28 maart 2024

Verbetering van de verkeersdoorstroming bij Ronda Gosa: het midden tussen weemoed en verlangen

Donderdag 28 maart - GOES - Tijdens de oordeelsvormende raad is gesproken over de Kredietaanvraag reconstructie Ronda Gosaplein. Raadslid Easther Houmes heeft sinds enkele weken het onderwerp verkeer in de portefeuille en voerde voor de eerste keer het woord over dit onderwerp.

Het midden tussen weemoed en verlangen

De Nederlandse beeldhouwer en tekenaar Nicolas Dings laat in zijn werken vaak een driedimensionale wereld zien, die het midden houdt tussen weemoed en verlangen. Hij werkt met diverse materialen en daarmee levert hij commentaar op de wereld om hem heen. Op een eigenaardige en humoristische manier. Wellicht dat hij in zijn kunstwerk Ronda Gosa nu ook wat kritiek zou leveren op het langzaam rijdend verkeer op de ring van Goes.

Het CDA wil werken aan een verkeersveilig Goes. Doorstroming is daarbij essentieel in onze optiek, en als we een knelpunt moeten aanwijzen in onze gemeente staat Ronda Gosa daar zeker bovenaan. We hebben reeds vragen gesteld over de kostenstijgingen, duurzaamheid en verbetering van de doorstroming in Goes als het Ronda Gosaplein aangepakt wordt, en waren tevreden met de beantwoording. We zouden graag mee willen geven dat andere plekken in Goes die als verkeersonveilig worden ervaren, ook de aandacht en investeringen verdienen zoals het Ronda Gosaplein dat nu krijgt. Denk bijvoorbeeld aan het Kompasplein of de Hertumweg.

Bomen en water

Na het kennisnemen van de boomeffectanalyse, waarin wordt gesteld dat een zeer gedegen technische voorbereiding noodzakelijk is om de slagingskans van verplanting te vergroten, rijst de vraag of de inspanning en investeringsbereidheid van de gemeente wel hier tegenop wegen. Kunnen we met deze wetenschap verantwoorden dat we middelen en tijd investeren in een onderzoek waarvan de kans op succesvolle verplanting bij voorbaat al gering is? Is er een alternatieve aanpak overwogen die wellicht minder risico met zich meebrengt maar toch de gewenste resultaten kan behalen van een groene uitstraling? Bijvoorbeeld door direct vanuit het uitgangspunt van de Groenstructuurplan te handelen en compensatie elders te voorzien?

We spreken bij de mogelijke risico’s over een extra compensatieplicht voor het graven van extra wateroppervlak. Binnen de projectgrenzen is onvoldoende ruimte beschikbaar om hier invulling aan te geven. Wat gaat het college doen als uit nader onderzoek blijkt, dat er niet aan de compensatieplicht kan worden voldaan?

En dan tenslotte. Waar gaat Ronda naartoe?

-

Foto door Britta Janssen. Meer informatie over het kunstwerk vindt u in de Bevelandse Bode: https://www.internetbode.nl/beveland/410073/rubriek-goes-gezien-rotondekunst-en-de-gans