29 september 2023

Brabantse coalitie houdt ondanks noodkreet onzekerheid voor boeren in stand

‘s-Hertogenbosch - In een door het CDA, BBB, PVV en JA21 aangevraagd interpellatiedebat over de Brabantse stallendeadline voor het aanvragen van vergunningen voor stalsystemen is het de fracties niet gelukt om de deadline te verschuiven. De coalitiepartijen stemden tegen de motie om met de deadline aan te sluiten bij landelijke regelgeving, maar deze werd verworpen door het tegenstemmen van de coalitie VVD, D66, SP, PvdA en GroenLinks.

In een recent statenvoorstel van 7 februari 2023 heeft het college aangegeven dat er onzekerheden bestaan met betrekking tot de toepassing van de Wet natuurbescherming. De onzekerheid ontstaat doordat er geen duidelijke richtlijnen zijn voor een passende beoordeling, wat zowel voor de overheid als ondernemers problematisch is. De fracties stellen dat deze wijze van handelen in strijd is met verschillende beginselen van behoorlijk bestuur wanneer de verordening niet aangepast wordt. Ondanks de noodkreet van onder andere het CDA houdt het college voet bij stuk, waarmee ze Brabantse ondernemers in meer onzekerheid dreigen te storten.

De kern van de zorg van de fracties is dat de IOV nog niet is aangepast, waardoor er per 1 oktober 2023 geen rechtszekerheid kan worden geboden aan ondernemers. De aanvraagdatum voor vergunningen met betrekking tot verplichte stalmaatregelen en de realisatiedatum voor ammoniakreductie-eisen zijn momenteel niet haalbaar en bedreigen de rechten van boeren. Dit roept vragen op over de zorgvuldigheid van de overheid in het voorbereiden van besluiten en het waarborgen van de rechtszekerheid van burgers. Van de Ven heeft in het debat aangegeven dat het college van Gedeputeerde Staten zich dit niet van burgers kan en mag vragen en de boeren hiermee in onzekerheid storten. Daarnaast heeft het in stand houden van de deadline ook mogelijke financiële consequenties voor de provincie. Ondanks dit debat houdt het college voet bij stuk en stemde zij tegen een motie van CDA, BBB, JA21, PVV, FvD en 50PLUS om met de deadline aan te sluiten op landelijke regelgeving. Het CDA blijft strijden voor onze Brabantse boeren en houdt de komende tijd de vinger aan de pols om te zorgen dat de onzorgvuldige werkwijze van het college niet op het bordje van de boeren terechtkomt.