
27 augustus 2025
24 maart 2025 2 minuten lezen
Op woensdag 19 maart werd na 10 maanden van intensieve besprekingen in de Arnhemse gemeenteraad het Duurzaam Mobiliteitsplan vastgesteld. Een plan dat de mobiliteit in onze stad voor de komende twintig jaar vormgeeft en een investering van ruim 550 miljoen euro vraagt. Als CDA hebben wij ons constructief opgesteld in dit proces, maar ook kritisch. Onze visie op mobiliteit verschilt op een aantal vlakken fundamenteel van die van het college: wij pleiten voor een pragmatischere aanpak met eerst het zoet en dan pas het zuur. Helaas heeft de coalitie onze oproep tot een andere volgorde van maatregelen niet overgenomen. Daarom heeft het CDA uiteindelijk besloten tegen het plan te stemmen. Natuurlijk heeft het plan ook goede elementen, en daar zullen we bij de verdere uitwerking in de Raad onze steun aan geven.

Auto blijft belangrijk voor de Arnhemmer
Voor het CDA moet een mobiliteitsplan werken voor alle Arnhemmers. Veiligheid, handhaving en inzet op gedragsverandering heeft daarbij prioriteit. We moeten ook realistisch zijn, autogebruik blijft stijgen in de komende jaren. Een realiteit die vraagt om facilitering, zeker op korte termijn. Daarom zien wij de noodzaak om meer en eerst te investeren in goed ingerichte P&R’s aan de stadsrand, betere parkeergarages, meer fietspaden en OV-verbindingen. Het voelt nu alsof de autogebruiker in Arnhem ten alle koste moet worden geweerd in de stad door het prioriteren van weghalen van rijbanen, steeds hoger wordende parkeertarieven en -vergunningen om de plannen te financieren, en zero-emissiezones voor bedrijven.
Volgorde niet aangepast, ook busabonnement 65+ haalt het niet
Tijdens de behandeling hebben wij amendementen en moties ingediend om het plan bij te sturen. Samen met de VVD pleitten wij in amendement voor een aangepaste volgorde van maatregelen, zodat de stad bereikbaar blijft terwijl alternatieven worden opgebouwd. Dit amendement werd helaas verworpen. Ook onze motie voor een goedkoper busabonnement voor 65-plussers zoals dat in Nijmegen al bestaat, haalde het niet. Deze groep mensen vertegenwoordig een kwart van alle autobezitters in Arnhem, en met de vergrijzing wordt dat aandeel nog groter is de verwachting.
CDA-succes: verkeersluwe schoolstraten en positieve prikkels voor ander mobiliteitsgedrag
Wel zijn we blij dat enkele van onze voorstellen wél zijn aangenomen, zoals inzet op verkeersvrije straten en andere maatregelen om veiligheid voor kinderen te verhogen. En een hoger budget voor inzet op gedragsverandering met positieve communicatie en prikkels om mensen eerder de fiets te laten pakken of het OV. Tot slot zijn we ook blij dat het met de VVD ingediende voorstel is aangenomen om meer mensen gebruik te laten maken van bedrijfsparkeerplaatsen, bijvoorbeeld voor bezoekers aan de stad voor bezoek aan de horeca of winkelen.
Teleurgesteld in het proces
De coalitie van GroenLinks, D66, Arnhem Centraal, PvdA, Partij voor de Dieren en Volt stemde in de nacht van 19 op 20 maart voor het plan. De gehele oppositie, waaronder het CDA, stemde tegen. Het vastgestelde plan betekent onder meer minder rijstroken op belangrijke routes zoals de Eldenseweg en de Nijmeegseweg, en de invoering van een zero-emissiezone in de binnenstad per 1 juni 2026. Daarnaast krijgen we meer betaald parkeren in wijken en hubs aan de stadsrand, zoals bij GelreDome. Een ondergrondse fietsenstalling onder het Willemsplein en een nieuwe parkeergarage binnen de centrumring maken ook deel uit van het plan.
Hoewel we waardering hebben voor de inzet van ambtenaren, wethouders en collega-raadsleden, betreuren wij dat het college niet heeft gekozen voor een meer behapbare aanpak met breder draagvlak. De inspraakronde liet zien dat veel inwoners en organisaties het plan te ambitieus en te snel vinden. Ondernemers, zoals Platform Binnenstad Arnhem, waarschuwen voor de gevolgen voor de leefbaarheid en economie in het centrum. Tot slot, is het de vraag of het verstandig is om als stad in deze onzekere tijden je vast te leggen op een plan van 20 jaar met veel onzekerheden en veel extra kosten.
Vooruitkijken
Het CDA blijft zich inzetten voor een Arnhem dat bereikbaar, veilig en leefbaar is voor iedereen. We zullen de uitvoering van dit plan scherp volgen en waar nodig bijsturen. Want hoewel we de lange-termijn-noodzaak zien om anders om te gaan met onze schaarse ruimte, mag dat niet ten koste gaan van de dagelijkse realiteit van onze inwoners en ondernemers.

27 augustus 2025

11 juni 2025

30 mei 2025