
14 april 2025
14 april 2025 1 minuten lezen
CDA Renkum pleit er in haar verkiezingsprogramma voor 30 kilometerzones in de woongebieden om de verkeersveiligheid te vergroten.

Tijdens de raadsvergadering van 26 maart 2025 stond de Mobiliteitsvisie Renkum op de agenda. In dit document wordt een doorkijkje gemaakt tot 2024 en hoe de mobiliteit zich kan ontwikkelen naar de toekomst en hoe de gemeente Renkum dit in goede banen wil leiden.
Één van de punten is dat er naar gestreefd wordt naar een veilige (fiets)omgeving). In de Mobiliteitsvisie als volgt geformuleerd:
Van 50 kilometer per uur naar 30 kilometer per uur
Binnen de bebouwde kom is er conform Duurzaam Veilig onderscheid in erftoegangswegen (ETW) en gebiedsontsluitingswegen (GOW). ETW hebben een verblijfsfunctie, waar verschillende verkeerssoorten gemengd worden en de maximumsnelheid 30 kilometer per uur is. GOW hebben een verkeersfunctie, waarbij de verkeerssoorten gescheiden zijn en de maximumsnelheid 50 kilometer per uur bedraagt.
GOW30 voor verkeersveiligheid
In de praktijk zijn er ook wegen die zowel een verblijfs- als verkeersfunctie hebben, en is het niet altijd mogelijk om een GOW op een veilige manier als 50 km/u-weg in te richten, bijvoorbeeld met vrij liggende fietspaden. In zulke gevallen kan een lagere snelheid de verkeersveiligheid verbeteren. Daarom wordt de snelheidslimiet op een deel van de GOW verlaagd naar 30 kilometer per uur (GOW30).
Als CDA Renkum zijn wij blij dat er aandacht is voor de verkeersveiligheid en daar waar het mogelijk is werk met werk te maken om de 30 km zones in te voeren. Bij werk met werk maken kunt u denken aan bijvoorbeeld vervanging van de riolering.

14 april 2025

24 november 2024

01 juni 2024