17 februari 2018

Ruud Lubbers overleed op 14 februari j.l.

Op 14 februari 2018 is oud-premier en minister van staat Ruud Lubbers op 78-jarige leeftijd overleden. Ruud Lubbers was in de periode tussen 1973 en 1994 Kamerlid, fractievoorzitter, minister, en minister-president voor eerst de KVP en later het CDA. Hij leidde drie kabinetten in de jaren ‘80 en ‘90, en is daarmee niet alleen de jongste maar ook de langstzittende premier van Nederland geweest.

Het CDA heeft niet slechts vele redenen tot dankbaarheid aan Ruud Lubbers voor zijn verdiensten voor de partij en het land. Hij is ook een inspiratie voor het CDA van nu en de komende decennia met zijn brede, wereldwijde blik, zijn visionaire aandacht voor de schepping en haar overlevingskansen, de ‘Rotterdamse’, grootstedelijke invalshoek in zijn denken en doen en zijn gedurige aansporingen tot verdieping en modernisering van de politiek en het gedachtegoed van de christendemocratie als filosofie en stroming in de democratie. Als ‘erflater van de beschaving’ van het CDA blijft Ruud Lubbers iemand die zijn gelijke niet kent.

Lees hier het In Memoriam Ruud Lubbers van historicus P.G. Kroeger

im-ruud-lubbers-168206/