14 maart 2024

Verbetering van Re-integratieverordening Participatiewet 2024 toegejuicht door CDA Goes

Donderdag 14 maart - Het CDA Goes verwelkomt de voorgestelde Re-integratieverordening Participatiewet 2024 als een verbetering van de bestaande regelgeving, zoals die momenteel door de gemeente Goes wordt toegepast. De partij is verheugd dat er wordt gestreefd naar meer transparantie in de regelgeving, wat van cruciaal belang is voor een effectieve toepassing ervan.

Tijdens de oordeelsvormende raad heeft het CDA Goes echter zijn bezorgdheid geuit over de complexiteit van de verschillende instrumenten die op elkaar lijken. Zorgen zijn geuit met betrekking tot de toepassing, monitoring en aanvraagprocedure, waarbij de overdaad aan regelingen het overzicht bemoeilijkt.

Op dit moment liggen er twee moties ter tafel. Het CDA Goes erkent dat deze uitvoerbaar zijn, maar betwijfelt of ze daarmee ook effectief zijn. Over de motie inzet participatieplaats wordt opgemerkt dat hoewel het doel ervan wordt onderschreven, de vraag rijst of dit daadwerkelijk de duidelijkheid en effectiviteit zal vergroten.

Wat betreft de motie criteria wordt opgemerkt dat de intentie wordt gesteund, maar dat er voorzichtigheid geboden is. Er wordt gewaarschuwd dat het vinden van balans tussen publiek en privaatrechtelijke belangen een uitdaging kan vormen. Het CDA Goes pleit ervoor vertrouwen te hebben in werkgevers die kansen willen bieden, zonder hen te overladen met administratieve regels.

De partij roept de portefeuillehouder op om meer te bespreken dan slechts de kleine verschillen tussen de regelingen, en ook in te gaan op de bredere impact en effectiviteit van de voorgestelde maatregelen.

Frans van der Knaap