Harderwijk-Hierden | De eindsprint!

15 juli 2025 5 minuten lezen

De eind­sprint!

Nog negen maanden en dan is het zover. Verkiezingen! Voor mijn gevoel zijn we net lekker onderweg, maar deze collegeperiode komt alweer tot zijn eind. Dat betekent niet dat we gaan achterover hangen, maar dat we juist nog even de eindsprint inzetten. Na ruim drie jaar zaaien wil je ook graag oogsten en dat is zeker de bedoeling in deze laatste negen maanden. Graag neem ik u/jou mee in wat ik nog wil bereiken.

Op het moment van schrijven voor de nieuwsbrief is net de Tour de France begonnen. Voor de renners tijdens de Tour de France geldt dat als je Parijs wilt bereiken je een lange adem moet hebben. Sommige etappes komen ze daarbij goed door en bij een aantal zal gelden dat die op het tandvlees bereikt worden, afhankelijk of ze klimmer of sprinter zijn. Tijdens de koers worden lange vlakke ritten afgewisseld met korte ritten met steile bergtoppen. Voor veel van de ritten in de Tour geldt dat het venijn in de staart zit. Zie hier het leven van een wethouder!

Het eerste jaar van mijn wethouderschap werd gekenmerkt door kennismaken en het eigen maken van materie. Het tweede jaar stond in het teken van visies en plannen maken. In het derde jaar was ik bezig om tot uitvoering te komen en in het vierde en laatste jaar wil je resultaat binnenhalen.

Financiën
Afgelopen jaar hebben we een mooi en constructief proces doorlopen met de gemeenteraad om te komen tot een pakket aan maatregelen om het ravijnjaar te dempen. We hadden een opdracht om bijna € 13 mln om te buigen. Een enorm bedrag, maar dat hebben we kunnen doen omdat het vertrekpunt goed was en we een duidelijke strategie en werkwijze voor ogen hadden. Hierdoor bleef het, ondanks de forse opgave, in de politiek en samenleving rustig. Het leuke daarbij is dat we nu horen dat andere gemeenten onze werkwijze hebben gekopieerd.

De actuele financiële situatie zorgt ervoor dat we wellicht wat financiële maatregelen niet hoeven door te voeren. Het forse positieve resultaat over 2024 geeft ons ook de mogelijkheid om te kunnen blijven investeren in een aantal specifieke projecten, waaronder de Veluwelijn (keervoorziening). Doordat we op tijd ons huishoudboekje op orde hebben gemaakt kunnen we ook gelijk weer doorpakken en hoeft Harderwijk niet stil komen te vallen.

Mobiliteit
Met de schaarse ruimte die we hebben en het grote aantal woningbouwplannen die we willen realiseren is het belangrijk dat Harderwijk bereikbaar blijft. Om bereikbaar te blijven is het van belang dat we anders naar mobiliteit kijken dan we altijd gedaan hebben. Binnenstedelijk is het belangrijk dat we het lopen en fietsen stimuleren. Ook het openbaar vervoer moeten we aantrekkelijker maken. Dat neemt niet weg dat we onze bezoekers die met auto komen ook gastvrij blijven ontvangen, maar dan wel op de plekken waar dat logisch is.

De spitstrein is op 7 april weer gaan rijden en de eerste resultaten zijn erg hoopgevend. Een goede zet dus! Na de zomer gaan we een subsidie (+/- € 100mln) aanvragen voor een investering in de Veluwelijn (keervoorziening), zodat we op termijn de IC hier kunnen laten stoppen. De provincie Gelderland heeft hiervoor een eerste forse stap gezet met een toezegging van € 33,8 mln. Ook in Harderwijk willen we € 10 mln reserveren. Dit jaar hoop ik nog duidelijkheid te krijgen of we de bijdrage van het rijk gaan krijgen en daarmee het project definitief door kan gaan.

De N302/Leuvenumseweg wordt helaas pas medio volgend jaar aangepakt. De bedoeling was eerst eind dit jaar, maar dat is verschoven i.v.m. de capaciteit om de kabels en leidingen te verleggen en er op hetzelfde moment ook andere projecten lopen waardoor er geen omleidingsroute beschikbaar zou zijn.

De afgelopen weken zijn 13 deelauto’s geplaatst door Greenwheels, verdeeld over alle wijken. Tot voor kort hadden we er maar twee. Dit kan een mooi alternatief zijn voor inwoners als vervanging voor de tweede auto.

Binnenstad/detailhandel
Eén van mijn waardevolle onderdelen in mijn portefeuille als wethouder is de binnenstad. Heel mijn leven voel ik een verbinding met onze binnenstad. In mijn positie als wethouder ben ik nu in de gelegenheid om eraan te werken en er iets moois van te maken. Dat probeer ik vanaf dag 1 te doen. Dat is alleen niet altijd gemakkelijk, want we komen van ver.

Eén van de belangrijkste zaken wat mij betreft is de samenwerking in de binnenstad tussen de ondernemers. Die is er officieel niet en dat zijn we nu druk aan het organiseren middels de invoering van een Bedrijveninvesteringzone (BIZ). Hiermee kunnen ondernemers via de gemeente geld ophalen wat ze gezamenlijk weer kunnen investeren in bijvoorbeeld activiteiten, ondersteuning en inrichting van de winkelstraten. Daarmee komt ook een soort van winkeliersvereniging weer terug. Belangrijk is ook dat de ondernemers weer met één stem aan tafel komen bij ons als gemeente.

Verder zijn we druk bezig met het werken aan een autoluwe binnenstad. Een onderwerp wat zorgt voor reuring in de stad. Mooi daarbij is om te zien dat iedereen het erover eens is dat de binnenstad autoluw moet worden. Men verschilt over de manier waarop dat moet gebeuren. We proberen de invoering goed voor te bereiden, zodat men zo min mogelijk hinder ondervindt.

In het najaar gaan we een visie presenteren voor het gebied Donkerstraat-Kloosterplein: de weekmarkt wordt weer grotendeels teruggebracht naar het Kloosterplein en het openbaar toilet wordt geplaatst op de Wellen. We zijn nu al bezig om de Donkerstraat aantrekkelijker te maken, bijvoorbeeld via Street art, kleurrijke bankjes en bloembakken. Verder gaan we actief nieuwe winkels werven, want Harderwijk heeft voor ondernemers veel potentie. En als laatste werken we aan een groenplan voor de binnenstad. Dat moet dit najaar ook al zijn beslag gaan krijgen.

Toerisme en recreatie
Begin dit jaar zouden we starten met een nieuwe toeristische visie en evenementenbeleid. Helaas heeft dit vertraging opgelopen door uitval van een beleidsadviseur. Dat wordt nu na de zomer. Verder wordt in het najaar fase I van de vernieuwde ontvangstlocatie Boekhorstlaan geopend. We willen hiermee bezoekers aan de Veluwe verleiden om hier hun bezoek te starten en in fase II willen we een mooie route creëren naar de Veluwe. Met dit plan kunnen we de Watertorenweg ontlasten. Aan dit project heeft de provincie en het rijk ook fors bijgedragen. Ondertussen willen we uiterlijk begin volgend jaar de uitkijktoren in het bos, aan de rand van het Beekhuizerzand, terug laten keren. Een mooie plek om de schoonheid van de Veluwe te aanschouwen.

Heerlijk Harderwijk staat ondertussen stevig in de schoenen met een raad van toezicht en directeur/bestuurder. De energie zit er weer in en dat samen met goede ideeën gaan zij Harderwijk weer verder op de kaart zetten. Dit najaar wordt er een meerjarenplan gepresenteerd. Dat gaat ons helpen om Harderwijk en Hierden verder op de kaart te zetten, maar de inzet is ook om te zorgen voor meer verbinding tussen horeca, detailhandel, evenementen en cultuur.

Vastgoed en grondzaken
Vastgoed en grondzaken is een portefeuille die de afgelopen jaren steeds meer gegroeid is als een belangrijke strategische schakel/instrument op de verschillende beleidsterreinen. Komende tijd zal ook duidelijker worden wat ik daarmee bedoel. Met een meer actief vastgoedbeleid denken we projecten meer in beweging te krijgen of een strategische positie te verwerven. Een voorbeeld hiervan is de aankoop van een woning aan de Zuiderzeestraatweg waarmee we het project Hart voor Hierden een impuls kunnen geven. Een ontwikkeling in het dorpshart van Hierden waarbij we onderwijs, ontmoeting, zorg, ouderenhuisvesting en detailhandel samen willen laten komen.

Er is nog veel werk aan de winkel om deze collegeperiode nog een aantal mooie resultaten te boeken. Nu eerst genieten van een heerlijke zomervakantie met het gezin in het mooie Italië. Daarna met een opgeladen batterij weer volle bak aan de slag richting de verkiezingen. Hopelijk kunnen we op 18 maart 2026 een mooi resultaat boeken!

Ik wens u een fijne zomerperiode toe en tot op de CDA BBQ!

Hartelijke groet,

Wilco Mazier

Lees
ver­der