07 november 2022

Begrotingsdebat 2022: Samen doen wat nodig is

"De crisis manifesteert zich op vele fronten. Een gezin met drie kinderen en werkende ouders die het toch moeilijk heeft. Alleenstaanden die geen voedselpakket kunnen krijgen, omdat gezinnen voorrang krijgen. Voor iedereen is het een onzekere tijd. En dat brengt zorgen met zich mee. De zorg over je energierekening, de kosten van boodschappen of het lidmaatschap van jouw vereniging. En alsof dat nog niet genoeg is hebben we te dealen met woningnood, stijgende criminaliteitscijfers en veel jongeren in eenzaamheid en psychische nood. Het CDA Zoetermeer vindt het onrechtvaardig dat er groepen inwoners tussen wal en schip vallen, gevangen tussen regelingen die niet voor hen gelden. Voor deze groep komt het CDA Zoetermeer op."

Aan het woord is CDA-fractievoorzitter Véronique Frinking. Tijdens het begrotingsdedat op maandag 7 november vroeg zij ondermeer aandacht voor meer samenwerking. "Wij als politici in Zoetermeer kunnen niet alle wereldproblemen oplossen. Wel kunnen we  solidair zijn met elkaar en samen de problemen aanpakken. Minder ik en meer wij. Het motto van het coalitieakkoord “Samen doen wat nodig is” past daar goed bij." Hieronder vindt u de hele bijdrage van onze fractievoorzitter.

Zorgelijk vooruitzicht

"We spreken vandaag over de begroting van 2023. Een begroting waarin we 450 miljoen euro verdelen. We zien dat de financiële afspraken die in het debat over de Perspectiefnota en het coalitieakkoord zijn gemaakt, concreet zijn verwerkt in deze begroting. Daarmee zijn we akkoord. Vanaf 2026 is het maar de vraag of de begroting sluitend is. Dat is een zorgelijk vooruitzicht. We kunnen ons vinden in het standpunt van het college om - gezien alle onzekerheden op landelijk niveau - nu nog geen maatregelen te nemen voor 2026. Wel willen we bij veranderingen zo snel mogelijk van de (financiële) ontwikkelingen op de hoogte worden gehouden en niet alleen tijdens de standaard rapportagemomenten."

Alle invalshoeken

"Het CDA Zoetermeer ziet in de begroting dat samenwerken nóg belangrijker wordt. We hebben er al vele jaren aandacht voor gevraagd. Het is belangrijk om vanuit verschillende invalshoeken naar problemen te kijken en gezamenlijk met onze inwoners tot oplossingen te komen. We zien veel goede initiatieven in de begroting terug. Ik noem graag drie voorbeelden: Zoetermeer 2025, de woonzorgvisie en het sociaal innovatiefonds."

• Zoetermeer 2025 is een uniek samenwerkingsverband waar zorg- en welzijnsorganisaties elkaar gevonden hebben en waar onze inwoners alleen maar beter van worden. Het Langeland-ziekenhuis is volwaardig en gewaardeerd partner in het verband en we zijn zeer blij dat het ziekenhuis behouden blijft voor onze stad. Dank ook aan college en onze raad voor alle zichtbare en onzichtbare inspanningen.
  • De woonzorgvisie vinden wij ook een goed voorbeeld van samen. Samen werken vanuit beleid én begroting. We stellen onze inwoners centraal en kunnen écht helpen. Dat juichen we van harte toe. Nu de uitvoeringsagenda nog.
  • Ook de voorstellen bij het sociaal innovatiefonds zijn gebaseerd op samenwerking en impact. Wij vinden deze aanpak de beste manier om onze inwoners te helpen en daarom steunen we deze aanpak van harte.

Gezond verstand

"Naast meer samenwerken, pleit het CDA-Zoetermeer voor meer ruimte om te handelen vanuit ons gezonde verstand. Regels en regelingen zijn goed, maar niet zaligmakend. In schrijnende situaties is snel handelen belangrijker dan het eindeloos vasthouden aan het doorlopen van protocollen. Daarom dienen we de motie “Doorbraakfonds” in. Het doorbraakfonds wil mensen helpen die nu tussen wal en schip vallen, omdat ze niet in aanmerking komen voor bestaande regelingen maar wel in financiële nood verkeren. Ondersteuning van het gezonde-verstand-denken, noemen we dat."

Thuis voelen in een veilige stad

"De impact van de crisissen waar ik het zo-even over had is groot. Hoewel materiële noden daarbij het meest zichtbaar zijn, gaat het ook om gevoelens van eenzaamheid en om de noodzaak om herkend en erkend te worden. Als de omgeving waarin je leeft niet meer als thuis aanvoelt, als het lijkt alsof je door anderen aan de kant wordt geschoven, dan veroorzaakt dat afstand en zelfs wantrouwen tot mensen om je heen, of in de instituties, zoals de politiek. Wij vragen hier aandacht voor. Onze Zoetermeerders moeten zich gerespecteerd weten en zich thuis voelen in een veilige stad! Daar moeten we aan werken.

Voor het CDA Zoetermeer is het inwonersoverleg nieuwe stijl een prima instrument om met elkaar in gesprek te blijven. Het inwonersoverleg, dat als eerste gaat praten over het nieuwe afvalbeleid, geeft inwoners vanaf het begin een centrale stem. Dat helpt om polarisatie te voorkomen en maakt het mogelijk om samen aan de slag te gaan."

Praten met onze jeugd

"Het CDA Zoetermeer vraagt speciale aandacht voor onze jeugd. We zouden moeten praten over onderwerpen die hen echt verder helpen. Over hun opleiding, vrije tijd, een eigen woning, werk en misschien nog wel veel meer. Maar al vele jaren praten we vooral over hoe duur de jeugdzorg is en wie wat zou moeten betalen. Toch is het schrikbarend om te ervaren dat we in Zoetermeer zoveel jongeren hebben met problemen. Dan heb ik het niet eens alleen over eenzaamheid en psychische problemen. In Zoetermeer gaan nog steeds kinderen zonder eten naar school. En veel jongeren kunnen niet eens beginnen met het opbouwen van een eigen leven, omdat er geen woning voor hen beschikbaar is. Het CDA Zoetermeer vindt dat deze schrijnende zaken meer aandacht verdienen. We zijn blij met pilots als Ontbijt op school, maar college, wordt deze pilot wel omgezet tot een vaste ondersteuning van ouders en kinderen die het moeilijk hebben? En is de hervormingsagenda voldoende om te zorgen dat er minder jongeren Jeugdzorg nodig hebben? En zo niet, wat dan wel?"

Elkaar ontmoeten

"Zoals al gezegd is het voor veel jongeren moeilijk om een eigen woning te vinden. En dat geldt helaas voor veel Zoetermeerders. Daarom vinden we het belangrijk dat we er de komende jaren veel nieuwe, betaalbare woningen bijbouwen. Het CDA Zoetermeer gaat echter verder. Voor ons is goed wonen in een buurt, waar je elkaar kent en helpt net zo belangrijk. Wij willen een stap verder maken. Met de motie Dak boven het hoofd in de buurt pleit het CDA Zoetermeer voor een simpele plek in de buurt waar inwoners elkaar voor een praatje kunnen treffen. Het opzetten van dergelijke plekken voor ontmoeting geeft meer zeggenschap, creëert betrokkenheid en eigenaarschap in en voor de buurt."

Energierekening

"Een woning vinden is in Zoetermeer al niet makkelijk, maar hem warm stoken is tegenwoordig ook een behoorlijke financiële opgave. Het CDA Zoetermeer vindt het belangrijk om onze inwoners te ondersteunen bij het besparen op hun energierekening. Ook de inwoners die wonen in flats. Een woningcorporatie kan zijn huurders helpen en eigenaren van woningen kunnen eigen keuzes maken. Maar waar eigenaren en huurders elkaar treffen in hetzelfde gebouw, kan een patstelling ontstaan bijvoorbeeld wanneer eigenaren in de VVE niet genoeg geld hebben voor verduurzaming. Daarom dienen we de Motie Verduurzaming flats met gecombineerd eigenaarschap, in. Het CDA Zoetermeer stelt voor dat de VVE een voorfinanciering kan krijgen uit het duurzaamheidsfonds, die de eigenaren in jaarlijkse termijnen kunnen aflossen. Zo kunnen ze wél de noodzakelijke investeringen doen voor duurzaamheid.

Ook onze verenigingen moeten maatregelen nemen om de energiekosten beheersbaar te houden. Het CDA Zoetermeer vindt verenigingen uiterst belangrijk, omdat ze mensen in beweging brengen, en daarbij zorgen voor ontmoeting en verbinding tussen onze inwoners. Om onze verenigingen door de crisis te helpen dienen we onze Motie ‘Steun voor verenigingen’ in. Onze motie moet verenigingen helpen meer grip te krijgen op hun energie-uitgaven."

Minder ik en meer wij

"Samen doen wat nodig is, is het thema van het coalitieakkoord. Het geeft wat ons betreft goed weer wat we als politiek en gemeente zelf kunnen doen om het voor onze inwoners beter te maken: Minder ik en meer wij. Het is nodig om de verschillende crisissen die nu over ons heen komen het hoofd te kunnen bieden. Samen, met gezond verstand aan de slag. Het CDA Zoetermeer doet hier graag aan mee."