08 februari 2022

Zoetermeerse verenigingen krijgen boost uit citymarketinggeld

De commissie Stad sprak maandag over twee activiteiten die Zoetermeer in de spotlights moeten zetten; het feest rond ‘Zoetermeer 60 jaar groeikern’ en de Grand Départ van de Tour de France. “Voor beiden is 2 ton nodig,” vertelt CDA-raadslid Klaasjan de Jong. “Wij zien vooral de kans om bruisende sportclubs, en enthousiaste culturele vrijwilligers in de spotlight te zetten. Hun bijdrage is uniek, ze zijn een visitekaartje voor onze stad.” Wethouder Van Driel omarmde de CDA-plannen en beloofde dat verenigingen prominent in beeld komen, ook in financiële zin.

“Zoetermeer is de plek”. Dat is de slogan waarmee Zoetermeer reclame voor de stad. Citymarketing heet dat in vaktermen. De komende tijd staat er twee citymarketing-activiteiten op stapel, die moeten onderstrepen dat Zoetermeer écht de plek is; ‘Zoetermeer 60 jaar groeikern’ en de Grand Départ van de Tour de France. In 2022 is het 60 jaar geleden dat Zoetermeer werd aangewezen als groeikern van Den Haag. Het college ziet dat als een uitgelezen kans om de stad te laten bruisen met activiteiten die bijdragen reclame maken voor Zoetermeer. Ook wil het college aanhaken op de start van de Tour de France. Rotterdam wil die 2024 of 2025 organiseren.

Feestelijke dag
Het CDA Zoetermeer ondersteunt deze acties. “Wel vinden we dat het verenigingsleven betrokken moet worden als uitgaven gedaan worden voor citymarketing,” vindt De Jong. “Laat ons verenigingsleven demonstraties verzorgen als de Tour de France onze stad aandoet. Maak er een feestelijke dag van, waar iedereen die onze stad aandoet, met veel plezier op terugkijkt. Een florerend verenigingsleven goed voor de stad.“

Creativiteit vrijwilligers
Hoe ik dat voor me zie?  “Als we 60 aar groeistad vieren, dan doen we dat natuurlijk met het Historisch Genootschap Oud-Soetermeer, maar misschien ook wel met een meerdaagse theaterproductie in het Buytenpark. Boor de creativiteit van de vrijwilligers aan, en geef ze de ruimte,” aldus De Jong. “Bij de start van de Tour kun je sportverenigingen demonstraties laten organiseren of het mountainbike parcours opknappen. Dat zijn blijvende spin-offs voor verenigingen. Maar ook culturele voorzieningen als De Boerderij zijn een internationaal visitekaartje voor onze stad. We zijn de afgelopen week op werkbezoek geweest, en we zijn onder de indruk wat hier door professionals en vrijwilligers samen wordt gepresteerd. Met het unieke profiel van De Boerderij bezorgen zij Zoetermeer een naam tot ver buiten onze stads- en landsgrenzen. Dat willen wij de komende jaren vaker zien. En als citymarketing hierbij een handje kan helpen, dan zegt het CDA onmiddellijk: DOEN! bijdragen. Het CDA Zoetermeer staat voor sterke verenigingen en wil dat onze verenigingen meedoen als er geld besteed wordt aan citymarketing. Verenigingen maken de stad levendig, leuk en gezond.”