
27 april 2025
28 februari 2025 1 minuten lezen
Tijdens de raadsvergadering van 10 februari hebben we samen met GGR en de VVD een motie ingediend over de Schorsstraat in Rijen. Het heeft ertoe geleid dat zowel de variant met halfverharding en de variant met asfalt opnieuw worden afgewogen. Het raadsvoorstel dat alleen van halfverharding uitging is hierdoor niet in stemming gebracht.
Al in de commissie ruimte van eind januari heeft CDA-commissielid Richard Oprins aandacht gevraagd voor de veiligheid van de Schorsstraat. En de behoefte die er bestaat om een bredere afweging te maken dan alleen de cultuurhistorische waarde van de Schorsstraat. Al snel bleek dat een soortgelijke vraag leefde bij de fractie van GGR en hebben we de handen ineengeslagen. Ook de VVD sloot zich hierbij aan. Na een aanpassing kon ook Gemeentebelang zich vinden in de motie. Het college zal terug moeten komen naar de raad met een uitwerking per variant, waarin de thema’s veiligheid, cultuurhistorische waarde, onderhoud en financiën terugkomen.
Meer tijd nodig
Het CDA beseft dat hiervoor meer tijd nodig is maar vindt het noodzakelijk om de juiste afweging te kunnen maken. In BNdeStem is het onderwerp de afgelopen weken ook een aantal malen belicht. De schoolgaande jeugd die naar Dongen fietst is de grootste gebruiker van deze route. Vanaf de oversteek bij de Bredestraat is de weg wel voorzien van asfalt. Wij zijn van mening dat hun stem ook goed gehoord moet worden. Ook de andere gebruikers en belanghebbenden moeten goed worden meegenomen. De fietsersbond, Veilig Verkeer Nederland en de Heemkundekring moeten zich ook over beide varianten kunnen buigen.
Doel
Het doel moet zijn dat de uiteindelijk gekozen variant veiliger en veel minder onderhoudsgevoelig is dan de huidige situatie. En natuurlijk komen ook de cultuurhistorie en de financiën terug in het afwegingskader. Het CDA zal daar bij de verdere uitwerking naar kijken en ook de adviezen van de geconsulteerde organisaties hierbij betrekken. Daarnaast wegen we ook het advies van SWOV (Stichting wetenschappelijk onderzoek verkeersveiligheid) mee.
Wilt u contact opnemen met onze fractie dan kan dat via onze fractievoorzitter Janet Frankemölle [email protected] of via Connie Hartog [email protected]
27 april 2025
18 april 2025
13 april 2025