24 juni 2026 2 minuten lezen

Par­ti­ci­pa­tie­bij­een­komst N224

Afgelopen maandag, 22 juni 2026, vond er een goedbezochte informatiebijeenkomst over de aanpassing van de N224 plaats. Er was een levendige discussie, waar ook verschillende zorgen en vragen geuit zijn en voorstellen zijn gedaan. Het CDA Renswoude vindt dat deze vragen, zorgen en voorstellen serieus genomen dienen te worden en is daarom in gesprek met de CDA-statenfractie. Zo maken wij gebruik van ons eigen CDA-netwerk bij de provincie.

Tijdens de informatiebijeenkomst zijn onder andere die volgende vragen, zorgen en voorstellen naar voren gekomen, waarover wij in gesprek zijn met de CDA-statenfractie.

  • het niet altijd door de provincie beantwoorden van vragen gesteld per mail (zelfs geen ontvangstbevestiging). Een geluid dat wij ook van anderen hebben opgevangen. Dat lijkt haaks te staan op de bedoeling van het participatietraject dat immers, naast informatieverstrekking, gericht is op input/draagvlak van inwoners en ondernemers uit Renswoude;   
  • zorgen over het vervallen van alle (!) parkeerplaatsen langs de Dorpsstraat, in het bijzonder bij winkels maar ook bij seniorenwoningen. Hoe wordt afname van klandizie voorkomen en hoe om te gaan met leveranciers/mantelzorgers/bezorgers die, bij gebreke van parkeervakken, de weg zullen gaan blokkeren. Zal dat niet tot files op de Dorpsstraat gaan leiden en wordt de Dorpsstraat hier niet onveiliger i.p.v veiliger door ?  Is het niet mogelijk voor een beperkt aantal parkeerplaatsen medewerking van eigenaren te krijgen om een parkeerplaats op hun grond aan te leggen. Indien de kosten van aanleg en onderhoud door de provincie worden gedragen, is het voorstelbaar dat een aantal eigenaren bereid zijn (vestiging van opstalrecht?) medewerking te verlenen;
  • de breedte van de weg. Is iets te smal voor het veilig kunnen passeren van trekkers met schijvenbemester of vasttandbemester voor mestinjectie. Voorstel is dus de weg iets te verbreden;
  • het vervallen van een bestaande oversteekplaats tussen de Kerkstraat en de rotonde Barneveldseweg. Zal dat niet, omdat er nu eenmaal "loop is", ter plaatse tot een onveiliger verkeerssituatie leiden? Voorstel is aldus daar weer een oversteekplaats te situeren;
  • Voorstel is het vanuit De Klomp gezien het iets eerder inrichten van de weg als 30 km zone, dus nog vóór en niet nà de oversteekplaats bij het kasteel. Dus vanaf de rotonde bij de Veenweg/Emminkhuizerlaan richting het centrum. Een dergelijke aanpassing zal tot een veiliger verkeerssituatie leiden;
  • Voorstel is het in de buurt van restaurant De Hof blijven hanteren van een 50 km zone. Van 80 km naar 50 km en dan weer van 50 km naar 80 km, komt voor weggebruikers verwarrend over en zal in de praktijk lastig realiseerbaar zijn;
  • Voorstel is een adequate handhaving, in elk geval de eerste paar maanden, op de maximaal toegestane snelheid, met name de 30 km zone en daarin noodzakelijkerwijs de politie te betrekken;

Heeft u nog aanvullingen, dan horen wij het graag! Het bestuur is bereikbaar via [email protected] en het formulier op de contactpagina. U kunt ook contact opnemen met de fractie via onze fractievoorzitter Leo Verkerk via [email protected].  vindt u contactgegevens voor zowel het bestuur als de fractie.

Lees
ver­der