
05 december 2025
23 september 2025 3 minuten lezen
Veel mensen ervaren overlast door fatbikes in het verkeer. Hoewel een fatbike officieel wordt geclassificeerd
als een elektrische fiets met brede banden, wordt het voertuig door velen vergeleken met bromfietsen,
snorfietsen of speedpedelecs. Het gebruik van fatbikes in de openbare ruimte wordt veelal geassocieerd met
overlast, hoewel er ook mensen zijn die zich op de fatbike correct en verantwoordelijk gedragen.

Voor jongeren lijkt de fatbike een statussymbool. Ook zien we soms jonge kinderen (van een jaar of acht) al op
een fatbike rijden. We horen van inwoners dat groepen fatbikegebruikers soms intimiderend overkomen, wat
bijdraagt aan een gevoel van onveiligheid in de openbare ruimte.
Gebruikers rijden regelmatig met hoge snelheid, maken onjuiste inschattingen van verkeerssituaties en
veroorzaken daarmee gevaarlijke situaties. Dit gedrag vergroot niet alleen het risico op ongevallen voor
henzelf, maar ook voor andere weggebruikers. Daarnaast worden fatbikes soms gebruikt op locaties waar zij
niet zijn toegestaan, zoals in winkelcentra. Er zijn zelfs gevallen bekend waarbij fatbikes worden gebruikt om na
het plegen van (of pogingen tot) misdaad snel te kunnen vluchten.
De fracties van het CDA en de Partij voor de Dieren maken zich ernstige zorgen over de verkeersveiligheid en
de maatschappelijke impact van het oneigenlijk gebruik van fatbikes. Zij verzoeken het college om inzicht te
geven in de beschikbare instrumenten en beleidsmaatregelen om deze overlast effectief tegen te gaan.
Het college wordt verzocht de volgende vragen schriftelijk te beantwoorden:
1. Wat heeft het college tot nu toe gedaan om de overlast door oneigenlijk gebruik van fatbikes te verminderen?
2. Wat zijn op dit moment de rol en bevoegdheden van de politie en onze boa’s bij het handhaven op wangedrag in het verkeer door fatbikegebruikers?
3. De APV wordt door boa’s gehandhaafd. Op welke gebieden kunnen zij handhaven om overlast door fatbikegebruikers tegen te gaan? Op welke gebieden mogen zij op dit moment niet handhaven, terwijl dit wellicht wel wenselijk zou zijn?
4. Ziet het college mogelijkheden om de bevoegdheden van boa’s uit te breiden of regels over het gebruik van de fatbike toe te voegen aan de APV, met als doel om de overlast door fatbikes te verminderen?
5. Kan de gemeente fatbikes op het fietspad via de APV verbieden? Waarom wel/niet?
6. Welke verkeerskundige en juridische voorwaarden zijn nodig om fatbikes en andere zware elektrische tweewielers via een verkeersbesluit van het fietspad naar de rijbaan te verplaatsen, en hoe kan dit worden afgestemd op bestaande infrastructuur en verkeersveiligheid?
7. Gemeente Amsterdam lobbyt bij het Rijk voor maximumsnelheid van 25 km/uur op fietspaden. Dit maakt de snelheidsverschillen tussen gebruikers van het fietspad kleiner, wat vermoedelijk de veiligheid verhoogt. Maar fietsers hebben – in tegenstelling tot de bromfiets – geen snelheidsmeter of nummerbord en dat maakt handhaving moeilijk uitvoerbaar. Hoe kijkt het college naar deze lobby?
8. In Enschede vindt momenteel een juridisch en beleidsmatig experiment plaats om fatbikes te weren uit de binnenstad via een aanpassing van de APV. De motie is aangenomen, en het is nu aan het college van B&W van Enschede om een juridisch houdbaar plan uit te werken. Ziet het college dit experiment als kansrijk?
9. Kijkt het college ook naar voorbeelden van andere gemeentes om de overlast door oneigenlijk gebruik van fatbikes te verminderen?
10. In hoeverre is het mogelijk en wenselijk om boa’s en politie samen op te laten trekken bij snelheidshandhaving door fatbikes?
11. Ziet het college mogelijkheden om fatbikes op scholen te controleren met als doel het terugdringen van het aantal opgevoerde fatbikes, waarbij het beboeten van eigenaren als middel kan worden ingezet?
12. Op welke manieren kan een e-motor voor onze boa’s helpen om te handhaven in gevallen van overlast en criminaliteit door gebruikers van fatbikes?
13. Aan welke oplossingen om de overlast door fatbikegebruikers tegen te gaan denkt het college zelf en wanneer gaan we daar in onze gemeente de effecten van merken?
14. Nu boa’s in Nijkerk (*) extra bevoegdheden krijgen voor verkeershandhaving, zoals het beboeten van fietsers zonder verlichting of die bellen tijdens het fietsen, ziet het college mogelijkheden om deze extra bevoegdheden ook in onze gemeente toe te passen? Zo ja, welke stappen zijn daarvoor nodig en op welke termijn zou dit kunnen worden gerealiseerd?
(*) https://www.ad.nl/nijkerk/boas-in-nijkerk-krijgen-extra-bevoegdheden~a9ce53ebc/
Mede namens de Partij van de Dieren (Natanja Vreugdenhil)
Meer weten, verder praten, neem gerust contact op!

05 december 2025

12 november 2025

05 november 2025