CDA | CDA Heusden blijft kritisch op verkeersveiligheid in de…

31 mei 2025 1 minuten lezen

CDA Heus­den blijft kri­tisch op ver­keers­vei­lig­heid in de omge­ving van de N267

De fractie van CDA Heusden heeft samen met Gemeentebelangen en Heusden Eén artikel 43-vragen gesteld aan het college van B&W over de verkeerssituatie op en rondom de N267. Inmiddels is de beantwoording ontvangen. Hoewel er enkele positieve toezeggingen zijn gedaan, blijven wij als CDA Heusden kritisch op een aantal belangrijke punten. Volgens ons is het college onvoldoende doordrongen van de urgentie om maatregelen te nemen in dit gedeelte van de gemeente, dat niet onder het programma Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat (GOL) valt.

Verkeersveiligheid is en blijft prioriteit
Voor CDA Heusden staat de verkeersveiligheid op en rond de N267 hoog op de agenda. Dit geldt in het bijzonder voor de nabijgelegen kernen Oudheusden, Doeveren, Heesbeen, Heusden Vesting en – met het oog op toekomstige ontwikkelingen – Herpt. De N267 is een cruciale verkeersader in onze regio en verdient structurele aandacht.

Toezegging
Wij waarderen de toezegging van de wethouder om te komen tot een sobere, maar veilige oplossing voor het terugbrengen van de snelheid naar 60 km/u op delen van de Vestingstraat, de Polderweg en de Elshoutseweg. Dit is een stap in de goede richting en wij zullen de voortgang nauwlettend volgen.

Zorgen over sluipverkeer blijven
Ondanks de geplande reconstructie van de Kromme Nol, die volgens het college het sluipverkeer moet verminderen, blijven wij ons zorgen maken over de verkeersdruk in de omliggende kernen. De tijd zal moeten uitwijzen of deze reconstructie daadwerkelijk het gewenste effect heeft. Tot die tijd blijft CDA Heusden aandringen op concrete maatregelen om de leefbaarheid in onze kernen te waarborgen.

Gebiedsontwikkelingen vragen om visie en regie
Wat ons als CDA Heusden verder zorgen baart, is het ontbreken van een bredere visie op de toekomstige verkeersafwikkeling in relatie tot gebiedsontwikkelingen in het Land van Heusden en Altena. In deze regio vinden uitbreidingen plaats van bedrijventerreinen en woningbouw, wat onvermijdelijk leidt tot extra verkeersdruk op de N267. Hoewel de provincie Noord-Brabant formeel verantwoordelijk is voor deze provinciale weg, ondervinden onze kernen – zoals Oudheusden, Doeveren, Heesbeen en Heusden Vesting – dagelijks de gevolgen van keuzes die worden gemaakt.

Een voorbeeld is het beprijzen van de veerponten bij Herpt en Drongelen dat voor een extra toename van verkeer naar de N267 heeft gezorgd. In de beantwoording van het college wordt hier nauwelijks op ingegaan. CDA Heusden vraagt zich dan ook af: hoeveel verkeersgroei kan de huidige N267 nog aan, en hoe wordt de directe omgeving – waar de gemeente Heusden wél over gaat – hierop voorbereid?

Vooruitdenken is noodzakelijk
CDA Heusden blijft het college oproepen om niet alleen te reageren op bestaande knelpunten, maar vooral vooruit te denken. Besturen is vooruitzien. Dat betekent dat er nú nagedacht moet worden over ontsluitingswegen, verkeersstructuren en de gevolgen van de inrichting van de N267 voor de gemeente Heusden. Het is juist daarom van belang dat ons college tijdig aan tafel zit met regionale belanghebbenden en actief meedenkt, zodat er in de toekomst geen dure en complexe herstelmaatregelen getroffen hoeven te worden.

Een voorbeeld is de ontsluiting van de toekomstige woonwijk “De Oosters” bij Oudheusden. Volgens het college is een aansluiting op de N267 niet nodig. Zij vinden dat de smalle straten van Oudheusden en de dorpskern van Herpt geschikt zijn voor de extra dagelijkse verkeersbewegingen die de geplande bouw van circa 126 woningen met zich mee zal brengen. Omdat er geen fietsontsluiting naar de Elshoutseweg is voorzien, moeten bijvoorbeeld scholieren en sporters op weg naar Drunen een flinke omweg maken en daarbij dezelfde infrastructuur gebruiken als het autoverkeer. CDA Heusden beschouwt dit als een ongewenste situatie.

Vervolg
CDA Heusden blijft zich inzetten voor een veilige en toekomstbestendige verkeersstructuur in onze gemeente. Daarbij kijken wij verder dan alleen de GOL maatregelen. Wij blijven dit dossier actief volgen en zullen waar nodig opnieuw vragen stellen of voorstellen doen.

Lees
ver­der