
13 oktober 2025
22 juni 2025 4 minuten lezen
Elke week worden politieke stukken over Apeldoorn behandeld. In politieke markten worden ze voorbereid en in de Raad besloten. Het CDA Apeldoorn vertelt...

De agenda, stukken én de videoregistraties kun je hier (PMA) en hier (PMA+) terugkijken.
Naast de behandeling van politieke zaken in de Politieke Markt was er op 19 juni ook een 'Ontmoeting'. Een bijeenkomst waarin partijen en de raad op bezoek gaan bij een wijk of dorp binnen de gemeente Apeldoorn. Martin Fransen was op bezoek in Loenen waar hij samen met andere raadsleden werd rondgeleid. Daar kregen ze inzicht in enkele projecten die moeten leiden tot regulering en bevordering van het toerisme wat weer een bijdrage levert aan dit mooie dorp!
Alinda Fredriks: ’Actieplan 2.0: Apeldoorn tegen armoede 2025 - 2026’
Het actieplan Armoede zet in op het terugdringen van armoede. Dit is een streven waar wij absoluut achter kunnen staan. Toch zijn wij kritisch op het plan. Al in eerdere behandelingen gaf Myrthe Kuiper, namens het CDA Apeldoorn aan 'Het oplossen van armoede zit niet alleen in regelingen die vanuit het stadshuis worden opgetuigd. Hiervoor is meer nodig'
Het is nu een puzzel, waarvan de stukjes niet samenkomen. Er zijn meerdere actieplannen, nog veel meer regelingen en er lijkt geen samenhang of samenwerking te zijn. Vorige week kwam het college met een voorstel om structureel 10 miljoen te bezuinigen op de jeugdzorg en in dit plan wil zij 1,3 miljoen inzetten op armoedebestrijding. Volgens ons kun je het een niet los zien van het ander. Als voorbeeld; aan de ene kant gaan we de praktijkondersteuner bij de huisarts weghalen en aan de andere kant maken wij geld vrij voor armoede aanpakkers die aanbellen bij mensen om ze te vertellen over onze regelingen en hoe je hier gebruik van kunt maken. Zowel de praktijkondersteuner, als de armoede aanpakker, komt in gesprek met onze inwoner. Maar welke is effectiever en bereikt meer? Waarom kiezen we wel voor de een en niet de ander? Of zijn ze beiden cruciaal in ons systeem? Wij zien nog geen goede onderbouwing voor de keuzes.
Inhoudelijk op het actieplan heb ik nog de volgende punten meegegeven:
Myrthe Kuiper: ’Activiteit werkgroep Jeugdzorg’ (PMA+)
Wist u dat bestaanszekerheid de belangrijkste factor is die het welzijn van mensen en kinderen beïnvloedt? Namelijk 35%, goede zorg aan de andere kant 10%. Kim Houben (econoom en onderzoeker van het NCJ) gaf een belangrijke presentatie over de relatie tussen bestaanszekerheid en gezondheid. In het jeugdzorg en welzijnsbeleid loont het om veel meer aandacht te besteden aan armoede en bestaanszekerheid. Zij deed hiervoor verschillende suggesties. Wij gaan er mee aan de slag. Tip: kijk de presentatie (45 minuten) terug via deze link.
Is het al tijd voor belastingverhoging? Voor het CDA Apeldoorn niet. De gemeente staat voor een grote bezuinigingopdracht. Dit jaar zoeken we 20 miljoen, op termijn 40 miljoen. Daarvoor zullen we eerst kritisch naar al onze plannen en ambities moeten kijken. Pas als er aan de uitgaven kant geen wenselijke oplossing is, willen wij naar belastingverhoging kijken. Het college wil echter niet snoeien in plannen en ambities, maar al wel de lasten voor inwoners, toeristische bedrijven en de marktkooplieden verhogen.
Eind 2024 staat de gemeente er financieel goed voor, maar de vooruitzichten zijn somber. Op termijn moet er 40 miljoen bespaard worden. Er zijn grote verschillen tussen plannen en uitvoering. Stikstof en gebrek aan capaciteit leiden tot vertraging van bouwplannen. Ook de jeugdzorg valt 9 miljoen duurder uit. Er lopen meer financieel risicovolle en complexe projecten zoals het Centraal-Beheer gebouw. Zorgen zijn er over het versterken en behouden van financieel strategische kennis binnen de gemeente in een zeer krappe arbeidsmarkt. Met elkaar moeten we kijken hoe we de plannen en realisatie in de toekomst dichterbij elkaar te krijgen. Zeker omdat we de komende jaren steeds minder financiële ruimte hebben zullen we scherpere keuzes moeten maken.
Hans van Gerrevink: ’Regionaal Programma Energievoorziening’
Voor de derde keer spraken we over deze opvolger van de RES die nu dus RPE heet. Eerst in het document over de richting. Toen een beeldvormende vergadering en nu de politieke behandeling met de mogelijkheid voorstellen voor wijzigingen te doen. Samen met D66 deed ik twee voorstellen. Een over batterij-opslag in wijk, biurt of thuis en de ander over de regionale samenwerking. Met name die laatste ligt gevoelig. Zonder zaken bij elkaar over de schutting te gooien moet de regio echt gaan samenwerken. In het debat wat volgt is de conclusie wellicht een moreel appèl. Verder is de teneur de ambitie niet te versnellen. Wordt het bod gehandhaafd en in 2035 als doel bepaald. We stellen dit document pas na de zomer vast. En het ligt nog ter inzage dus ook jij kan reageren. Tot 5 juli.

13 oktober 2025

02 oktober 2025

26 september 2025