24 juni 2021

CDA Zoetermeer pleit voor beter onderhoud

ZOETERMEER - In het voorjaarsdebat, aanstaande maandag, breekt het CDA Zoetermeer een lans voor beter groenonderhoud in de buurt van nieuwe bouwlocaties in de stad. Met dit pleidooi wil de fractie buurten laten meeprofiteren als er wordt gebouwd. “Van een onderhoudsimpuls worden buurten beter, en dat is ook goed voor de stad”, aldus CDA-raadslid Klaasjan de Jong.

Het is een bekend gegeven: op tal van plekken in de stad werkt de gemeente aan plannen voor nieuwe woningen. Denk aan het Entreegebied aan weerszijden van de Afrikaweg, de Binnenstad, of de ERA-locatie bij station Zoetermeer Oost. Vaak zijn dat woontorens. “Die extra huizen zijn hard nodig, want er is een grote behoefte aan woningen en de ruimte in de stad is beperkt. Dan moet je wel de hoogte in”, aldus De Jong.

Woongenot
“Maar woontorens roepen ook weerstand op in de omgeving. Ik spreek regelmatig ongeruste bewoners. Ze maken zich zorgen over hun woongenot en de leefbaarheid in hun buurt. Ik herken dat. Voor deze mensen wil ik opkomen; door meer balans te brengen in de lasten en de lusten. Beter onderhoud van het groen is daarvan een concreet voorbeeld.”

Buurtvisies
Begin volgende maand beslist de gemeenteraad over een voorstel om het gesprek met de buurt vanaf het begin te organiseren, en om buurtvisies te maken. Die ontwikkeling omarmt het CDA Zoetermeer  van harte. “Wij vinden dat een verbetering van het onderhoud van de openbare ruimte heel goed in die afspraken zou kunnen passen. In het voorjaarsdebat op maandag 28 juni roept het CDA het college op om het gesprek erover aan te gaan met ontwikkelaars en buurtbewoners. In het voorjaar van 2022 wil de fractie horen wat de ervaringen zijn.”