19 maart 2018

De week van Ingeborg 19 maart : Harry en Jacob

Koffie in ’t Schuurtje van Vincentius

Met ons en onze vrijwilligers gaat het heel goed, wij hebben geen problemen, beginnen Harry en Jacob van Stichting ’t Schuurtje van Vincentius ons koffie-uurtje. Dat wordt dan een kort gesprek denk ik nog even. Maar dat loopt anders.

Vincentius haalt in Zoetermeer met tien mensen gratis huisraad op. Daarnaast heeft de stichting een dertig man en vrouw sterke ‘bezoekgroep’, die eenzame en zieke mensen thuis bezoekt. Weer veertig andere vrijwilligers verkopen de opgehaalde spullen in ‘t Schuurtje. Met de opbrengst organiseert ze activiteiten voor ouderen en mensen die wat extra hulp nodig hebben. Harry en Jacob zijn twee super enthousiast, gepensioneerde heren van de stichting. Ze zijn super blij met hun ‘schuur’. Twee zaterdagen per maand is hij open. Er komen dan zo’n 200 mensen. De koffiehoek zit op die dagen de hele dag vol. Veel mensen komen speciaal voor de koffie en het praatje. Helemaal niet voor het kopen van spullen.

Vincentius haalt veel huisraad. Wat goed is - ongeveer 75% - gaat naar ‘t Schuurtje. De 25% die overblijft, veroorzaakt problemen, vertellen Harry en Jacob. Aha, dus toch een probleem. Die spullen moeten namelijk naar het zelfbrengdepot. De gemeente Zoetermeer ziet ons helaas als bedrijf. Ons afval is daarmee bedrijfsafval, waarvoor we moeten betalen. Daar zijn ze het niet mee eens. Het is eigenlijk toch van de zotte dat dit niet kan worden geregeld. Harry en Jacob lopen wel vaker tegen onlogische bureaucratie aan. En dat ligt niet aan hun leeftijd. Zo mogen ze één per jaar boeken verkopen in het Stadshart. Goed voor de bekendheid. Maar sinds vorig jaar moeten ze leges hiervoor betalen. En dat is zoveel dat we geld toeleggen op het staan in het Stadshart, aldus de heren. Dat klopt niet, vinden ze. En dat ben ik heel erg met ze eens. Het is de hoogste tijd dat we eens gaan kijken naar de regelingen en subsidies aan vrijwilligersorganisaties. Vincentius redt zich wel. Zij hebben inkomsten uit de verkoop van spullen. Genoeg organisaties hebben dat niet. Maar ze doen wel ontzettend goed werk. Zij helpen mensen. De gemeente moet maar eens gaan begrijpen dat vrijwilligerswerk niet hetzelfde is als ‘gratis’. Daar waar de gemeente alleen oog heeft voor regeltjes en bureaucratie, lopen goedwillende mensen tegen onnodige blokkades aan. Tijd voor verandering!

Ingeborg ter Laak, lijsttrekker CDA Zoetermeer

Flyer "De week van Ingeborg : Koffie bij 't Schuurtje van Vincentius"