CDA Amsterdam | Havelaar pleit voor slimmer toerismebeleid: "Toerisme…

31 maart 2025 1 minuten lezen

Have­laar pleit voor slim­mer toe­ris­me­be­leid: Toe­ris­me in balans 2.0

Rogier Havelaar heeft in Het Parool een opinieartikel geschreven waarin hij pleit voor een nieuwe aanpak van het Amsterdamse toerismebeleid.
Volgens Havelaar focust het huidige beleid te eenzijdig op het verminderen van hotelbedden en het verhogen van de toeristenbelasting.

"De huidige aanpak werkt niet," stelt Havelaar. "Ondanks pogingen om het aantal hotelbedden te verminderen, groeit dit aantal nog steeds.
Bovendien overnachten veel toeristen in omliggende gemeenten om vervolgens de dag in Amsterdam door te brengen."

Spreiding door het jaar heen
Havelaar doet concrete voorstellen voor een effectiever beleid:
-Verbied toeristische verhuur (Airbnb) in het hoogseizoen en weekenden
-Beperk grote festivals in de zomermaanden
-Beperk raamprostitutie op drukke weekendavonden na 22:00 uur
-Maak coffeeshops vanaf 20:00 uur alleen toegankelijk voor Amsterdammers

Onderzoek van McKinsey ondersteunt dit pleidooi.
Wereldwijd reist al 43% van de toeristen buiten het hoogseizoen om drukte te vermijden. "Seizoensgebonden spreiding is effectiever dan het simpelweg beperken van bedden," aldus Havelaar.

Economisch belang van toerisme
In zijn opiniestuk wijst Havelaar ook op het economische belang van toerisme voor Amsterdam:
-De Amsterdamse begroting is voor 245 miljoen euro afhankelijk van toeristen
-Zonder toerisme zouden veel restaurants, musea en theaters niet kunnen bestaan
-Het GVB is voor 30% afhankelijk van kaartverkoop aan toeristen

"We hebben de kans om Amsterdam te positioneren als innovatieve congresstad met een mooi cultuuraanbod," besluit Havelaar. "Laten we kiezen voor een slimmer toerismebeleid dat werkt voor iedereen."

Lees meer in Het Parool

Rogier Havelaar nodigt Amsterdamse ondernemers en inwoners uit om mee te denken over hoe we het toerisme in Amsterdam beter over het jaar kunnen spreiden:.
Neem contact op met Rogier via [email protected] of [email protected]

Lees
ver­der