27 februari 2018

Kabouteractie CDA zet topvrijwilligers in het zonnetje

Het campagneteam van het CDA Zoetermeer heeft in de nacht van maandag op dinsdag 27 februari 15 kabouters neergezet bij Zoetermeerse sportclubs, hulpverleningsorganisaties en hun topvrijwilligers. Met deze actie spreekt het CDA waardering uit voor de duizenden vrijwilligers en mantelzorgers in de stad.

Veel Zoetermeerders doen aan vrijwilligerswerk of zijn actief als mantelzorger. Vaak is hun werk echter nauwelijks zichtbaar. “Maar denk je eens in hoe belangrijk zij zijn,” zegt fractievoorzitter en lijstrekker Ingeborg ter Laak. “De mensen achter de bar van de sportkantine, het taalmaatje, de EHBO’er van het Rode Kruis, de mantelzorgende buurvrouw en de jeugdtrainer op het korfbalveld. Soms lijkt het ‘of de kaboutertjes het werk doen’. Wij weten wel beter: zij zijn het cement van samenleving,” aldus Ter Laak.

Spotlight
Om alle topvrijwilligers in de spotlight te zetten, ging het CDA vanmorgen in de ijzige koud op pad. De 15 kabouters die werden bezorgd bij Zoetermeerse topvrijwilligers staan symbool voor alle mensen die zich vrijwillig inzetten voor hun omgeving. Lijsttrekker Ingeborg ter Laak: “Het CDA Zoetermeer voert campagne met de vijf speerpunten veiligheid, zorg, normen en waarden, onderwijs en verenigingen. Wij geloven niet in de overheid of de markt, maar in de samenleving. Elkaar helpen, klaarstaan voor je naasten. Daarom staan wij achter vrijwilligers en mantelzorgers. Zonder vrijwilligers staat er niemand achter de bar in de kantine. Zonder mantelzorgers zouden vele ouderen vereenzamen of naar een verpleeghuis moeten verhuizen, weg van de vertrouwde omgeving.”

Blokkades
“Toch zien we in de praktijk dat iemand die voor zijn of haar omgeving klaarstaat tegen allerlei blokkades aanloopt,” vertelt Ingeborg ter Laak. “Dat moet anders, deze betrokken mensen verdienen minder regels en meer waardering. Het CDA gaat zich daarvoor inzetten. Wij zijn trots op jullie, niet alleen vandaag maar 365 dagen in het jaar.”