13 november 2020

College onderzoekt omscholingsmogelijkheden ZZP-ers

Het Zoetermeerse college gaat onderzoeken of en hoeveel ZZP'ers en andere zelfstandigen hebben aan een omscholingsprogramma vanuit het bedrijfsleven. ”Veel mensen hebben te maken met financiële schade door de coronacrisis,” aldus CDA-raadslid Esmee van Oudheusden. “Soms kunnen ze hun huidige beroep niet meer uitvoeren en denken aan een ander vak. Daar moeten ze wel naar omgeschoold worden. We moeten ze helpen. ”

De actie van het college komt voort uit een motie die CDA Zoetermeer, ondersteund door PVV, Fractie van den Berg en PvdA, indiende tijdens het Begrotingsdebat. "We zijn erg blij dat onze motie aangenomen is", vertelt Van Oudheusden. “ZZP'ers en andere zelfstandigen kunnen alle steun gebruiken. Ze ontvangen nu vaak nog geld van het rijk uit de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo). Maar het is onduidelijk hoelang dat nog blijft doorgaan. ”

Ander vak
“Wij zijn erg benieuwd hoeveel ZZP'ers een ander vak willen leren. Helaas is er niet te weinig duidelijk over de mogelijkheden tot omscholing en hoe zelfstandigen daar dan gebruik van kunnen maken. En dat is jammer ”, vindt het CDA-raadslid. “Want iemand die snel nieuwe vaardigheden ontwikkelt door omscholing kan gemakkelijker een nieuwe baan vinden in bijvoorbeeld de zorg of installatietechniek. Daar zit men te springen om geschikt personeel. Het college kijkt of er meer duidelijkheid komt en er vanuit het bedrijfsleven een omscholingsprogramma kan worden opgezet. Het mooiste is natuurlijk als er in de hele regio een gezamenlijke programma met meerdere gemeenten wordt. ”