03 april 2024

Bericht uit Brussel

Het is mij een waar genoegen om via deze weg tot u te mogen spreken! Normaal gesproken is het mijn collega Esther de Lange die op deze plek een woord tot u richt, maar na ruim 17 jaar in het Europees Parlement zet zij haar belangrijke werk voort binnen de Europese Commissie. Vanaf deze plek wil ik haar nogmaals bedanken voor de tomeloze inzet voor het Nederlandse én CDA-belang in de Europese politiek.

Dan nu een kleine blik op de week die achter ons ligt. Op 23 maart vond het CDA-congres plaats in Nijkerk. Het was een drukbezocht congres waar ik velen van u heb mogen ontmoeten. Het hoogtepunt was het gevoel dat er weer energie zit in onze partij! En die energie kunnen we goed gebruiken in de Europese campagne die voor ons ligt. Op 6 juni vinden de Europese verkiezingen plaats en op het congres heb ik mogen spreken over die verkiezingen en over de uitdagingen die eraan komen. Hoe gaan we als Nederland én Europa onze eigen broek ophouden. We willen samen sterk staan op het gebied van veiligheid, energie, defensie en industrie; thema’s die je beter samen kunt aanpakken dan alleen. Tegelijkertijd willen we niet dat ‘Brussel’ op de stoel gaat zitten van onze eigen nationale of regionale overheden. Want heel veel dingen kunnen we heel goed zelf.

Dit was ook een van de hoofdpunten uit mijn speech. Deze deel ik graag met u. U kunt mijn speech via onderstaande link terugkijken:
Tom Berendsen: "Voor een fatsoenlijk Europa." (youtube.com)

Volgende keer neem ik u graag mee voor een kijkje achter de schermen van de Europese campagne!

Tom Berendsen