
06 mei 2025
10 april 2025 3 minuten lezen
Tijdens de laatste raadsvergadering zijn er weer belangrijke besluiten genomen door de gemeenteraad. Onze fractie heeft de belangrijkste punten uiteengezet en aangevuld met haar mening en kijk op deze onderwerpen. Lees het hieronder.
Zoals bekend heeft Dilia Blok zich bij de Commissaris van de Koning ziekgemeld. Omdat dit langer dan een maand duurt, heeft Elly Blanksma zich bereid gevonden om tijdelijk het burgemeesterschap waar te nemen. Hiermee hebben we een zeer ervaren bestuurder binnengehaald die de Peel en de Metropoolregio op haar duimpje kent.
Als CDA zijn we er, eerlijk gezegd, ook wel een beetje trots op dat onze partij bestuurlijke continuïteit levert. Eerst door de ervaren Patrick van der Broeck, die Louis Swinkels opvolgt, en nu Elly Blanksma als waarnemend burgemeester.
Tijdens de behandeling hebben we al duidelijk gemaakt dat er samen met alle verenigingen een goede cultuurvisie is opgesteld. Maar wat gebeurt er daarna? Bij een visie hoort ook een uitvoeringsplan. Immers, als je een visie hebt, moet je er ook iets mee doen. Het college stelde voor om een cultuurmakelaar aan te stellen. Deze cultuurmakelaar gaat bijvoorbeeld verenigingen helpen elkaar beter te vinden en samen te werken, de weg naar (rijks)subsidies te vinden, en de regeldruk te verminderen.
De discussie spitste zich vooral toe op de kosten die voor deze makelaar gemaakt gaan worden. Iedereen was het erover eens dat het goed zou zijn als hij/zij er komt, maar... dat verschrikkelijke ravijnjaar. Dat ravijnjaar wordt door velen te pas en te onpas gebruikt om niets meer te doen en nergens meer in te investeren. De oppositie bracht een amendement in om bij de behandeling van de kadernota in juni te kijken of er geld is voor de cultuurmakelaar. Wij waren tegen dit amendement. Als we de structurele financiële druk vergelijken met de mogelijkheden die de cultuurmakelaar biedt, is die druk minimaal. Ja, de totaalbedragen lijken hoog, maar structureel hebben ze nauwelijks invloed op de begroting. Als we nu al achter de maatregelen en de rol van de cultuurmakelaar staan, waarom zouden we dan in juni anders besluiten? Zijn de financiën de enige belemmering, of is er een andere reden om de beslissing uit te stellen?
Waar wij wel graag meer duidelijkheid over willen hebben, is hoe de cultuurmakelaar rapporteert. We willen tussentijds graag weten hoeveel en welke subsidies zijn binnengehaald, welke verbeteringen voor verenigingen zijn gerealiseerd en wat er nog aan komt. Als er na drie jaar een mogelijke omzetting naar een structurele oplossing komt, verwachten we dat dit goed onderbouwd is.
Voorzitter.
Zoals ik tijdens de commissievergadering van 20 maart ook al aangaf, zijn we van mening dat er een mooi participatie proces gelopen is om te komen tot deze nieuwe cultuurvisie. Mooi dat in dit proces ook de jongeren betrokken zijn om mee te denken. Wij steunen het initiatief om een jongerenraad op te starten. Het is belangrijk om in te spelen op de behoeften van deze generatie, om gezien de toekomst de goede keuzes te maken. Deze visie willen we dan ook graag vaststellen.
Kunst en cultuur zijn een belangrijk goed. Het draagt op een positieve manier bij aan de leefbaarheid en saamhorigheid van ons dorp. We zijn trots op hetgeen we hebben: een bloeiend verenigingsleven en de inzet hierbij van vele vrijwilligers die dit mogelijk maken.
Ook ons cultureel erfgoed is iets om zuinig op te zijn en bijbehorende verhalen door te vertellen aan de volgende generaties.
Verbindingen leggen tussen verenigingen en inzetten op borging van hetgeen we hebben is dan ook belangrijk, we zien dit als een maatschappelijke opgave. Dit werd ook beaamt door de insprekers tijdens de commissievergadering. Evenals de financiële drempel verlagen voor inwoners om cultuur voor iedereen toegankelijk te maken.
Navraag bij verenigingen wat zij aan ondersteuning nodig hebben, geeft ons toch een aantal inzichten, die we mogelijk tijdens de commissievergadering niet allemaal hadden:
In de beantwoording van onze vragen en tijdens de commissie werd duidelijk dat een herijking in het takenpakket van de huidige ambtenaar absoluut niet mogelijk is vanwege wettelijke taken. Ook bestaande netwerken kunnen deze genoemde problemen niet zomaar oplossen.
De regelzucht is groot. Als we een cultuurmakelaar nodig hebben om hier verbetering in aan te brengen, als dát de persoon is die verbindingen moet gaan leggen en degene die subsidies binnen gaat halen voor onze gemeente en fondsen gaat werven voor Someren, dan is deze brugfunctionaris mogelijk toch het vliegwiel wat we nodig hebben en gaat zorgen voor verbetering. Wel is het belangrijk om als gemeente regie te nemen en mee te denken met verenigingen op basis van mogelijkheden en vertrouwen in plaats van controlerend en ondersteuning te bieden op het gebied van communicatie. Want dat is een gemis.
Duidelijk is dat de financiële situatie momenteel kritisch wordt bekeken. We bevinden ons midden in een proces met Zero Based Budgeting, waarbij alle uitgaven grondig worden bekeken. Voor CDA Someren is dit een uiterst belangrijke taak. Daarom vinden wij het van groot belang dat de cultuurmakelaar ambitieus aan de slag gaat. Het verlagen van de regeldruk voor verenigingen en het werven van extra subsidies of fondsen vinden wij belangrijke prioriteiten. Als we de structurele financiële druk vergelijken met de mogelijkheden die de cultuurmakelaar biedt, is die druk minimaal. Ja, de totaalbedragen lijken hoog, maar structureel hebben ze nauwelijks invloed op de begroting.
In de commissie stelden we voor om nu wel met het voorstel in te stemmen, maar de financiële middelen voorlopig niet vast te leggen. Voorzitter, we vragen ons toch af als we nu al achter de maatregelen en de rol van de cultuurmakelaar staan, waarom zouden we dan in juni anders besluiten? Zijn de financiën de enige belemmering, of is er mogelijk nog een andere reden om de beslissing uit te stellen?
Waar wij wel graag meer duidelijkheid over willen hebben, is hoe de cultuurmakelaar rapporteert. We willen tussentijds graag weten hoeveel en welke subsidies zijn binnengehaald, welke verbeteringen voor verenigingen zijn gerealiseerd en wat er nog meer op het programma staat. Als er na drie jaar een mogelijke omzetting naar een structurele oplossing komt, verwachten we dat deze goed onderbouwd is.
Dus wat CDA Someren betreft, houdt de cultuurmakelaar de raad goed op de hoogte en gaat hij of zij direct aan de slag met de uitvoeringsagenda. Als we ambities hebben, horen daar ook de nodige middelen bij. Onze verenigingen zijn belangrijk en we moeten hen zo goed mogelijk ondersteunen. Dit komt de gemeente ten goede!
Tot zover.
Het huidige gemeentehuis voldoet niet meer aan de eisen van deze tijd. Aspecten zoals licht, lucht, klimaat en energieverbruik zijn verouderd, waardoor er iets moet gebeuren. Daarom is onderzocht hoe het gemeentehuis toekomstbestendig gemaakt kan worden. Uiteindelijk zijn er drie scenario's nader onderzocht.
Het college stelt nu voor om ook te onderzoeken of het een optie is om het gemeentehuis te renoveren zodat het er weer een jaar of tien tegen kan (scenario 4). Daarnaast stelde het college voor om ook een locatieonderzoek te doen voor scenario 2. Immers, dan is pas duidelijk wat de kosten zijn voor de bouw van een nieuw gemeentehuis op een andere plek.
Ook hier werd het ravijnjaar in de discussie door enkele partijen aangevoerd als argument om te zeggen: "Onderzoek het maar niet en renoveer het maar." Met die benadering zijn wij het niet eens. Een gemeentehuis bouw je niet voor een paar jaar, maar voor tientallen jaren. Dan kijk je niet alleen naar de korte termijn, maar juist naar de kosten en baten op de langere termijn. Een amendement van de oppositie om dat onderzoek niet te doen, haalde het gelukkig dan ook niet.
Tenslotte was er ook nog een "motie vreemd aan de agenda", een oproep aan het college om iets te doen wat niet op de agenda staat van de raadsvergadering. Deze motie, ingebracht door de VVD, roept het college op om een bestuurskrachtonderzoek in te stellen en daarbij gebruik te maken van een subsidie die de provincie op dit moment beschikbaar stelt. Wij staan achter deze oproep. Wel hebben we het college opgeroepen zo snel mogelijk de subsidie aan te vragen bij de provincie. Er geldt namelijk "wie het eerst komt, eerst maalt" bij deze subsidie. Met een bestuurskrachtonderzoek gaan we na of de gemeentelijke organisatie wel toegerust is op alle taken die zij moet verrichten. Daar kan bijvoorbeeld een advies uit komen om bepaalde afdelingen te versterken, maar daar kan ook uitkomen dat het wellicht beter is om te kijken of je als gemeente niet beter kunt fuseren met een buurgemeente.
Het college heeft bij monde van burgemeester Blanksma laten weten hiermee aan de slag te gaan.