CDA | CDA zet grote vraagtekens afsluiting Barwoutswaarder

22 december 2024 3 minuten lezen

CDA zet gro­te vraag­te­kens afslui­ting Bar­wouts­waar­der

Het CDA Woerden begrijpt niet waarom burgemeester en wethouders van plan zijn om binnenkort de Barwoutswaarder ter hoogte van de Gildeweg met paaltjes af te...

Het CDA Woerden begrijpt niet waarom burgemeester en wethouders van plan zijn om binnenkort de Barwoutswaarder ter hoogte van de Gildeweg met paaltjes af te sluiten. Doorgaand autoverkeer richting Nieuwerbrug is daardoor niet meer mogelijk. Dat liet de gemeente 2 december jl. in een brief aan de bewoners van de Barwoutswaarder weten. De paaltjes zijn al in bestelling. CDA-raadslid Rumo van Aalst: 'Als CDA zetten wij echt grote vraagtekens bij dit plan van het college. Waarom wordt een verkeersbesluit van meer dan 6 jaar geleden ineens out of the blue van de plank gehaald, gebaseerd op signalen van enkele aanwonenden van bijna 10 jaar geleden? Is het niet beter om de situatie ter plaatse eerst eens goed opnieuw te bekijken. In 2019 bleek de weg na een telling nog een verkeersintensiteit te hebben van een rustige woonstraat. Een aanzienlijk deel van de weggebruikers die te hard rijden, bleek geen doorgaand verkeer te zijn. Het ging vooral om aanwonenden zelf. Eind 2023 stond de Barwoutswaarder ook niet in de top 10 probleemlocaties 30 km wegen. Er kleven ook veel nadelen aan deze afsluiting, o.a. voor de aangrenzende ondernemers in verband met aan en afvoer van goederen door grote vrachtwagens. De verkeersintensiteit vanaf de Kuipersweg richting en op de Hollandbaan zal toenemen, omdat het verkeer, vooral vrachtwagens, om moeten rijden in de richting Nieuwerbrug. Vrachtwagens die achteruit gaan rijden om bij de Kuipersweg te komen. Dat op een weg met veel fietsverkeer, vooral schoolgaande kinderen. Wij zien graag dat het college een pas op de plaats maakt met deze afsluiting. Sla de bestelde paaltjes maar even op.'

Het verkeersbesluit om de Barwoutswaarder ter hoogte van de Gildeweg met paaltjes af te sluiten, gepubliceerd in de Staatscourant 1 mei 2018, is genomen naar aanleiding van signalen van inwoners uit 2015 dat er te hard wordt gereden op deze 30 km weg. Van de vervolgens 39 geënquêteerden waren er 20 voor afsluiting, 6 tegen en 9 niet gereageerd of geen mening. Van Aalst: 'Het gaat hier dus om een situatie van bijna 10 jaar geleden en een daarop genomen verkeersbesluit van 3 jaar later. Dat zet op zich al vraagtekens bij de urgentie van het besluit. Echter, na het verlopen van de bezwaartermijn kwamen er nog bezwaren bij de gemeente binnen, o.a. van een verontruste ondernemer aan de Barwoutswaarder. Het vrachtverkeer naar de aangrenzende bedrijven (bestemmingsverkeer) kunnen niet meer via de Barwoutswaarder richting Nieuwerbrug. Zij moeten omrijden via de Kuipersweg en de Hollandbaan. Sommige vrachtwagens kunnen op de plek van bestemming niet omkeren en moeten in zijn achteruit richting de Kuipersweg. Dat op een traject met veel fietsverkeer. De gemeente laat in 2019 in een raadsinformatiebrief aan de gemeenteraad weten dat een onderzoek en telling ter plaatse is uitgevoerd. Het ging toen voor 95% om gewone personenauto's en de intensiteit van het autoverkeer was heel normaal voor rustige woonstraten. 85% van de weggebruikers reed minder dan 47 km per uur. Dat was weliswaar hoger dan de toegestane 30 km per uur, maar een aanzienlijk deel van de weggebruikers was geen doorgaand verkeer. Het ging vooral om de bewoners zelf. Op basis hiervan, en dat er nog besluitvorming over de brug over de oude Rijn besloten moest worden, is toen door het college besloten om het verkeersbesluit vooralsnog niet uit te voeren. Als CDA fractie begrijpen wij niet waarom nu ruim 6 jaar later ineens out of the blue dit verkeersbesluit van de plank wordt gehaald. Er is geen direct oorzakelijk verband tussen de afsluiting en het wel of niet doorgaan van de brug. De signalen van bewoners zijn van bijna 10 jaar geleden. Sinds 2015 is er geen directe urgentie gebleken om de paaltjes te plaatsen om veiligheidsredenen. Eind 2023 ontving de gemeenteraad een overzicht van de top 10 probleemlocaties 30 km zone en daar staat Barwoutswaarder niet op. De bezwaren van de ondernemers ter plaatse zijn nu niet anders. De verkeersintensiteit vanaf de Kuipersweg richting en op de Hollandbaan neemt toe. Ook met vrachtwagens. Over het vele verkeer op de Hollandbaan en de daarmee gepaard gaande geluidsoverlast is de afgelopen jaren al veel over gesproken tussen het college, raad en omwonenden Hollandbaan. Achteruit rijdende grote vrachtwagens op een druk fietstraject met overwegend schoolgaande kinderen moeten we niet willen. Daarom vragen wij aan het college onze bedenkingen in overweging te nemen. Mogelijk is het plaatsen van een flitspaal een beter alternatief. Dat mag sinds begin december ook op 30 km wegen. En in afwachting van de beantwoording van onze schriftelijke vragen, vragen wij het college even een pas op de plaats te maken met het plaatsen van de paaltjes. Eigenlijk vragen wij ons als CDA af of de beperkte ambtelijke capaciteit en middelen niet beter ingezet kunnen worden voor meer urgente zaken en lopende projecten.'

Lees
ver­der