09 februari 2018

Verklaring Omtrent Gedrag voor Zoeterwoudse raadsleden?

Een VOG (Verklaring Omtrent Gedrag) kun je zien als een bewijs van goed gedrag. Voor bijvoorbeeld gastouders en onderwijzers is het verplicht om een VOG aan te vragen. Voor kandidaat-raadsleden niet. Door het indienen van een motie tijdens de raadsvergadering van 1 februari zette CDA Zoeterwoude de bespreking van nut en noodzaak van de VOG op de agenda.

'Zoeterwoude heeft integriteit hoog in het vaandel staan. Voor een aantal functies legt de overheid in regels vast vast dat een VOG verplicht is. Voor raadsleden geldt die verplichting niet. Geef als overheid het goede voorbeeld. Ook als raadslid heb je te maken met vertrouwelijke informatie, hebben we het soms over kwetsbare personen en over geld.'

De meeste (landelijke) politieke partijen vragen geen VOG aan kandidaten. Dat blijkt uit onderzoek. "Een VOG vragen is wel het minste wat je doen kan", zo geven deskundigen aan. Criminelen proberen regelmatig kandidaten in gemeenteraden te krijgen. In Zoeterwoude zal dat laatste waarschijnlijk wel meevallen. Dat is echter geen reden om het aanvragen van een Verklaring Omtrent Gedrag maar te laten.

De meerderheid van de raad stemde tegen de motie. Voor de eerste 8 kandidaten van CDA Zoeterwoude is een VOG aangevraagd.