07 februari 2019

Giga opkomst 'Landbouw of Water'

Ruim 200 personen uit Edam, Volendam, Monnickendam, Purmerend en de Beemster kwamen 7 februari af op de bijeenkomst “Landbouw of Water”. Discussieleider Rob van Gaalen (oud-dijkgraaf) trapte direct fors af met de stelling “Moeten we veengebieden onder water zetten?” Slechts een enkeling van GroenLinks vond van wel.

Op vlotte wijze meldde CDA-parlementariër Annie Schreijer-Pierik het grote belang van Europa voor de agrariërs. Zij gaf op scherpe wijze aan dat het CDA (EVP in Europa) bijna als enige de belangen echt stevig behartigt. Zelden is er directe steun van de andere partijen voor de agrarische belangen. Er kan veel meer gehaald worden uit Europa. Zij wees op Duitse agrariërs die één afgevaardigde hebben die geld dat in Brussel beschikbaar is doorsluist. Nederland laat geld liggen!! Haar inzet in Europa is en zal zijn -‘voldoende hoogwaardig voedsel voor Europa’ -‘een leefbaar platteland, met een gezonde boerenstand!’

CDA-Statenlid Willemien Koning-Hoeve gaf bevlogen haar visie weer over het tegengaan van de bodemdaling in het veenweidegebied. Zij pleit voor realisme, haalbaarheid en betaalbaarheid in overleg met agrariërs. CDA wil zeker geen moeras van 27.000 ha, maar wel experimenteren met enkele gebieden. Kortom: behoud van de koe in de wei en de weidevogels. Bovendien moet het verdienmodel voor de agrariër beter bij natuur inclusieve landbouw.

CDA-lijsttrekker Frank Frowijn van het waterschap (Hoogheemraadschap Hollands NoorderKwartier) pleit voor een veel intensievere samenwerking bij het oplossen van de problemen die samenhangen met de veranderingen van het klimaat. Veiligheid staat en vervolgens agrarisch belang en natuurbehoud.

Bij de vragenronde met de zaal bleken de drie sprekers eensgezind te zijn over de aanpak. Dat zou ook meer aandacht moeten krijgen binnen het landelijk CDA en de gemeenten èn in samenwerking met de boeren. De zaal pleitte voor een stevige campagne want ook de stedelingen moeten bereikt worden.

Voorzitter Hettie Pott dankte voor de enorme belangstelling en riep op om vooral te gaan stemmen op 20 maart voor Provincie en Hoogheemraadschap en op 23 mei voor Europa. En vooral: word lid van CDA.