
22 maart 2022
06 december 2021 68 minuten lezen
Bouwen aan Bunschoten Verkiezingsprogramma 2022-2026 CDA Bunschoten 1. Waarden en normen Het CDA is de partij van waarden en normen. Het CDA beoogt het dorpse...
Bouwen aan Bunschoten
Verkiezingsprogramma 2022-2026
CDA Bunschoten
1. Waarden en normen
Het CDA is de partij van waarden en normen. Het CDA beoogt het dorpse karakter te behouden in de toekomst. Dat betekent de instandhouding van tradities, de dorpse omgang met elkaar en ook oog voor ongeschreven regels een gewoonten. Wij zetten ons nadrukkelijk af tegen de import van grootstedelijke problematiek, waarbij het elkaar groeten op straat en het iets over hebben voor een ander als eerste sneuvelen.
Onze lokale vrijwilligers vormen in veel gevallen de kern van het behoud van onze waarden en normen. Integraal onderdeel van onze cultuur zijn de lokale initiatieven zoals de Spakenburgse Dagen. Deze vormen gedeelde herkenningspunten van een gemeenschappelijke identiteit.
Voor het CDA is cultuureducatie van cruciaal belang. Via het onderwijs kan worden kennisgemaakt met de lokale cultuur en geschiedenis en worden vaardigheden aangeleerd in de omgang ermee.
Het CDA is daarom ook voor toegankelijke en laagdrempelige voorzieningen voor het beoefenen van muziek en voor het lezen. Het CDA staat voor een actief gemeentelijk cultuurbeleid waarin de lokale overheid niet persé het voortouw neemt, maar voornamelijk ondersteuning geeft aan lokale stichtingen, besturen en verenigingen.
Onze standpunten over waarden en normen:
1.1 Lokaal erfgoed
Botters zijn erfgoed
Onze botterhaven en onze botters zijn cultureel erfgoed. Het goede werk van vele vrijwilligers houdt veel moois in stand en levend. Het levend houden van erfgoed is één van de meest aansprekende methoden om erfgoed te behouden voor de toekomst. Een botter is geen museumstuk, maar behoort te varen. Daarom is het CDA voor het vrijhouden van onze waterwegen en vindt het CDA behoudt van botters van groot belang.
Gedurende de coronabeperkingen hebben wij een aantal maatregelen getroffen om de bottervloot in stand te houden. Wij willen meer structuur in de subsidie en willen iedere botter jaarlijks € 2.500 subsidiëren voor het onderhoud. Deze subsidie is geoormerkt voor onderhoud en helpt zo onze lokale botterwerf in gebruik te houden. Als tegenprestatie varen bottereigenaren op één dag in jaar gratis voor onze lokale inwoners, op een zogenoemde Vlootdag.
Toegankelijkheid en lokale accenten
We hebben veel aandacht voor botters, maar wij hechten ook veel waarde aan het toegankelijk maken van kunstwerken, archieven, documenten en boeken voor komende generaties.
Elke gemeente moet in de raadsperiode 2022-2026 een Omgevingsplan maken als gevolg van de nieuw in te
voeren Omgevingswet. Daarin moet de gemeente ook de regels voor cultureel erfgoed opnemen. Het
Omgevingsplan biedt kansen om cultureel erfgoed beter te beschermen en in het bijzonder eigen
gemeentelijke accenten aan te brengen, zoals de bescherming van religieus-, vissers-, agrarisch- en cultureel
erfgoed. Het Omgevingsplan biedt ook de mogelijkheid om wet- en regelgeving op lokaal niveau kritisch onder
de loep te nemen.
Onze actiepunten voor lokaal erfgoed:
1.2 Veiligheid
Veiligheid en de handhaving daarvan zijn onlosmakelijk verbonden met waarden en normen. Zonder handhaving is er immers geen norm. Een gezinsvriendelijke en veilige gemeente behoeft stevige handhaving. Naast het tegengaan van criminaliteit met een grote impact op het slachtoffer en diens directe omgeving, willen wij extra aandacht voor ondermijning. Ook extra aandacht verdienen: overlast van rondhangende/ rondtrekkende vandalen, een veilige drugsvrije schoolomgeving, verkeersoverlast en een veilige openbare ruimte.
Wij willen inzetten op buurtpreventie, omdat een buurt zelf de basis vormt voor veiligheid en leefbaarheid. Een actieve houding en betrokkenheid van inwoners bij een veilige en leefbare buurt is daarom belangrijk. Dit gaat niet zonder sociale samenhang en het elkaar kunnen aanspreken op (kleine) misstanden. De taak van buurtpreventie is het signaleren en melden van overlast over verdachte situaties, zodat de politie in actie kan komen daar waar nodig. Veiligheid is een fundamenteel recht van ieder mens, maar wij hebben oog voor rechten en vrijheden van burgers (bijvoorbeeld privacy versus cameratoezicht).
Tegengaan drugsproblematiek
Onze gemeente kent tientallen gezinnen die te maken hebben de gevolgen en van drank- en drugsverslaving. Er is de afgelopen veel geld en tijd besteed aan voorlichtingsprojecten. Het is echter niet altijd duidelijk welk nut dit geld heeft gehad. Een aantal drugs zijn inmiddels goedkoop en gemakkelijk te verkrijgen en de dealers hebben hun trucs en valstrikken verder ontwikkeld. De afgelopen decennia is de aanpak vooral gericht geweest op voorlichting en het voorkomen van de vestiging van coffeeshops. Maar inmiddels verbleekt het gebruik van softdrugs bij de problematiek die harddrugs opleveren. Het CDA staat voor een radicale verandering van het beleid op dit vlak.
Onze actiepunten voor veiligheid:
achter de tralies en niet op straat. Teruggekeerde dealers moeten gebieds- en contactverboden opgelegd krijgen. Veel (ex)verslaafden krijgen veelvuldig te maken met dealers die hen opnieuw richting drugs trekken en/of door middel van openstaande schulden onder druk zetten.
voor elke gedetineerde die terugkeert in de samenleving. Ook moet de gemeente nauw samenwerken
met het gevangeniswezen om een goede terugkeer van gedetineerden te bevorderen. Hieraan kunnen
ook vrijwilligers en geestelijk verzorgers een bijdrage leveren. Wat het CDA betreft, is de beste manier om terug te keren in de samenleving aan het werk gaan. De gemeente dient hierop aan te sturen.
de Belastingdienst en de Sociale Dienst (bestuurlijke aanpak). Misdaad mag niet lonen.
1.3 Burgerschap
Onze cultuur, het lokaal cultureel erfgoed en de sociale cohesie onderstrepen het belang van burgerschap en
de waarden die daarbij horen. Burgerschap bestaat uit het nemen van verantwoordelijkheid voor de
samenleving, juist ook lokaal. Zonder waarden verdwijnt de samenhang uit het maatschappelijk leven. Burgerschap heeft dus alles te maken met moraliteit, met normen en waarden.
De opvang van vergunninghouders (asielzoekers met een verblijfsvergunning) is een door het Rijk aan gemeenten opgelegde taak. Ook nu de woningmarkt extra knelt, blijft de opdracht vergunninghouders te huisvesten staan. Het CDA vindt niet dat ongelimiteerd voorrang voor huisvesting aan deze groepering kan worden gegeven. Daarom staat het voor de vrijkomende sociale huurwoningen te verdelen door een substantieel deel aan urgente eigen woningzoekenden aan te bieden, een substantieel deel aan reguliere woningzoekenden en het resterende deel aan vergunninghouders aan te bieden.
Er dient een passend evenwicht te zijn.
Onze actiepunten voor beter burgerschap:
plaatselijke samenleving.
huurwoningen voor starters, gezinnen en andere groepen die hierop zijn aangewezen. Huisvesting
voor vergunninghouders in regionaal verband, in samenwerking met andere gemeenten, is daarbij een
optie.
1.4 Bestuur
Participatie en invloed zijn belangrijk bij goed lokaal bestuur. Het is belangrijk dat buurten en bewoners invloed hebben op het beleid. Dit past bij de CDA-visie waarin de samenleving het eerst aan zet is en de overheid daaraan dienstbaar is vanuit haar eigen taak en opdracht. Burgerinitiatieven en volksraadplegingen vervangen niet de lokale gekozen volksvertegenwoordiging, maar zijn een aanvulling daarop.
Onze actiepunten voor bestuurlijke nabijheid:
belangrijk dat initiatieven die publieke voorzieningen aanbieden en/of een beroep doen op
gemeenschapsgeld, representatief zijn en passen in het algemeen belang.
wij in de komende raadsperiode hier invulling aan geven, zoals door het uitnodigen van bijvoorbeeld
50 burgers of het aanmoedigen van het indienen van een initiatiefvoorstel.
1.5 Samenwerkingsverbanden
De gemeentelijke organisatie werkt momenteel op verschillende vlakken samen met andere gemeentelijke organisaties. Het idee achter deze samenwerkingsverbanden is het uitwisselen van expertises en het drukken van de kosten. Het CDA wil een periodieke bespreking daarvan in de functionele commissies over bijeenkomsten en besluiten bij samenwerkingsverbanden te gaan vragen en dat ook actief als raadslid te gaan volgen. Er ligt een serieuze vraag hoe controleerbaar deze samenwerkingsverbanden zijn voor de burger en voor de lokale raad.
1.6 Sluitingstijden
Het CDA staat voor een praktische invulling van lokale sluitingstijden middels de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) – een invulling die meer recht doet aan de wensen van de lokale bevolking. De strikte sluitingstijden stuiten velen tegen de borst en hier zou pragmatischer mee moeten worden omgegaan. Het CDA beoogt de APV aan te passen voor de avondsluitingstijden voor de horeca, door pragmatisch te handelen. Wij willen overlast in het centrum in de nacht voorkomen. Middels een pilot willen wij de uitstroom van de nacht in de horeca spreiden door de sluitingstijden vrij te geven. Voorwaarde is dat er na 00:30 geen bezoekers worden toegelaten.
De pilot wordt besproken met belanghebbenden, waaronder buurtbewoners.
Onze actiepunten voor sluitingstijden:
2. Sterke samenleving
Het CDA wil komende jaren blijven werken aan een samenleving waar alle mensen zich veilig en thuis voelen, omdat ze weten dat er altijd iemand is die naar hen omkijkt. Niemand staat er alleen voor. De plaatselijke overheid is bovenal dienstbaar aan inwoners, bedrijven en organisaties. Een sterke samenleving laat meer ruimte voor eigen keuzes. Dat betekent minder regels van bovenaf en meer zeggenschap voor inwoners zelf.
2.1 Samenlevingsgericht werken
Het CDA gelooft dat de samenleving - en niet de overheid - centraal moet staan. Dat vraagt van de gemeente een actieve houding om de samenleving krachtig en vitaal te maken. De gemeente is allereerst een ondersteuner van de eigen initiatieven en voorkeuren van mensen.
In een betrokken samenleving nemen mensen met elkaar initiatieven om problemen op te pakken. De gemeentelijke overheid moet daarbij dienstbaar en betrouwbaar zijn en ruimte bieden aan die initiatieven. Ook als daarvoor eigen regels moeten wijken.
Dienstverlening van de gemeente
Een eerste fundament voor een krachtige en vitale samenleving is een vraag-gestuurde houding van de zijde van de gemeente. Het CDA staat voor een overheid die de samenleving zo veel mogelijk ruimte geeft. Het oude principe dat de gemeente er voor de inwoners is en niet andersom, moet weer volop gelden. De dienstverlening van de gemeente moet persoonlijk zijn en uitgaan van een gelijkwaardige relatie met de inwoner. De digitale snelweg biedt kansen om te komen tot steeds meer op maat gesneden, persoonlijke onlinedienstverlening die goed, gemakkelijk, kostenbesparend en snel is. Hierin willen we de komende jaren flinke stappen zetten.
Onze actiepunten voor gemeentelijke dienstverlening:
Het Huis Van De Gemeente
Het CDA wil van het gemeentehuis een ‘Huis Van De Gemeente’ maken.
Onze actiepunten voor het gemeentehuis:
2.2 Initiatieven van inwoners
Het CDA wil dat de gemeente initiatieven van inwoners ruim baan geeft, soms door financiële ondersteuning en vaak door als gemeente los te durven laten in plaats van initiatieven over te nemen. Door samenwerking van vrijwilligers en gemeente kan het geheel meer dan de som der delen. De gemeente moet vooral aansluiten bij bestaande initiatieven en waarderen waar inwoners al enthousiast over zijn.
Onze actiepunten voor inwonerinitiatieven:
2.3 Verenigingen en vrijwilligers
Vrijwilligers – mensen die zich inzetten voor een ander – vormen een onmisbare schakel in de binding en leefbaarheid van onze buurten. Deze inzet verdient ondersteuning door onnodige regels te schrappen. De gemeente kan veel doen om vrijwilligerswerk makkelijker en leuker te maken.
Meer ruimte, minder knellende regels
Wij willen de slagkracht van verenigingen en organisaties vergroten door minder bemoeienis van de gemeente en minder beperkende regels. De gemeente moet de randvoorwaarden creëren waaronder het brede vrijwilligerswerk kan floreren, binnen de ruimte van wet- en regelgeving. Om te voorkomen dat verkeerde personen omgaan met kwetsbare personen in verenigingen en organisaties, maken wij het die organisaties eenvoudig een Verklaring omtrent Gedrag (VoG) te vragen aan vrijwilligers.
Onze actiepunten over ruimte voor verenigingen en vrijwilligers:
van bepaalde vergunningen wel echt nodig? Het CDA streeft naar een goede verhouding tussen de noodzakelijke veiligheidseisen en het verminderen van de hoge regeldruk voor organisatoren van evenementen;
Betaalbare en duurzame verenigingsgebouwen
Voor veel verenigingen zijn de lasten van hun accommodatie een belangrijke kostenpost. Tegelijkertijd is een goed gebouw voor de (sport)vereniging van groot belang voor het goed functioneren. Het CDA wil de vrijwilligers meer verantwoordelijkheid én beslissingsbevoegdheid geven en ruimte voor innovatie. Er zijn veel kansen voor het verduurzamen van complexen. Dat kan een goede manier zijn om de energiekosten te drukken. De gemeente heeft hiervoor al subsidie beschikbaar gesteld. Het CDA is groot voorstander van uitbreiding van deze regeling naar meer verenigingen.
Onze actiepunten voor verenigingsgebouwen:
2.4 Bewegen voor leefbaarheid en welzijn
Bewegen is heel belangrijk, als ontspanning en als voorwaarde voor een gezond leven. Maar sport heeft ook een andere functie: het brengt mensen samen en maakt mensen weerbaar. Sport speelt ook een belangrijke rol bij het overbrengen van waarden en vaardigheden die in het gewone leven onmisbaar zijn, zoals teamspirit en respect voor de ander.
Goede sportvoorzieningen
Het sportaccommodatiebeleid is de basis van het gemeentelijk sportbeleid. Het is belangrijk om goede randvoorwaarden te creëren binnen de gemeente om sporten en bewegen zo optimaal mogelijk te maken. Wij willen daarbij rekening houden met de verschuiving van verenigingssporten naar individuele sporten in de openbare ruimte, zoals wandelen, fietsen en hardlopen. Het CDA vindt het belangrijk dat inwoners bekend zijn met de veelzijdigheid van sportmogelijkheden, weten hoe gezond het is, en waardering hebben voor de bijdrage die sport levert aan samenwerking, het welzijn van mensen en de leefbaarheid in buurten en dorpen.
Onze actiepunten voor sport en bewegen:
Groene buitenruimte voor ontmoeten, spelen en bewegen
Groene buitenruimte heeft een positieve invloed op onze gezondheid. Wij willen de groene openbare ruimte aantrekkelijker maken voor bewegen en ontmoeting. Speelplekken moeten functioneren als ontmoetingsplek voor jong en oud uit de hele buurt met voor de verschillende leeftijdscategorieën voorzieningen en voor mensen met en zonder beperking.
Onze actiepunten voor speelplaatsen:
Veilige openbare ruimte
De openbare ruimte moet veilig zijn, door voldoende verlichting en door het voorkomen van onoverzichtelijke situaties. Zo zorgen we voor zelfstandige mobiliteit van kinderen en ouderen. Uitgangspunt is dat de samenleving als eerste verantwoordelijkheid neemt voor elkaar. We leren onze kinderen dat spelen in de omgeving van water gevaarlijk kan zijn, dat speelruimtes risico’s met zich mee kunnen brengen en accepteren dat de overheid niet overal een oplossing voor hoeft te bedenken.
2.5 Bereikbaarheid
Een sterke samenleving waarin we omzien naar elkaar kan niet bestaan zonder de fysieke mogelijkheid met elkaar in contact te treden. Bereikbaarheid is daarom niet alleen een ruimtelijk, maar ook een sociaal vraagstuk.
Goed openbaar vervoer – ook in het buitengebied
Openbaar vervoer draagt bij aan betere bereikbaarheid. Het CDA stelt zich open voor nieuwe initiatieven op dit gebied. Inwoners kunnen ook zelf bijdragen aan duurzaam vervoer door bijvoorbeeld gebruik te maken van huurauto’s, autodelen et cetera. Ook bedrijven kunnen werknemers stimuleren tot duurzamer vervoer. Daarvoor helpt het als hindernissen worden weggenomen. Bijvoorbeeld het mogelijk maken dat er een gereserveerde parkeerplaats in de openbare ruimte komt voor dergelijke duurzame initiatieven. Green Wheels is een aansprekend initiatief.
Wij vinden dat ook mensen met een beperking zonder hinder gebruik moeten kunnen maken van het openbaar vervoer. Daarom hebben wij bijvoorbeeld de bushaltes in de bebouwde kom op een goede instaphoogte voor mensen met een beperking gebracht.
Onze actiepunten voor openbaar vervoer:
Verkeersveiligheid
Een goede bereikbaarheid gaat hand in hand met goede verkeersveiligheid. Als mensen vrij willen bewegen moet dat wel veilig kunnen.
Onze actiepunten voor verkeersveiligheid:
2.6 Voldoende betaalbare woningen
Voor mensen is wonen essentieel, zowel de woning als de leefomgeving. Woonwensen van inwoners moeten centraal staan bij het woonbeleid. Voor het CDA moet het woonbeleid gericht zijn op kwaliteit, duurzaamheid, flexibiliteit en maatwerk, maar bovenal op betaalbaarheid. Dan gaat het om duurzame woningen, over woningen die aansluiten bij woonwensen en woningen die bestendig zijn voor verschillende levensfasen. Er is een hoog eigenwoningbezit in Bunschoten. Dat doet niet af aan het feit dat veel mensen aangewezen zijn op een sociale huurwoning.
Ook de kwaliteit van de buurten is van groot belang. Het stedenbouwkundig ontwerp moet goed in elkaar steken en eraan bijdragen dat mensen in een veilige, goed bereikbare en aantrekkelijke omgeving wonen.
Eemdijk is in hoog tempo aan het vergrijzen. Wanneer er niet snel woningbouw plaats gaat vinden, komt het voortbestaan van voorzieningen zoals de school en de kerken in gevaar.
Wanneer (groot)ouders in beweging komen en kleinere huisvesting voor zichzelf zoeken, komt ruimte vrij voor (klein)kinderen om zelfstandig te gaan wonen. Het mes snijdt aan twee kanten: ouderen kunnen in een kleinere woning vermoedelijk langer zelfstandig blijven wonen, terwijl zij met de door hen verlaten woningruimte bieden aan een jongere generatie
Onze actiepunten voor goed en betaalbaar wonen:
Subsidies met maatschappelijk effect
Vanuit het oogpunt van rentmeesterschap investeert het CDA in duurzame woningen. Dat doen we bij voorkeur niet door individuele subsidies, maar door maatregelen die een groter maatschappelijk effect hebben. Dat betekent niet dat geen subsidies worden verleend, wel dat bekeken wordt welk effect de subsidie heeft en wanneer die een aanjaageffect kan hebben waarvan een positief maatschappelijk effect het gevolg is. Dan zal het CDA graag een dergelijke subsidie verlenen.
Onze actiepunten voor maatschappelijke subsidies
3. Familie en gezin
Families, in alle vormen, zijn zeer waardevol voor onze samenleving. Zij vormen de basis waarin kinderen kunnen opgroeien. Christendemocraten geloven dat ieder kind naar Gods beeld geschapen is. Veel kinderen groeien op in warme gezinnen. Het is voor ouders een verantwoordelijke taak hun kinderen op te voeden.
Voor het CDA is elk gezin – in welke samenstelling dan ook – van waarde. Die families vormen het startpunt van
ons leven waar we, als het goed is, in geborgenheid mogen opgroeien. Ook samengestelde gezinnen zien we
steeds meer. Het CDA vindt het mooi dat volwassen mensen verantwoordelijkheid nemen voor elkaars kinderen en hen een goede basis geven.
Binnen gezinnen nemen ook andere familieleden een belangrijke rol in: opa’s en oma’s die oppassen, of een tante die in lastige tijden bijspringt. Zonder de inzet van vele gemotiveerde mantelzorgers zou de zorg ondenkbaar zijn in ons land. Zij doen dit met liefde, aandacht en geduld. Wij hebben grote waardering voor mantelzorgers en voelen het als een plicht om hun zorg te ondersteunen en te vergemakkelijken.
3.1 Gezinnen
Al die gezinnen en families vormen onze samenleving waarin waarden en normen overgedragen worden en we leren te samenleven. Liefde, toewijding en inzet zijn belangrijke waarden. Ook in moeilijke tijden is familie vaak de plek waar we bescherming en ondersteuning vinden. Lief en leed wordt er gedeeld. Families en gezinnen zijn van onschatbare waarde en verdienen erkenning en waardering voor de rol die ze spelen. Met de meeste jongeren gaat het hartstikke goed: ze zijn gezond, doen naar vermogen mee op school, hebben een rijk sociaal leven en voelen zich goed. Maar er moet blijvend aandacht zijn voor situaties waar extra ondersteuning voor kinderen en opvoeders nodig is.
(V)echtscheiding
Helaas kunnen niet alle ouders bij elkaar blijven. Naast dat dit voor de twee ouders zelf ingrijpend is, kunnen de gevolgen voor de kinderen dit ook zijn. Zeker voor de vele kinderen die een vechtscheiding meemaken. Niet alleen voor jongere kinderen in een echtscheidingssituatie maar ook voor jongeren tussen de twaalf en achttien jaar dient extra aandacht te zijn. Het is niet voor niets dat een groot deel van alle jeugdhulpvragen gerelateerd zijn aan echtscheidingen. Het CDA constateert dat grootouders een belangrijke rol kunnen spelen bij de opvoeding van kinderen in moeilijke situaties, waaronder (v)echtscheidingen.
Onze actiepunten voor een goede opvoeding:
echtscheiding aanstaande is. Als bij een echtscheiding jonge kinderen betrokken zijn, moet er in overleg met de ouders, door de opvoedondersteuner contact gezocht worden met de school van de kinderen.
3.2 Kindvriendelijke buurten
De omgeving waarin kinderen opgroeien is erg belangrijk. Het moet veiligheid en uitdaging voor de kinderen bieden. Het CDA vindt het van belang dat kinderen veel buiten kunnen spelen: ze leren daardoor spelenderwijs samen te leven. Ook is buitenlucht gezond en draagt beweging bovendien bij aan het voorkomen van overgewicht. De openbare ruimte dient hiervoor goed ingericht te zijn waardoor spelen mogelijk en aantrekkelijk is. Schoolpleinen, sportveldjes en speelplaatsen zijn hierbij van groot belang.
Een andere voorwaarde is natuurlijk veiligheid in de buurten waarin kinderen opgroeien. Het CDA wil vooral in kinderrijke buurten een gerichte aanpak van criminaliteit en verkeersonveilige situaties. Veilig van en naar school en sportverenigingen gaan is belangrijk.
Onze actiepunten voor een kindvriendelijke buurt:
3.3 Onderwijs en kinderopvang
Het is belangrijk om kinderen thuis en op school goed voor te bereiden op hun rol en plek in de samenleving en de wereld daarbuiten. Goed onderwijs biedt alle kinderen en jongeren de kans om hun talenten te ontwikkelen en uit te groeien tot volwaardige en betrokken inwoners. Hoewel de invloed van de gemeenten op de inhoud van het onderwijs beperkt is, moet er ook op lokaal niveau veel aandacht zijn voor onderwijs.
Onze actiepunten voor onderwijs en kinderopvang
Hulp via school
De school is vaak een van de eerste plekken waar een kind of ouders aankloppen voor hulp. Het is belangrijk dat scholen de weg weten naar de lokale toegang tot jeugdhulp maar ook de hulpverlening goed contact heeft met de scholen. Gelijkmatige verdeling van verantwoordelijkheid tussen school en hulpverlening is belangrijk. Kinderen moeten de kans krijgen zich volledig te ontplooien en volop mee te doen aan de maatschappij.
Ons actiepunt voor hulp via school:
3.4 Samen met maatschappelijke organisaties
Het CDA is dé partij van de samenleving, het is als geen ander in staat de balans te vinden tussen individuele verantwoordelijkheid en solidariteit. Inwoners, vrijwilligers, lokale ondernemers, verenigingen en geloofsgemeenschappen hebben vaak waardevolle ideeën over de zorg voor elkaar. Daarom is een vast contact met deze organisaties van belang.
Ons actiepunt voor samenwerking met maatschappelijke organisaties:
Verenigingen
Verenigingen met al hun vrijwilligers zijn het cement van de samenleving. Daar leren jongeren sporten, samenwerken, omgaan met teleurstellingen, de handen uit de mouwen steken, respect hebben voor gezag (trainer, scheidsrechter) en wellicht zelfs medeverantwoordelijkheid dragen voor het beheer en onderhoud van een terrein.
Door jongeren te laten bewegen, leveren verenigingen een belangrijke bijdrage aan het tegengaan van overgewicht. Het project Jongeren op Gezond Gewicht verdient dus onze steun. Daarom vinden wij het belangrijk dat ieder kind kan sporten of zich kan ontwikkelen via muziek, toneel of andere culturele vorming.
Ook is meer bewegen vaak onderdeel van het behandelplan van een jongere met psychische problemen. Het CDA vindt het belangrijk dat jongeren die extra uitdagingen in het leven ervaren, juist bij verenigingen succeservaringen op kunnen doen. Daarom is het belangrijk dat geïnvesteerd wordt in vrijwilligers, zodat zij goed om kunnen gaan met jongeren die specifieke aandacht vragen. Ook is het belangrijk dat zij de weg weten te vinden als zij het gevoel hebben dat de situatie van een van hun jeugdleden ‘niet pluis’ is. Contact met het sociaal team is hierbij belangrijk.
Onze actiepunten voor (sport)verenigingen:
3.5 Toegang jongeren tot zorg
Als jongeren in meer of mindere mate een steuntje in de rug nodig hebben is het belangrijk dat dit in onze
gemeente goed gebeurt. De Lingt functioneert al goed en vangt veel vragen op over zorg, welzijn, opvoeding en
jeugdhulp die niet door dure specialistische hulp hoeft te worden behandeld. Investeringen in eigen begeleiding door het sociaal team blijft nodig ook om regionaal onze inspanningen hierin te voldoen. Specialistisch ondersteuning kan voorkomen dat verwijzingen naar zware onnodige jeugdhulp wordt ingezet. Goede contacten en samenwerking met de huisartsen blijft essentieel. Essentieel is dat de drempel om hulp te zoeken voor ouders zo laag mogelijk wordt.
Geen drempel naar de meest adequate zorg
Belangrijk is dat de toegang tot zorg zo is georganiseerd dat jongeren naar de meest adequate zorg op het juiste moment worden geleid: dus ‘licht’ waar het kan en ‘zwaar’ waar het moet. De inzet van de Specialistisch Ondersteuner Jeugd GGZ-functionaris heeft hierin een belangrijke rol.
Ons actiepunt voor jeugdzorg:
Aanpak wachtlijsten voor jongeren
Zorginstellingen zijn voor het CDA belangrijke partners om onze jongeren de juiste hulp en ondersteuning op het juiste moment te geven. Wij vertrouwen de zorgprofessional en vinden het onwenselijk dat de gemeente op zijn stoel gaat zitten. Wachtlijsten in de jeugdzorg dienen zo kort mogelijk te zijn.
3.6 Diversiteit en inclusie
Het CDA steunt initiatieven in ons dorp om de acceptatie van LHBTI-ers te vergroten en bespreekbaar te maken. Gedacht kan worden aan bewustwording van het gebruik van niet gepaste bewoordingen, kennis vergroten en werken aan een actieve acceptatie met als doel werkelijk naast de ander te staan in plaats van slechts tolereren.
Daarbij vermijden wij zogenaamde symboolpolitiek. In plaats daarvan gaan wij de dialoog aan en geven waar mogelijk steun en erkenning.
4. Zorg
Het CDA streeft naar een samenleving waar mensen zoveel als mogelijk kunnen participeren ongeacht geslacht, leeftijd, inkomen en eventuele beperkingen. Inclusief zijn is een belangrijke waarde hierin. Het CDA zet in op een samenleving die een goede sociale verbondenheid kent met gebundelde inzet van vrijwilligers, mantelzorgers en professionals in een hecht netwerk dat werkt volgens het principe één gezin, één plan, één hulpverlener, kortom het maatschappelijk middenveld. Mensen die het nodig hebben, worden ondersteund op een wijze die bij hen past, dit terwijl participeren wordt gestimuleerd waar mogelijk. Een mantelzorgcompliment blijft een middel om de waardering richting mantelzorgers uit te spreken.
4.1 Preventie
Het welbevinden van mensen staat voor het CDA centraal. Mensen zijn daarvoor op de eerste plaats zelfverantwoordelijk. Voorkomen is echter beter dan genezen. Vast staat dat de kosten van investeringen in welzijn, cultuur en sport minder hoog zijn dan zorgkosten. Preventieprogramma’s bij instellingen welke door de gemeente gesubsidieerd worden moeten jaarlijks verantwoording afleggen over de resultaten van hun inspanningen. Resultaten kunnen niet altijd in harde cijfers uitgedrukt worden maar de impact van de preventie zal dan op een andere wijze kenbaar gemaakt moeten worden.
De opgave voor de gemeente is om, samen met maatschappelijke organisaties en sportclubs, te zorgen voor een gezonde omgeving voor kinderen en jongeren. Het sport en preventie-akkoord in Bunschoten speelt hierbij een grote rol.
Het CDA is er voorstander van dat kinderen worden ingeënt tegen ziekten.
Vanuit het onderwijs geven waarnemers aan dat een toenemend aantal kinderen de dag begint door zonder
ontbijt naar school te worden gestuurd.
Onze actiepunten voor preventie:
4.2 Ondersteuning van persoonlijke kracht met waardigheid
Het CDA gaat uit van de persoonlijke kracht en waardigheid van mensen. Natuurlijk houden we rekening met
wat mensen niet kunnen, maar ons vertrekpunt is wat mensen wel kunnen. Dat vergt geen algemene regels,
maar maatwerk en menselijke maat - ook bij thuiszorg.
Onze actiepunten voor goede ondersteuning:
Aanpak van laaggeletterdheid
In Nederland zijn ruim 2,5 miljoen mensen die moeite hebben met lezen en schrijven en daardoor moeilijker
mee kunnen doen in de samenleving. Dat is een ongekend hoog aantal en het is voor deze mensen een
serieuze handicap in een wereld van internet, e-mail en sociale media. Wij willen dat deze mensen de kans
krijgen om aan de vaardigheden te werken die zij nodig hebben om mee te kunnen doen.
Onze actiepunten voor het aanpakken van laaggeletterdheid:
Passende voorzieningen
Passende voorzieningen betekent ook passende woonruimte. Het CDA wil het mogelijk maken dat mensen zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen, maar wel op een veilige manier. Met de woningcorporaties maakt de gemeente gerichte prestatieafspraken over de hoeveelheid en de kwaliteit van het woningaanbod. In het VN-verdrag voor de rechten van mensen met een beperking heeft de gemeente er een aantal taken bij gekregen. Niet alleen op het gebied van de zorg, maar ook op het gebied van toegankelijkheid van de openbare ruimte.
Onze actiepunten voor passende voorzieningen voor mensen met een beperking:
4.3 Omzien naar elkaar
Zorg heb je nodig als je ziek bent of leeft met een handicap of beperking. De meeste mensen die zorg nodig
hebben, willen dit zo goed en lang mogelijk in hun eigen omgeving organiseren. Wij willen deze zorg dichtbij
huis versterken en beter organiseren, zodat de professionele zorg en ondersteuning beter aansluiten bij de
keuzes van mensen. Zodat zij zo lang als mogelijk de regie over hun eigen leven kunnen houden. Innovatie en
nieuwe medische inzichten kunnen daarbij helpen en het persoonsgebonden budget kan een belangrijk
instrument zijn om die zorg naar eigen wens in te richten.
Ook voor mensen die uit beschermd wonen weer hun plaats terugvinden in onze gemeente zal aandacht voor hun sociaal netwerk moeten zijn. Waar nodig stimuleert de gemeente hierin.
Ons actiepunt voor zorg in de eigen omgeving:
et cetera met elkaar alledaagse zorg voor ouderen en zieken in hun eigen omgeving organiseren.
Mantelzorg
Mantelzorgers zijn de onmisbare kracht in de zorg voor ouderen, gehandicapten en chronisch zieken. Mantelzorgers vinden het normaal om te zorgen voor een hulpbehoevend(e) familielid of kennis. Ook de buurtverpleegkundige moet bij het oordeel over de vraag hoeveel zorg iemand nodig heeft, goed kijken naar de draagkracht van de mantelzorger en dit afstemmen met de gemeente.
Daarnaast moet de dagopvang en de respijtzorg in de gemeente op orde zijn zodat mantelzorgers van tijd tot tijd even op adem kunnen komen. De gemeente staat naast de mantelzorgers en faciliteert ze, bijvoorbeeld door individuele coaching en training. Ook als het gaat om huisvesting. Specifieke aandacht is er voor de jonge mantelzorger. Het bieden van laagdrempelige trefpunten en goede voorlichting zijn daarbij basisvoorwaarde.
Onze actiepunten voor mantelzorg:
Aanpak van eenzaamheid
Voor het CDA is eenzaamheidsbestrijding een speerpunt in het zorg- en welzijnsbeleid. Eenzaamheid is namelijk een groot probleem in onze samenleving. Het komt in alle leeftijdscategorieën voor, maar vooral onze ouderen zijn een kwetsbare groep. De zorg en aandacht voor ouderen is een verantwoordelijkheid van ons allemaal – van familie, buren, kennissen en verenigingen. Om eenzaamheid tegen te gaan, willen wij inzetten op het versterken van bestaande maatschappelijke en sociale verbanden en ouderen stimuleren om zelf op zoek te gaan naar sociale contacten.
Onze actiepunten tegen eenzaamheid:
Ouderen
De vergrijzing van de bevolking heeft gevolgen voor het gemeentelijke zorgbeleid. Om goed voorbereid te zijn
op de toekomst moet de gemeente nu in overleg gaan met ouderenorganisaties om te horen wat belangrijk is
in de betreffende gemeente voor de zorg van later. Een speerpunt daarbij is omgang met dementie. Gemeente stimuleert ondernemers in ons dorp om dementie te herkennen. Ook op het gemeentehuis zullen medewerkers die direct in contact staan met inwoner op het herkennen van dementie getraind moeten worden.
Onze actiepunten over ouderen:
4.4 Samenwerken met professionals
Professionele ondersteuning op het gebied van welzijn en zorg blijft noodzakelijk. Omdat er veel verschillende
organisaties werkzaam zijn op het terrein van welzijn en zorg, is integraal werken belangrijk. Een zorgprobleem
kan immers verschillende oorzaken hebben: door gebrek aan werk, financiële problemen of eenzaamheid.
Mensen moeten niet gehinderd worden door de uiteenlopende zorgsystemen waar verschillende partijen
verantwoordelijk zijn.
4.5 Zorggelden
De gemeente heeft de afgelopen jaren extra taken erbij gekregen op het terrein van de (Jeugd)zorg en Werk,
met forse bezuinigingen. Voor het CDA is het uitgangspunt: Rijksgeld voor de zorg, gaat naar de zorg.
Vereveningsregeling tegen het licht
De solidariteitsregeling, ook wel vereveningsregeling, in de regio wordt kritisch tegen het licht gehouden. Indien het als gemeente verantwoord is zelf bepaalde risico’s te dragen, is verevening op die percelen niet meer gewenst. De totale verevening dient gemaximaliseerd te worden tot een bepaald percentage. Gemeenten die meedoen in de vereveningsregeling, maar onvoldoende inzet tonen tot beheersing van de zorgkosten zullen hier regionaal op aangesproken dienen te worden. Uitsluiting van de vereveningsregeling kan een mogelijk gevolg zijn.
Collectieve zorgverzekering
Om mensen met een laag inkomen tegemoet te komen, heeft de gemeente een collectieve Zorgverzekering
afgesloten met een bepaalde zorgverzekeraar. Minima kunnen dan tegen een gereduceerd tarief een
Zorgverzekering afsluiten via de gemeente. Dit dient voorgezet te worden. Deze tegemoetkoming moet wel in
een eerlijke verhouding staan tot de kosten voor mensen die net buiten de regeling vallen.
4.6 De menselijke maat centraal
Wij kiezen voor een zorgstelsel waarin de patiënt centraal staat, waarin professionele zorg en zorg door familie of bekenden goed aansluiten en langdurige en intensieve zorg in alle fasen van het leven beschikbaar is als dat nodig is.
In de regio zal de komende jaren met steeds minder aanbieders van zorg gewerkt worden. Gevaar hierbij is dat identiteitsgebonden zorg onder druk komt te staan. CDA is voorstander deze zorg onder te brengen bij de grotere gecontracteerde partijen. In geval dat dit onvoldoende keuzevrijheid geeft, biedt een PGB voor inwoners soelaas.
Wie grotendeels afhankelijk is van zorg heeft dus de mogelijkheid dat zelf te regelen en naar eigen inzicht vorm te geven. Bovendien verloopt financiering van zorg dan niet via zorginstellingen, maar vindt plaats vanuit de vraag van mensen die zorg nodig hebben. Het CDA is om deze redenen groot voorstander van persoonsvolgende bekostiging. Zorgfinanciering die de mens centraal stelt dus, zoals het Persoonsgebonden Budget (PGB) of een vouchersysteem waarmee zorg kan worden ingekocht wanneer een persoon daarvoor kiest. Zo beschermen we de menselijke maat in de zorg.
Onze actiepunten voor maatwerk in de zorg:
4.7 Werk en inkomen
Werk is een wezenlijk onderdeel van het sociaal en maatschappelijk leven. Een goed vak leren is daarom erg
belangrijk. Minstens zo belangrijk daarbij is de kans om werkervaring op te doen.
De gemeenten staan door de Participatiewet voor een voortdurende opgave met werkgevers, UWV, onderwijs, WSW-bedrijf en particuliere organisaties als uitzendbureaus. Ook voor mensen voor wie betaald werk een brug te ver is, is participatie van belang. Voor ons is de tegenprestatie dan een middel om mensen te activeren die nu wel een uitkering ontvangen, maar verder niet participeren. Dat zij actiever worden is beter voor henzelf, hun omgeving en ook voor de samenleving. Uiteindelijk kan ook de tegenprestatie een eerste stap zijn in de richting van een betaalde baan. Contacten tussen maatschappelijk werk, vrijwilligersorganisaties en BBS zullen versterkt moeten worden. Wij pleiten voor het instellen van een vrijwilligers-vacaturebank waarin organisaties en verenigingen hun wensen kenbaar kunnen maken.
Wij willen voorkomen dat jongeren tussen de wal en het schip belanden. Daarom is extra aandacht nodig voor
beschut werk en voor de aansluiting van jongeren naar de arbeidsmarkt die van het PRO/VSO-onderwijs
komen.
Onze actiepunten voor werk en inkomen:
Armoede
Armoede is niet alleen een financieel probleem, maar vooral ook een zaak van niet kunnen meedoen in de samenleving. Daarom wil het CDA een actief armoedebeleid van de gemeente. Ook hier geldt dat de inwoner eerst zelfverantwoordelijk is. Een integrale aanpak met zorg en welzijn is geboden is. En voorkomen beter is dan genezen. Goed toegankelijke en begrijpelijke informatie over minimaregelingen zowel van de gemeente als het Rijk is een basisvoorwaarde. Mensen die afhankelijk zijn van een uitkering, hebben daar over het algemeen niet voor gekozen. Ze zitten in een situatie die niemand wenst. Ze moeten met respect bejegend worden. Een bijzondere categorie betreft de groep inwoners die getroffen zijn door de toeslagenaffaire.
De Voedselbank en de Genadebank blijken helaas noodzakelijk, maar moeten wel een tijdelijke oplossing blijven. Bezoekers van de Voedselbank en de Genadebank hebben vaak meerdere problemen tegelijk, zoals werkloosheid en schulden. Voor die problemen kan hulp geboden worden.
Onze actiepunten tegen armoede:
5. Economie
Het CDA streeft naar een eerlijke economie. Een eerlijke economie is een economie waar ondernemerschap loont en groei en bedrijvigheid de toekomst van volgende generaties versterkt in plaats van belast. Het CDA wil kortom goed zorgen voor wat van waarde is, de lokale economie stimuleren en de werkgelegenheid laten toenemen.
Veel inwoners van Bunschoten zijn werkzaam in het midden- en kleinbedrijf (MKB), dat goeddeels afhankelijk is van lokale- en regionale keuzes en ontwikkelingen. Het CDA is de partij voor het MKB. Lokale ondernemers maken zelf de belangrijkste keuzes. Maar de gemeente kan wel randvoorwaarden scheppen voor een florerende lokale economie en bedrijven ondersteunen door de regeldruk te verminderen of een gunstig vergunningenbeleid te voeren.
5.1 Bedrijvigheid
Bedrijvigheid en ondernemerschap dragen bij aan de vitaliteit en de leefbaarheid van de gemeente Bunschoten. Mensen werken als werknemer of starten een eigen bedrijf. Het CDA kiest vanuit het uitgangspunt van rentmeesterschap nadrukkelijk voor het stimuleren van sociaal ondernemerschap, waarbij de winst van het bedrijf bijdraagt aan het geven van kansen aan mensen en aan duurzaam produceren. Voor het CDA zijn familiebedrijven en MKB-bedrijven de primaire motoren waar de samenleving op draait.
Ondernemerschap
Het CDA waardeert ondernemerschap en wil dat waar mogelijk in de verschillende bedrijfsfasen stimuleren, vooral rondom de huisvesting. Daarnaast is kennis delen het adagium van deze tijd. Startende jonge ondernemers wisselen graag kennis uit en delen voorzieningen. Dit om kosten te drukken, contacten te onderhouden en aanvullende diensten te kunnen verlenen. Wij willen hen ondersteunen en ondernemers stimuleren om te groeien.
Werkgelegenheid
De overheid helpt bedrijven door ruimte te vinden voor her- om- en bijscholing van (aankomend) personeel, zo
dicht mogelijk bij de bedrijven, of via een goede vervoersverbinding. Om jonge mensen zonder eigen vervoer, en mensen met een handicap aan het werk te helpen, zijn verbindingen cruciaal.
In Bunschoten zijn veel bedrijven actief in de zogenaamde maakindustrie. Deze bedrijven ondervinden veel problemen op de arbeidsmarkt met het vinden van adequaat opgeleid technisch personeel.
Veel van deze technische opleidingen in de regio zijn inmiddels gesloten. Veel van deze bedrijven beginnen daarom hun eigen scholing of ‘Academy’. Een prima initiatief, maar het heeft de focus beperkt op de benodigde eigen competenties. Het maakt de medewerkers niet echt mobiel of wendbaar. Het is de moeite waard om te onderzoeken of er in Bunschoten een technische beroepsopleiding opgericht kan worden om zo te kunnen voorzien in de toenemende vraag naar technisch breed opgeleid personeel.
Onze actiepunten voor meer en goede werkgelegenheid:
Iedereen aan het werk
Iedereen doet mee en mag zijn of haar talent inzetten en daarvoor erkenning krijgen. Wie geen betaald werk verricht, kan op andere manieren een maatschappelijke bijdrage leveren. Het CDA juicht het toe wanneer mensen in een uitkeringssituatie een tegenprestatie leveren. Alles wordt ingezet om mensen werk of een zinvolle bijdrage te laten leveren, zo nodig gelijktijdig met het oplossen van andere (zorg)problemen.
Het aantal bijstandsgerechtigden moet actief worden verlaagd. Het college dient hiervoor een actieplan te presenteren aan de raad. In dat plan worden goede voorbeelden uit andere
gemeenten in Nederland opgenomen, waaruit de raad kan kiezen. Jaarlijks evalueert de raad de
ontwikkelingen van het aantal bijstandsgerechtigden en stelt zo nodig het plan bij.
Oudere vrijwilliger en mantelzorger vrij van sollicitatieplicht
Het is niet reëel om te veronderstellen dat alle oudere werklozen op korte termijn een vaste baan kunnen vinden. Vaak zijn deze mensen wel op een andere manier in de samenleving actief, bijvoorbeeld als vrijwilliger of mantelzorger. Die inzet verdient waardering van de samenleving en daarom willen wij een vrijstelling van de sollicitatieplicht voor werkzoekenden boven de 60 jaar die vrijwilligerswerk doen of mantelzorg bieden.
Onze actiepunten over uitkering en bestendig werk:
Korte metten met fraude
Jaarlijks vinden er in Nederland onnoemlijk veel gevallen van uitkeringsfraude plaats. Dat is onverteerbaar voor
mensen die zich wel aan de regels houden en zij die met de premies de uitkeringen bij elkaar sparen. Fraude is diefstal van de gemeenschap.
Ons actiepunt tegen fraude:
Arbeidsomstandigheden
Woonomstandigheden van arbeidsmigranten zijn ook een zaak van de gemeente. Voor verschillende bedrijven in onze gemeente zijn arbeidsmigranten onmisbaar. Het is belangrijk om onderscheid te maken tussen medewerkers die hier tijdelijk (kort en lang) verblijven, en medewerkers die zich hier willen vestigen. Laatstgenoemde categorie komt in aanmerking voor reguliere woonruimte binnen de gemeente. Er is ook een categorie, waarvan dat minder uitgesproken is. Ook deze categorie moet ergens verblijven en onze zorg moet
zijn dat de huisvesting verantwoord is, zowel ten opzichte van de arbeidsmigranten als ten opzichte van de
omgeving. Een oplossing als een budget-hotel of recreatiepark met toezicht en mogelijkheden voor recreatie
lijkt voor die categorie de beste oplossing. Voor kort blijvende arbeidskrachten zijn pensions en hotels geschikt, mits registratie, beheer en toegang tot taallessen en dergelijke gegarandeerd zijn. In alle gevallen verlangt de gemeente wel een keurmerk van de brancheorganisatie, zodat zeker is dat aan de minimale eisen voor behoorlijke huisvesting wordt voldaan.
5.2 Infrastructuur
Een volledig dekkend mobiel netwerk en digitale infrastructuur en snel internet vormen een basisvoorziening
voor een innovatieve economie. Tevens is deze digitale- en mobiele bereikbaarheid een basisvoorziening voor
de leefbaarheid en veiligheid. In een deel van het buitengebied is de digitale infrastructuur en mobiele
bereikbaarheid nog niet voldoende aanwezig.
Onze actiepunten voor een goede digitale infrastructuur:
Vitaal centrum
De detailhandel verandert momenteel sterk. In het omgevingsplan wordt geregeld waar detailhandel mag
plaatsvinden. Het CDA zet in op een concreet centrumgebied in Spakenburg. Een centrum waarin ondernemers
volop mogen experimenteren om consumentbelevingen en -ervaringen aan te kunnen bieden. Een centrum
waar mensen elkaar ontmoeten en samen iets kunnen beleven.
Onze actiepunten voor een vitaal centrum:
Recreatie
Het CDA wil zoveel mogelijk inspelen op het bijzondere karakter van de gemeente Bunschoten Spakenburg. Vanuit de historie, omgeving en bevolking kan het specifieke karakter van de gemeente worden ontdekt.
Toeristen en recreanten zoeken naar ervaringen en beleving van een gebied of een stad. Ook voor de eigen
inwoners is het steeds belangrijker dat beleving geboden wordt. Voor winkeliers en horecabedrijven
worden de overlevingskansen groter als meer toeristen en recreanten de gemeente bezoeken – onder andere
van de watersport in de jachthavens en vanaf de overzijde van het Randmeer.
Randmeer en pleziervaart
Het CDA is sterk voorstander van het structureel aanpakken van de problemen die het fonteinkruid in het Randmeer veroorzaakt. Het CDA constateert dat in het gehele Randmeer fonteinkruid enorme overlast voor de pleziervaart geeft. De pleziervaart zal hierdoor de Randmeren gaan mijden. Inmiddels zijn we erachter dat het maaien van het fonteinkruid geen adequate oplossing biedt. Voor dit probleem zijn structurelere maatregelen nodig die de bevoegdheid van de gemeente overstijgen. Aansluiting bij Gastvrije Randmeren en hun landelijke initiatieven is dan ook een eerste stap. Een versmalling van het vaarwater of oppervlaktewater is in deze geen optie voor het CDA.
Onze actiepunten voor recreatie:
5.3 Ruimte geven aan ondernemen
Economische vitaliteit van handel en productie kan worden bereikt door partijen bij elkaar te brengen, samen
op te trekken en ruimte te geven aan initiatieven van mensen. Daarnaast is het essentieel dat de regelgeving
meebeweegt met de economische vitaliteit.
Kansen benutten
Met de nieuwe omgevingswet kan de gemeenteraad zich nadrukkelijk richten op een toekomstvisie voor de gemeente, gebaseerd op de optimale economische kansen van het dorp, de stad of de regio. Betrokkenheid van inwoners en ondernemers bij het opstellen van een omgevingsvisie is voor een democratische partij als het CDA vanzelfsprekend.
Belangrijk is dat het CDA zich onderscheidt door specifiek te vragen naar belemmeringen die worden ervaren bij ondernemerschap. Het CDA koppelt dit terug naar het beleid, dat vervolgens aangepast kan worden. Om ondernemerschap optimale kansen te geven, is het belangrijk om experimenten toe te staan. Regelgeving vanuit de ruimtelijke ordening kan dan soms in de weg zitten. In het kader van het toekomstbestendig maken van de economie is flexibiliteit belangrijk. De ondernemer moet meer ruimte krijgen om te ondernemen. Dat kan door het schrappen, aanpassen of flexibiliseren van regels in wat nu het bestemmingsplan en in de toekomst het omgevingsplan heet. Ook de burger moet die ruimte krijgen.
Onze actiepunten over ruimtelijke ordening en ondernemingsklimaat:
bedrijventerrein ‘Kronkels-Zuid’.
6. Landschap, duurzaamheid en wegen
Landbouw
Landbouwers zijn ook de groenbeheerders van ons land. Het groene, weidse landschap draagt op allerlei manieren bij aan het welzijn en het geluk van mensen, en daarmee aan de omgevingskwaliteit waar Nederland geliefd voor is. Ingrijpen in dit landschap is vaak onomkeerbaar en moet dus zorgvuldig worden overwogen. De huidige stikstofmaatregelen kunnen op gespannen voet komen te staan met het landbouwbeleid. Voor een succesvolle aanpak van de stikstofcrisis is een actieve bijdrage van de boeren noodzakelijk.
Onze actiepunten over landbouwgrond en groen landschap:
Omgevingskwaliteit koesteren
Het CDA zet in op versterking van de landbouwstructuur en de kwaliteit van de groene ruimte. Verlies en versnippering van landbouwgrond moet worden voorkomen, aan natuurdoelen moet zo veel mogelijk samen met agrarische ondernemers worden gewerkt bij realisatie en onderhoud. Medewerking voor ruil of verkoop van betrokken eigenaren is nodig.
Onze actiepunten voor levensvatbare landbouw:
Bijzondere aandacht vragen we voor lokale en regionale productie en consumptie van voeding.
6.1 Duurzaamheid
In een eerlijke economie gaat het ook om groene energie, afvalrecycling en energiebewustzijn. Isolatie van
gebouwen helpt om de uitstoot van CO2 terug te dringen.
De gemeente is verantwoordelijk voor het inzamelen van huishoudelijk afval. Uitgangspunt is zoveel mogelijk inzamelen van grondstoffen en hergebruik en zo min mogelijk te verbranden restafval.
Duurzame initiatieven van onderop
Een duurzame toekomst vraagt om een forse investering in de economie en infrastructuur van ons land.
Daarnaast willen wij vooral aansluiten bij initiatieven van bewoners, instellingen en ondernemers en hen de
ruimte bieden.
Onze actiepunten voor duurzaamheid:
Energietransitie
Energietransitie is de omslag naar een lager en ander energiegebruik, opgewekt met hernieuwbare energie. Nederland loopt ver achter op de doelstellingen voor de energietransitie en behoort tot de hekkensluiters in de EU. Fossiele brandstoffen zoals aardolie, aardgas en kolen zorgen nu nog voor ongeveer 95 procent van ons energieverbruik. Slechts 5 procent van het energieverbruik wordt opgewekt met hernieuwbare, duurzame energie. Een probleem dat op lokaal niveau opgelost moet worden.
‘De wereld mooier achterlaten dan dat we haar aantreffen’, ofwel goed ‘rentmeesterschap’ vormt de kern van de CDA-visie op energietransitie. Het CDA is van oudsher de partij van het maatschappelijk initiatief en het zo laag mogelijk in de samenleving neerleggen van verantwoordelijkheden. Ook op het gebied van energietransitie is lokaal maatwerk de sleutel.
Het CDA hecht aan het opwekken van energie zonder gebruik van fossiele brandstoffen. Wanneer het opwekken van zonne-energie niet zou kunnen vanwege de monumentale status van een gebouw of locatie in een beschermd dorpsgezicht, kiest het CDA vanwege de eindigheid van beschikbare fossiele brandstoffen en de CO2-problematiek voor de milieuvriendelijke oplossing van een andere vorm van energieopwekking en bevordert de verandering van regelgeving die dat tegenhoudt.
De biogascentrale biedt de gemeente Bunschoten een unieke mogelijkheid een grote rol te spelen op het gebied van hernieuwbare, duurzame energie. Daarbij speelt een rol dat dit bedrijf op de huidige locatie eigenlijk niet gehandhaafd kan worden. Aangezien het daar legaal aanwezig is, moet er met het uitgangspunt van vrijwilligheid gestreefd worden naar verplaatsing, gepaard gaande met verbetering van de bedrijfsvoering en vergroting van de productie van groen gas, naar de Groeneweg.
Onze actiepunten over energie:
6.2 Verkeer en wegen
Van oudsher richten bedrijven zich op plekken die goed bereikbaar zijn. Voor hen is het ook van belang dat de internetverbindingen op orde zijn. Ontwikkelingen als elektrisch fietsen, reguliere arbeid van mensen met een beperking en flexibele werktijden brengen weer andere bereikbaarheidseisen met zich mee. Denk aan passend openbaar vervoer dat ook ’s morgens vroeg en ’s avonds laat rijdt. De ligging van de gemeente Bunschoten - niet aan een spoorlijn – kan niet veranderd worden Desondanks is het zaak met nieuwe technologie zorg te dragen voor zo goed mogelijke bereikbaarheid. Gedacht wordt aan slimme mobiliteit. Slim reizen is dus flexibel, effectief en duurzaam. Daarom moeten innovaties en nieuwe technologieën voor mobiliteit volop benut worden.
Rondweg Haarbrug
Al lang staat bij het CDA een rondweg om de bedrijventerreinen Haarbrug op het verlanglijstje. De behoefte aan die rondweg wordt steeds groter. Het sluipverkeer vanuit Nijkerk blijft toenemen en mensen vanuit het noorden van onze gemeente moeten soms onevenredig lang wachten voordat zij de rotonde bij de Nijkerkerweg op kunnen om naar hun werk te gaan. Met kracht werkt het nieuw te vormen college aan uitzicht op realisering van deze rondweg.
Ontsluiting Vathorst
De gemeente Amersfoort maakt plannen voor de ontsluiting van haar wijk Vathorst. De gemeente Bunschoten
moet pal staan voor haar inwoners in Zevenhuizen. Afgelopen periode zijn harde kaders gesteld voordat de
gemeente Bunschoten zal meewerken aan een ontsluiting van Vathorst over grondgebied van Bunschoten.
Amersfoort zal onbetwist moeten aantonen dat een ontsluiting nodig is en dat die niet mogelijk is over haar
eigen grondgebied. Zo zij dat aantoont, zal een oplossing het leefklimaat in Zevenhuizen niet mogen
verminderen, evenmin als de verkeersveiligheid. Wanneer een dergelijke oplossing gevonden wordt, zal de
consequentie moeten zijn dat die weg in eigendom, beheer en onderhoud komt bij de gemeente Amersfoort
en dat de gemeente Bunschoten hiervoor in grondgebied wordt gecompenseerd. Het gemeentebestuur moet
dat helder onder de aandacht van het bestuur van Amersfoort brengen. De consequentie van een dergelijke
ruil, zijnde minder bouwgrond in Vathorst-West, zal het bestuur met grotere intensiteit doen zoeken of een van
de andere kaders geen betere oplossing is.
Herkenbaarheid
De Kerkstraat is een straat waaraan de Noorderkerk staat, dus hier is sprake van een treffende en voor zich sprekende benaming. Wanneer je daarentegen door de Berkenstraat gaat merk je dat er geen berk staat. Alleen wat wilgen langs de gracht aan de westkant. Het lijkt ons een goede zaak wanneer de straatnaamgeving ook in de uitvoering van de straat herkenbaar wordt. Dit kan door met de boomplantdag een berk te planten in de Berkenstraat en ook in andere straten in de Boompjesbuurt een passende boom te planten. In de Oranjebuurt zou een beeldje van het betreffende lid van het Koningshuis geplaatst kunnen worden.
Ons actiepunt voor wegen:
7. Financiën
Een sterke en zelfstandige gemeente vereist solide overheidsfinanciën, lage lasten en een eerlijk overzichtelijk belastingstelsel. De gemeente Bunschoten kan door degelijk financieel beleid de toekomst van onze zelfstandigheid zeker stellen.
Lage lasten
Een deel van de gemeentelijke inkomsten komt vanuit de lokale lasten, het leeuwendeel van het geld komt uit de Rijksoverheid. Het lokale CDA staat voor duurzame, transparante en zorgvuldige uitgaven om de lokale belastingdruk schappelijk te houden. Door spaarzaamheid en initiatieven vanuit het CDA zijn de financiën op orde en konden we ook wat, zei het bescheiden, terugdoen voor onze inwoners. We dienen echter waakzaam te zijn voor veranderingen vanuit Den Haag waar al gesproken wordt over onbenutte belastingcapaciteit vanuit gemeenten en hier vindingrijk mee om te gaan.
Inzicht in financiën
Transparantie is van belang. De gemeentelijke financiën kennen geen geheimen maar worden te vaag gepresenteerd. Daardoor ontstaat onduidelijkheid bij de burger over met name de bestedingen die de gemeente Bunschoten doet en de subsidies die de gemeente toekent. Wij willen meer transparante en ook gemakkelijker online toegankelijke informatie hierover.
Transparant verkopen
Als de gemeente iets te koop heeft kan het niet zo zijn dat bevriende partijen voorrang hebben of partijen van buiten Bunschoten. Wij willen voor hetgeen de gemeente te koop heeft een openbare advertentie en een openbare verkoop, uiteraard niet voor snippergroen en aanverwanten. Is er (sociaal) beleid waarvoor er grond, panden of opstal beschikbaar gesteld moet worden? Dan stemt het college die eerst af met de gemeenteraad alvorens toezeggingen, verhuringen of verkopen te doen. De gemeente moet er zijn voor haar inwoners en de belangen van haar inwoners vooropstellen. Het bouwen van woningen of het verkopen van grond mag niet bedoeld zijn om de begroting sluitend te krijgen. De lokale overheid moet een ordelijk financieel beleid voeren en reserveren voor te voorziene lasten van onderhoud van de openbare ruimte en herstructurering.
Onze actiepunten voor gezonde financiën en lage lasten:
geen gebruik haar inkomsten te verhogen, maar gaat zij voor de budgetneutraliteit, die het Rijk
nastreeft.
22 maart 2022
13 maart 2022
11 maart 2022