28 maart 2024

Haalbaarheidsonderzoek verplaatsing gemeentewerf: vuil water blust ook vuur

Donderdag 28 maart - GOES - Tijdens de oordeelsvormende raad heeft raadslid Easther Houmes gesproken over het Haalbaarheidsonderzoek verplaatsing gemeentewerf.

Vuil water blust ook vuur

Vuil water blust ook vuur. Een gezegde dat inhoudt dat je in uitdagende situaties creatief moet zijn en niet te kieskeurig. Echter, in Goes bevinden we ons in een uitdagende situatie, zijn we creatief én gaan we zorgvuldig op zoek naar een oplossing. Het CDA is verheugd over de vooruitgang die is geboekt met betrekking tot het locatie- en haalbaarheidsonderzoek voor de verplaatsing van de gemeentewerf en milieustraat. Het onderzoek biedt een solide basis voor de verdere besluitvorming en benadrukt de vele voordelen van gezamenlijke huisvesting op Bedrijvenpark Deltaweg. Ik wil er niet teveel woorden meer aan vuil maken, maar licht graag nog enkele highlights wat het CDA betreft, toe.

Het CDA is enthousiast over de synergievoordelen die worden benoemd, zoals gedeeld gebruik van terreinontsluiting, parkeervoorzieningen en manoeuvreerruimte. Het CDA hoopt dat de formele besluitvorming met betrekking tot het beeldkwaliteitsplan en het bestemmingsplan dit proces niet verder vertraagd, want in het voorstel wordt gesteld dat hoe langer we wachten met het verplaatsen van de gemeentewerf, hoe lang de verkeersonveilige situatie aan de Geldeloozepad in stand blijft. Erkent het college dat de Goesenaar er een vuile pijp aan rookt als we nog langer wachten met de verplaatsing, en indien ja, hoe kan het college bijdragen aan een soepel proces en een snelle ingebruikname van de gemeentewerf en milieustraat?

Geld voor het onderzoek in onze zak houden?

Ik ben als raadslid in deze gemeente niet bang om mijn eigen handen vuil te maken. Voor het CDA is scenario 1 de ideale situatie, dus laten we gaan uitvoeren. We zijn tevreden met de voorgaande onderzoeken en voor ons is het allemaal erg duidelijk. Kunnen we deze 35.000 niet in onze zak houden en scenario 1 concretiseren? Ik verneem graag of andere partijen hier ook zo over nadenken. Graag een reactie van het college of onze afweging juist is, en mocht onderzoek naar meerdere scenario’s toch echt nodig zijn, vernemen wij graag waarom, want wellicht zijn er ook andere redenen om alles uit te kristalliseren.