Vandaag was het in het nieuws bij WNL: veel sportclubs in Nederland verkeren in zwaar weer. Ook in de Telegraaf was afgelopen week al te lezen dat veel sportclubs zich zorgen maken over de toekomst. Dit als gevolg van dalende ledenaantallen, de financiën en de moeite om sportclubs in stand te houden. Ook wordt er weinig ondersteuning ervaren bij het omgaan met regeldruk, verduurzaming en het realiseren van een sociaal veilig sportklimaat.

Hoe staan de Culemborgse verenigingen en sportclubs er voor?
De lokale CDA fractie krijgt graag een beeld in welke mate deze problemen zich ook in Culemborg voordoen. Hebben onze sportclubs het momenteel zwaar en hebben zij ook te maken met onzinnige regels? Om hier meer inzicht in te verkrijgen heeft de fractie vandaag onder de Culemborgse sportaanbieders een gerichte mini-enquete uitgezet. Om de enquete laagdrempeling te houden heeft deze maar zes vragen.

Het invullen van de mini enquête is niet enkel voorbehouden aan bestuursleden. Iedereen die op één of andere manier actief betrokken is bij zijn/ haar sportclub kan zijn ervaring delen. Vanuit dezelfde vereniging kunnen dus meerdere mensen reageren.

Sport betaalbaar en toegankelijk houden
Afnemende ledenaantallen, gebrek aan sociale veiligheid, het tekort aan vrijwilligers, stijgende kosten en toenemende regels maken het er voor de sportclubs allemaal niet makkelijker op. Wetende dat ook onze gemeente voor een grote bezuinigingsopgave staat is het nuttig om te weten wat onze sportclubs en sportverenigingen nodig hebben om overeind te blijven.

Sportgala in Culemborg
Goed nieuws is ook dat de voorbereidingen zijn opgestart voor de eerste editie van een Sportgala in onze stad. Deze zal gaan plaatsvinden op vrijdagavond 12 april. Zijn er binnen jouw vereniging of club teams, vrijwilligers of uitblinkers die het verdienen om middels dit gala in het zonnetje gezet te worden? Geef dit dan zsm door aan de organisatoren. Namen kunnen worden aangemeld t/m a.s. donderdag 15 februari via  [email protected]