11 mei 2023

Gevaarlijke situaties bij Wethouder Jennétunnel

Het CDA Zoetermeer heeft schriftelijke vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders over de verkeerssituatie bij de Wethouder Jennétunnel, de fiets- en voetgangerstunnel bij station Zoetermeer-Oost. Aanleiding voor deze vragen is het recente artikel in het Algemeen Dagblad waarin wordt gewaarschuwd voor “levensgevaarlijke situaties” die ontstaan zijn na het sluiten van de tunnel. De tunnel krijgt een opfrisbeurt, met onder meer nieuwe tegels en trappen.

Het fietspad waar de verkeersregelaars de fietsers nu langs sturen is smal en leidt naar het station, waar vervolgens een stoplicht moet worden overgestoken. Dit levert gevaarlijke situaties op. Het CDA Zoetermeer maakt zich zorgen over de veiligheid van de fietsers en voetgangers en wil dat het college actie onderneemt. "De veiligheid van onze inwoners is voor ons van groot belang. Het is onacceptabel dat er levensgevaarlijke situaties ontstaan voor fietsers en voetgangers,” aldus fractievoorzitter Véronique Frinking. “We roepen het college dan ook op om snel actie te ondernemen en de veiligheid te waarborgen. We willen dat er duidelijke en veilige alternatieve routes beschikbaar zijn voor fietsers en voetgangers en dat de afsluiting van de tunnel goed wordt aangegeven."

gemeente moet snel actie onderneemen om deze gevaarlijke situatie op te lossen.

Schriftelijke vragen

Het CDA Zoetermeer wil van het college weten of ze bekend is met de gevaarlijke situatie, of de afsluiting voldoende wordt aangegeven, welke maatregelen de gemeente gaat nemen om de gevaarlijke situaties op te lossen, of er andere maatregelen genomen kunnen worden zoals het toestaan van tijdelijk 30 km/u rijden voor auto's, waarom de afsluiting zo lang moet duren, en of er plannen zijn om de afsluiting te verkorten. Het CDA Zoetermeer blijft de ontwikkelingen nauwlettend volgen en zal zich blijven inzetten voor de veiligheid van de fietsers in de gemeente.