09 maart 2019

Een hele diepe buiging; stil als het over sterven gaat

Tinet bracht vandaag samen met minister Hugo de Jonge een bezoek aan hospice IJsselthuis. Hieronder haar verslag:

Een huis binnen onze gemeente grenzen waar sterven bij het dagelijks leven hoort. Er over na denken is soms te confronterend maar sterven hoort bij het leven.

Vandaag werd dit op een bijzondere manier dichtbij gebracht. Samen met minister Hugo de Jonge bracht ik een bezoek aan het IJsselthuis in Nieuwerkerk aan den IJssel. Het IJsselthuis is een hospice. Mensen brengen hier de laatste fase van hun leven door. Soms een lang leven, soms eigenlijk veel te kort. In het IJsselthuis krijgen ze allemaal dezelfde behandeling. Manager Els Imthorn en coördinator Liesbeth Disco vertellen me over het hospice. En echt, het is ongelooflijk wat er hier allemaal gedaan wordt.

‘Mensen met een levensverwachting van 3 maanden of nog minder mogen bij ons die laatste tijd doorbrengen. Die tijd willen we echt een thuis maken voor deze mensen’, zegt Liesbeth. Imthorn: ‘In totaal hebben we maximaal vier bewoners. Om die vier personen zoveel mogelijk in de watten te leggen zijn er zo’n 70 vrijwilligers nodig. Voor directe zorg maar ook voor het tuinieren, evenementen organiseren, noem maar op. Alles om hen gelukkige laatste weken te geven.’ ‘We zeggen wel eens, hier moet het iedere dag voelen als een zondag’,  vult Disco aan.

Als ik een rondleiding krijg ben ik heel heel diep onder de indruk. Dit huis ís een thuis. De vloerbedekking, de knusse inrichting van de woonkamer, de sfeer de vriendelijkheid die vrijwilligers en betaald personeel uitstralen raken me. Een hele diepe buiging voor al deze vrijwilligers die minimaal acht uur in de week de handen uit de mouwen steken en hun hart laten spreken voor deze kwetsbare groep.

Gelukkig mag humor er ook nog zijn. Een oudere dame grapt dat ze wel op zijn minst een beetje mooi op de foto moet. ‘Ja, straks ben je een ‘bn’er, grapt een bezoekster.’ Samen grinniken ze even.

Als ik Hugo de Jonge hoor zeggen dat een hospice gedragen wordt door de omgeving dan denk ik dat hij de spijker op zijn kop slaat. Zoveel inwoners die zich hier inzetten. Al die handen maken mogelijk dat er door het jaar heen ongeveer 120 mensen opgevangen kunnen worden.