20 maart 2018

De week van Ingeborg : Eric en Wim

Koffie bij de Oranjevereniging

Eric en Wim wonen bij elkaar in de straat. Tien jaar geleden bezochten zij het, toen nog, Koninginnefeest en vonden dat het feest

met alleen een aubade en wat kleedjes beter kon. Zo gezegd, zo gedaan. Inmiddels is de jaarlijkse Koningsdag een groot succes, een echt bruisend familie-evenement. Op het programma staan nu bijvoorbeeld het Koningsontbijt,(door Lionsclub Soetermare), de aubade met het zingen van het Volkslied, de vrijmarkt, eetkraampjes op het Marseillepad, spelletjes op het Dobbe-eiland, activiteiten voor de allerkleinsten op het Nicolaasplein en activiteiten voor jongeren in Park Palenstein.

Omdat Eric en Wim het nu samen met de andere leden van het Oranjestichtingsbestuur en veel vrijwilligers een aantal jaren doen, loopt het steeds soepeler, ze bouwen voort op hun ervaring. Maar dat betekent helaas niet dat alles vlekkeloos verloopt. Tijdens ons gesprek worden anekdotes verteld over de regels waaraan moet worden voldaan. Zo mag een klein podium waarop de burgemeester zijn toespraak bij de aubade houdt niet zonder spanband,  omdat het formeel een object is, maar de burgemeester mag wel op een stoel staan, want dat is geen object.

De regels voor veiligheid zijn ook redelijk omvangrijk. Begrijpelijk vinden Eric en Wim. Veel is gewoonboerenverstand. Soms schieten maatregelen echter door en mist het zijn doel. In de eerste jaren hadden Eric en Wim soms wel contact met 25 medewerkers van allerlei verschillende gemeente afdelingen om zaken bij de gemeente te regelen. Dat is de afgelopen jaren al veel beter en afgestemder gegaan, maar toch maak ik me zorgen.

De gemeente zou juist positieve aandacht moeten hebben voor betrokken Zoetermeerders: meedenken, makkelijk maken en geen onzinnige regeltjes afdwingen. Gelukkig ervaren Eric en Wim ook een steeds positievere houding van de gemeente. Zij hebben nog 1 grote wens: de Koning naar Zoetermeer op Koningsdag. Dat zou enorm leuk zijn voor Zoetermeer.En voor de Koning :-)

Ingeborg ter Laak, lijsttrekker CDA Zoetermeer

Flyer #De week van Ingeborg : Eric en Wim"