor de sportverenigingen die gebruikmaken van de hal. Het CDA wenst al geruime tijd een 400 meter-ijsbaan en vindt dat Zoetermeer te afhankelijk is geworden van commerciële partijen.

Deze zomer sloot de exploitant van SilverDome per direct de buitenring van de ijsbaan vanwege scheuren in het beton. De situatie was te gevaarlijk en repareren te duur. Dit nieuws was een klap in het gezicht van de Zoetermeerse ijsverenigingen. IJsvereniging Zoetermeer (YVZ) moest zelfs uitwijken naar Den Haag.

Commercieel bedrijf dwingen
Verantwoordelijk wethouder Margreet van Driel (Sport) spande direct een kort geding aan tegen de eigenaar van SilverDome. De gemeente wilde dat de exploitant zich aan zijn contractuele verplichtingen zou houden. "Dit is gelukt, maar het doet erg denken aan de rechtszaak vorig jaar, die is gevoerd om het zwembad Keerpunt in de zomer open te krijgen," aldus Charlotte Hensen-Lok, commissielid voor het CDA in de Zoetermeerse gemeenteraad. "Ook nu moeten we een commercieel bedrijf dwingen om zijn plichten na te komen. Ook nu wachten de verenigingen in spanning op wat komen gaat. Ook nu moeten de inwoners van Zoetermeer maar afwachten of ze komend seizoen hun favoriete sport kunnen beoefenen."

Afhankelijk van commerciële aanbieders
"Eigenlijk wil de eigenaar van SilverDome af van al het ijs," vertelt Hensen-Lok. "Volgens de eigenaar leveren evenementen nu eenmal meer op. We zijn in Zoetermeer voor het zwemmen en het schaatsen afhankelijk geworden van commerciële aanbieders. En dat terwijl beide sporten bijna niet commercieel interessant zijn. Het CDA vindt het dan ook tijd worden dat de gemeente de mogelijkheden onderzoekt voor een eigen simpele 400 meter-ijsbaan. Met daarop ruimte voor onze kunstrijverenigingen, de curling en de ijshockey. We willen dat deze verenigingen voor onze stad behouden blijven.  Niet om nog meer stenen neer te zetten, maar om onze verenigingen de rust en ruimte te bieden om te groeien. En daarmee onze stad te versterken. Immers, sport verbindt, en houdt mensen langer gezond en vitaal. En wie weet: misschien is dit wel te koppelen aan een gezellig zwembad in de zomer."

Het CDA heeft maandag 18 september in de raadscommissie vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders over dit onderwerp.