10 januari 2020

Tinet over een mogelijk vuurwerkverbod in Zuidplas…

Hoe nu verder met die kleurrijke knallen?

De decembermaand hebben we achter ons en het jaar 2019 is knallend afgesloten. Of, moet ik zeggen dat 2020 begon met een knalfeest?
In ieder geval is de hamvraag van de afgelopen weken: ‘Was dit de laatste keer?’ De laatste keer dat tieners vanaf oktober het vuurwerkkrantje kapot lazen, hun spaargeld telden en tot de laatste dag twijfelden waar hun zuurverdiende centjes naartoe moesten gaan? De laatste keer dat kinderen hun ouders enthousiast meesleepten naar de vuurwerk verkoop? De laatste keer dat ouders om 19:00 met de kleintjes naar buiten liepen om samen naar magische grondbloemen te kijken? De laatste keer dat we om 00:02 naar buiten konden gaan, 360 graden om de as konden draaien om overal een kleurrijk schouwspel te zien?
Nou, was het alleen maar dat. Dan was de keuze makkelijk gemaakt. Die traditie zouden we nog 100 jaar voortzetten.
Maar er is ook een andere kant, vernielingen, verwondingen, de impact op het milieu, geluidsoverlast…

In die context gaat CDA Zuidplas om met die hamvraag: ‘Wel of geen vuurwerkverbod.’ Enerzijds gunnen we de komende generaties ook dat magische moment. Die heerlijke aanloop naar de oudejaarsavond. Het plezier van het kiezen. Je enorm groot voelen omdat je met jouw lont zowaar een ‘levensgevaarlijk’ rotje afsteekt. Anderzijds staan we onder de kapot geschoten bushokjes te schuilen, zien we uit elkaar gereten brievenbussen, kapotte putten… Daar draait iedere inwoner voor op.

CDA Zuidplas pleit dan ook voor een tussenweg. Een verbod op de knallers. Paal en perk aan de grove vernielingen die daarbij komen kijken. Bescherming voor mensen en compassie voor huisdieren. Maar laten we het siervuurwerk nog een kans geven. Dat feestje houden voor ons samen. En moeten het dan politie en handhaving zijn die continu verantwoordelijk gehouden worden voor de handhaving? Nou, laten we daar ook sámen naar kijken. Als samenleving én als ouders weten wat er gebeurt op straat. Elkaar aanspreken.
Misschien kunnen we deze traditie dan nog even behouden…

Tinet de Jonge
fractievoorzitter CDA Zuidplas