03 juni 2023

CDA Zoetermeer wil verbetering raadvoorstel woontoren Natuursteenlaan

Het CDA Zoetermeer dient tijdens de raadsvergadering van aanstaande maandag (5 juni) een motie in die het raadvoorstel over de nieuwbouw van een woontoren aan de Natuursteenlaan wil verbeteren. De motie streeft naar een ontwikkeling die rekening houdt met de belangen van omwonenden en de stad.

“De nieuwbouw van de woontoren aan de Natuursteenlaan is een uitstekende mogelijkheid om de woningvoorraad in de stad te versterken,” aldus CDA-fractievoorzitter Véronique Frinking. “Maar we moeten zorgvuldig blijven en rekening houden met de belangen en wensen van zowel omwonenden als de stad. Met deze motie willen we een duidelijk signaal afgeven dat het raadvoorstel op bepaalde punten verbeterd moet worden."

Twee aspecten

De motie van het CDA Zoetermeer richt zich op twee belangrijke aspecten. “Veel omwonenden zijn bang voor parkeeroverlast,” vertelt Frinking. “Op dit moment is het nog niet goed te beoordelen of die zorgen terecht zullen zijn, maar wij vinden het belangrijk dat het college toezegt dat het parkeerproblemen in de buurt in overleg met de omwonenden zal aanpakken en op te lossen. Niemand zit te wachten op een hoge parkeerdruk en onveilige verkeerssituatie. Daarnaast vinden we dat het nieuwe gebouw moet passen in de groene omgeving van Rokkeveen, met zichtbare groene en duurzame elementen die aansluiten bij de bestaande architectuur en het karakter van de omgeving.”

Constructief

Het CDA Zoetermeer streeft naar een constructief proces waarbij alle betrokken partijen worden betrokken. “We willen hoogwaardige nieuwbouw zien die harmonieus opgaat in de omgeving, met aandacht voor ruimtelijke ordening en duurzaamheid. Het doel is om te zorgen dat de nieuwbouw niet alleen een positieve bijdrage levert aan de stad, maar ook voldoet aan de behoeften van omwonenden. Een naadloze integratie in de omgeving en oog voor duurzaamheid zijn hierbij essentieel,” aldus CDA-fractievoorzitter Véronique Frinking.