03 oktober 2019

Tinet: Het CDA heeft vertrouwen in de ambtelijke organisatie

Op dinsdag 1 oktober vond er voor het eerst in negen jaar een spoeddebat plaats in de gemeente Zuidplas.

De gemeente heeft zich misgerekend bij de vangnetuitkering van het Rijk en er komt ongeveer een miljoen euro minder binnen dan in de zomernota was begroot. Daartegenover staan twee meevallers, die samen ongeveer 650.000 euro opleveren.

Namens het CDA het sprak fractievoorzitster Tinet de Jonge tijdens dit debat:

"Voorzitter

Een spoeddebat. Geen lichtvaardig middel. En wie zich blind staart op de cijfers zou kunnen zeggen dat het een gerechtvaardigd middel is.

Het is geen kleingeld, waar we vanavond over spreken. Sterker nog, ik weet vrij zeker dat wij inwoners hebben die graag met deze bedragen aan de slag willen gaan.

Het CDA heeft twee emoties bij het centrale onderwerp van vanavond. Enerzijds schrik. De logische eerste vragen zijn bij ons ook door het hoofd geschoten. Hoe kan dit gebeuren? Heeft er iemand liggen slapen? U kent ze wel, de primaire gedachten.
De tweede emotie die ik graag wil benoemen is vertrouwen. Want, zover ik in kan schatten, is er hier niemand aanwezig die nooit een fout gemaakt heeft. Het maken van een fout definieert nooit een situatie of de persoon. Het is de stap die daarna gezet wordt. Hoe gaat men om met de gemaakte fout.
Nadat deze fout ontdekt is, is hier direct transparant mee omgegaan. Dat is stap één na het maken van een fout. Vervolgens en zelfs gelijktijdig, was het alle hens aan dek. Dit probleem moet opgelost worden met alle focus op het ontzien van de inwoners van Zuidplas. Natuurlijk wordt een probleem van deze omvang niet in een kwartier bij de koffietafel opgelost. Zou dat het geval zijn, dan zou het CDA zich ernstig zorgen maken. Het gaat erom dat dit proces zorgvuldig doorlopen zodat inwoners van Zuidplas hier zo min mogelijk last van hebben. Dat mag tijd kosten.

Weet u, zelfs artsen aan een operatietafel, kunnen fouten maken. Wanneer u dan in de hal staat te wachten, wilt u dan de arts bij de tafel vandaan loopt om met u te gaan overleggen over de voortgang van de operatie. Nee, u vertrouwt op de professionaliteit van de arts. Haar opleiding, training, kennis en ervaring maken dat u wilt dat zij aan die operatietafel blijft staan.

Het CDA heeft vertrouwen in de ambtelijke organisatie. Laten we elkaar heel eerlijk aankijken en dan zeggen dat er zoveel goed gaat en slechts incidenteel iets fout. Juist de manier waarop geacteerd is rond deze fout maakt dat het vertrouwen in dit college alleen maar toegenomen is. Er is transparant en daadkrachtig opgetreden.

Ik zeg u heel eerlijk, natuurlijk balen we er enorm van dat er een fout van deze omvang gemaakt is. Het gaat niet om monopoly geld. We hebben ons rijker gerekend dan we waren. We dachten dat we geld hadden, dat we nooit gehad hebben. Er is dus geen geld verkwanseld, er is een fout gemaakt op papier. Een menselijke fout. De gemeente is een ongelooflijke complexe organisatie. Dan kunnen we met zijn allen roepen dat er geen fouten gemaakt mogen worden, nou, eerlijk gezegd zou ik dat de grootste fout vinden. Het zou zelfs oneerlijk zijn om te beweren dat er geen fouten gemaakt worden. Inwoners van Zuidplas zijn te slim om dat te geloven.

In de informatienota geeft het college al concreet gehoor aan de maatregelen die nodig zijn. Waren deze zaken tijdig gesignaleerd dan waren ze zeker opgenomen in de P&C documenten en geaccordeerd door de raad. Laten we ons vanavond niet richten op de doorwerking van de drie issues. Een debat over de inhoud van het BUIG, doorrekening van rente aan strategische gronden of de uren aan investeringen is voor de CDA fractie vanavond dan ook niet aan de orde.

De fout is gemaakt. Daar is transparant over gecommuniceerd. Er wordt veel werk verzet om de schade, daar waar mogelijk, te herstellen. Laten we de professionals nu dan ook alstublieft terug sturen naar de operatietafel."

*De foto is afkomstig van Gouwe IJssel Nieuws.