
20 september 2025
09 mei 2025 1 minuten lezen
De plannen zetten fors in op woningbouw – en dat begrijpen we in tijden van woningnood – maar leefbaarheid en gemeenschapszin dreigen hier volledig ondergesneeuwd te raken.

Wat ons betreft draait woningbouw niet alleen om aantal stenen, maar vooral om kwaliteit van samenleven. Wat nu voorligt is een massief, naar binnen gekeerd bouwblok met vijf woonlagen – zónder echte verbinding met de wijk. Het houdt geen rekening met het wijklandschap.
Dit asociaal nieuwbouwplan zoekt geen verbinding met de omgeving door het massieve karakter. Een binnenplein in het midden van het appartementencomplex maakt dat het naar binnen gekeerd is, en niet de verbinding met de wijk opzoekt. Het moet ontmoetingsplekken creëren en de buurt versterken. Juist terwijl we elders in onze gemeente — zoals bij Berg & Bal — investeren in gemeenschapsvorming, wordt die lijn in dit plan volledig losgelaten.
Ook de sociale huur blijkt een wassen neus: over twintig jaar kunnen deze woningen gewoon verdwijnen uit het bestand, terwijl ze er dan nog decennialang staan. Deze woningen moeten wel beschikbaar blijven voor de doelgroep.
Daarnaast wordt gewerkt met achterhaalde normen uit de Amsterdamse bouwbrief. 2015: geen eigen berging voor bewoners dus. De nieuwe Amsterdamse bouwbrief is blijkbaar te veel moeite.
Hiernaast vinden wij het bijzonder jammer dat niet het hele Kooiplein is meegenomen in de herontwikkeling. Bouwen bij het linker gedeelte van het Kooiplein zal in de toekomst er niet makkelijker op worden, als deze geplande 63 huurwoningen al staan.
En dan die ‘ontmoeting’ in het washok? Het CDA gelooft in echte ontmoetingsplekken zoals het Kooiplein zelf, niet in symboliek.
De motie om de parkeergarage te verplaatsen naar de voorkant van het Kooiplein heeft het niet gehaald. Zoals naar onze wens. De ingang aan de achterkant van het Kooiplein, dus bij de Heemskerklaan, geeft in onze optiek wel meer doorstroming. Juist omdat de bewoners dan twee extra bochten moeten maken, wordt het middenstuk van de Admiraal Ruyterlaan minder belast. De parkeergarage komt hiermee verder van de Oranjelaan te staan, en hiermee voor minder opstoppingen kan zorgen.
Als de voorkant van het plein wordt benut voor een garage-ingang, beperk je de mogelijkheden om het plein in de toekomst aantrekkelijker te maken. Kooiplein moeten we transformeren tot een aantrekkelijke plek om elkaar te ontmoeten. Juist zo’n parkeergarage aan de voorkant trekt meer autoverkeer aan en zorgt voor afname van verblijfskwaliteit.
Kortom, het CDA kiest voor gezonde groei, voor kwaliteit boven kwantiteit.
Niet verstenen en volproppen, maar bouwen met oog voor de omgeving en de gemeenschap. We bouwen geen stenen, maar gemeenschappen.

20 september 2025

20 september 2025

29 augustus 2025