24 juni 2019

Blik op de sportvisie

De knelpunten uit het participatietraject van de sportvisie. Als iets in de knel zit, dan is er dringend een oplossing nodig. Uit diverse bezoeken en gesprekken is duidelijk geworden dat er grote problemen zijn bij VV Nieuwerkerk. Tijdens het sportdebat dat wij vorig jaar voerden in de kleine Vink werd al duidelijk dat de korfbal, turn en hockeyverenigingen een flinke uitdaging vonden in het zoeken naar geschikte ruimtes.

Als CDA vroegen we twee jaar geleden al naar de wachtlijsten bij VV Nieuwerkerk. Nieuwerkerkse kinderen stonden soms een jaar op de wachtlijst. In een tijd waarin we met zijn allen vinden dat kinderen minder achter schermen moeten zitten en meer moeten sporten, was dat een signaal waarmee de gemeente aan de slag moest. De investering die nu gepresenteerd wordt door het college, lost dit probleem op. Hier hangt wel een prijskaartje aan. Is dat erg? Nee, dat is niet erg.Investeren in een dorp mag geld kosten. Als we kijken wat dit probleem veroorzaakt, is het wel de vraag of wij alleen op moeten draaien voor deze investering. Het is algemeen bekend dat ook veelkinderen uit Rotterdam voetballen bij onze Nieuwerkerkse vereniging. Is het een idee om eens met de wethouder sport van onze buurgemeente in gesprek te gaan?

Het onderzoek naar de zaalcapaciteit onderschrijven wij ook van harte. Natuurlijk gaan wij er vanuit dat er hierbij ook wordt gekeken naar eventuele beschikbare ruimte in de sporthallen binnen onze gemeentegrenzen. Gezien de dringende zorg die er nodig is op deze gebieden is het verleidelijk om dan maar rucksichloos in te stemmen met het voorliggende raadsvoorstel. Zover zijn we als CDA nog niet. Want met de stadionlampen gericht op deze problemen, zou je bijna vergeten dat er meer problemen binnen onze gemeentegrenzen zijn. Het lijkt onverantwoord om deze problemen niet binnen de integraliteit van het volledig beschikbare budget te plaatsen. Uiteindelijk kunnen we het geld maar één keer uitgeven. Het liefst zouden we hierbij wachten tot de complete sportvisie er is, maar we  begrijpen ook dat deze problemen dusdanig prangend zijn, dat, door te wachten op deze visie, het probleem onnodig lang gerekt wordt. Dit heeft dan weer gevolgen voor de wachtlijsten en sportmogelijkheden van de betreffende gemeenten. Met een dameselftal dat het WK gaat winnen,kunnen we natuurlijk ook verwachten dat de toestroom van stoere voetballende meiden toeneemt. Nog een ontwikkeling om rekening mee te houden.

Er moeten keuzes gemaakt worden. Gezien de positieve gevolgen op het gebied van sociale en fysieke ontwikkeling mogen die keuzes wat het CDA betreft wel uitvallen in het voordeel van de sportverenigingen. Dit willen we dan wel zien in een integraal perspectief zodat we de juiste keuze gedegen af kunnen wegen.