Harderwijk-Hierden | Terugkeer spitstrein…

17 juni 2025 4 minuten lezen

Terug­keer spits­trein Har­der­wijk-Nij­kerk-Amers­foort!

Op 7 april jl. was ie dan eindelijk weer terug! Onze spitstrein! Na veel gelobby en een goede samenwerking met de regio, de provincie en regionale Kamerleden, is het gelukt. Een enorme winst voor onze regio en in het bijzonder de inwoners van Harderwijk. Een feestje waard!

Zoals jullie wellicht weten is de spitstrein die reed tussen Harderwijk en Amersfoort per 10 december 2022 uit de dienstregeling gehaald. Hierdoor gingen we weer terug naar de dienstregeling uit de jaren ’70, twee keer per uur een trein. Dat was een hard gelach. De reden dat deze verdween had te maken met de enorme teruggang in aantallen passagiers tijdens Corona en die bleven daarna ook weg. Corona heeft de wereld in dat opzicht enorm veranderd. Mensen zijn meer thuis gaan werken, waardoor de treinen op de woensdag en vrijdag niet meer zo gevuld zijn als voor Corona. Op de vrijdag zijn de treinen nu net zo bezet als in het weekend.

Toen de spitstrein verdween was dat best even lastig. Vooral omdat ik nog maar net wethouder was en je nog niet direct scherp hebt hoe het werkt in de OV-wereld. Ik kende ook nog niemand en de gedeputeerde OV van de Provinciale Staten kwam uit Nijmegen en had niet veel op met de Veluwe. Het voordeel was wel dat ik voor verschillende provinciale overleggen over het OV werd uitgenodigd en daar iedereen kon leren kennen die ertoe doet in dat wereldje. Op die manier zag ik ook hoe de hazen liepen. Het is daarbij ook handig dat er met een aantal mensen een CDA-connectie was, bijvoorbeeld bij de NS. Dit maakte het contact leggen wel makkelijker. Verder had ik de CDA-wethouder René Windhouwer uit Nijkerk betrokken bij ons regionaal samenwerkingsverband ‘Noord-Veluwe Bereikbaar’. Nijkerk werd namelijk ook geraakt met het verliezen van de spitstrein. Hiermee had ik een partner in crime.

In de tweeënhalf jaar erna heb ik veel kopjes koffie gedronken, overleggen bijgewoond en samen met René gepleit voor de terugkeer van de spitstrein. Ook bouwden we ons verhaal voor de regio op in het licht van de woningbouw, de groei van de gemeenten op de Noord-Veluwe en de rol van het OV daarin. Tot vervelens toe brachten we dit onder de aandacht. Net zolang totdat ze me bij de provincie, NS, ProRail en op allerlei andere plekken gingen kennen als de man van de spitstrein. Verder bouwden we ook aan een coalitie, met partijen als de Regio Amersfoort, Provincie Utrecht en anderen die mee gingen helpen in de lobby voor de terugkeer van de spitstrein.

In de tussentijd kregen we nog een aantal tegenslagen te verwerken, waardoor de terugkeer langer op zich liet wachten. Dat begon met de NS die de trein wel terug wilde laten keren, maar geen mensen en materieel had. Het jaar daarna was het personeel en materieel geregeld, maar zorgde ProRail voor een kink in de kabel. Met de terugkeer van de spitstrein zouden er meer treinen gaan rijden op het traject en daarvoor was de overwegveiligheid niet op niveau. Daarvoor was een investering van € 10 mln. nodig op het traject Harderwijk-Nijkerk. Dat geld was er niet. Maar ik heb wel geleerd dat daar waar een deur dicht gaat, zich ergens anders een venster opent.

Op 20 november 2024 deed er zich een kans voor. Ik had mezelf een beetje uitgenodigd om mee te gaan naar het door provincie Gelderland georganiseerde ontbijt ‘Bereikbaar Wonen’ in de Tweede Kamer in Den Haag. Hier konden de regio’s in Gelderland aan Tweede Kamerleden uitleggen wat er nodig was op het gebied van bereikbaarheid om meer woningen te bouwen. Met een goede folder onder de arm ging ik met een paar Wonen wethouders op Noord-Veluwe het gesprek aan. Tijdens dat ontbijt ontmoette ik ook Harderwijk VVD-kamerlid Peter de Groot. Ik vertelde hem over de spitstrein en wat er nodig was om die weer te laten rijden, namelijk € 10 mln. Hij zegde toen toe dat hij zich hiervoor hard wilde maken in de coalitie. In de tussentijd was er ook al contact met BBB-kamerlid, Henk Vermeer en ook Kamerleden van NSC, SGP, CDA, CU en anderen. Aan het eind van het liedje werd er in december een amendement ingediend namens VVD en NSC voor het beschikbaar stellen van de € 10 mln. Dit amendement werd kamerbreed en dus unaniem aangenomen. Yes! Gelukt!

De nieuwe dienstregeling begint altijd op 10 december, daarvoor waren we dus te laat. We hadden begrepen dat de NS alleen op een paar momenten per jaar een tussentijdse aanpassing kon doen in de dienstregeling. Daarmee kon de spitstrein op 7 april jl. weer gaan rijden. Hierdoor ben je in de spits 10 minuten sneller in Amersfoort en een half uur sneller in Amsterdam. Een enorme verbetering voor onze inwoners die de trein gebruiken!

Op 7 april was er een mooie bestuurlijke oploop en start van de spitstrein. De staatssecretaris liet de eerste trein vertrekken en ook waren er verschillende Kamerleden, gedeputeerden, wethouders en directie van NS en ProRail aanwezig. Harderwijk en de Noord-Veluwe stonden mooi op de kaart. Een trein vol met enthousiaste reizigers vertrok naar Nijkerk, Amersfoort en verder.

Bijlage:

Promofilmpje - De terugkeer van de spitstrein

Lees
ver­der