
03 december 2025
26 november 2025 1 minuten lezen
Het CDA Hulst heeft vragen aan het college van B&W gesteld over de economische ontwikkelingen in Kloosterzande.

Aanleiding voor deze vragen is een recent nieuws artikel over het grote distributiecentrum in Hulst dat inmiddels meer dan een jaar leegstaat, zonder zicht op nieuwe ontwikkelingen. Deze leegstand staat niet op zichzelf en raakt direct aan de leefbaarheid, het vestigingsklimaat en de ruimtelijke keuzes van onze gemeente. Tegelijkertijd is onlangs het faillissement van Tieleman Transport uitgesproken, een bedrijf dat al decennialang verbonden is met Kloosterzande.
Toen wij als fractie werden geconfronteerd met de veiling van de vrachtwagens van Tieleman Transport, werd opnieuw zichtbaar hoe groot de impact is van dit faillissement op werknemers, gezinnen en de lokale economie. Deze combinatie van gebeurtenissen maakt het noodzakelijk om scherpe vragen te stellen over hoe het college omgaat met leegstand, economische schade, toekomstig ruimtegebruik en de positie van Kloosterzande. Onze inwoners verdienen duidelijkheid en perspectief.
De vragen die Carry Nijskens – de Maat en Dani Bracke hebben ingediend:
1. Hoe heeft het college de afgelopen periode opgetreden richting Tieleman Transport, en welke pogingen zijn er gedaan om het faillissement, of de gevolgen daarvan voor werknemers, te beperken? 2. Kan het college concreet aangeven wat de sociale en economische impact is van het wegvallen van Tieleman Transport op Kloosterzande, en welke ondersteuning er wordt geboden aan de getroffen werknemers en gezinnen?
3. Wat is de huidige stand van zaken rondom het terrein van Tieleman Transport en hoe voorkomt het college dat deze locatie ,net als het voormalige Pabo-pand en de leegstaande distributiecentra in Hulst, langdurig ongebruikt blijft?
4. Welke gevolgen heeft het faillissement voor de haalbaarheid en businesscase van de door de gemeente aangekochte haven van Walsoorden, en ziet het college kansen om bedrijven aan te trekken die zowel op land- als watertransport zijn gericht?
5. Nu in Hulst een groot distributiecentrum al meer dan een jaar leegstaat, welke gevolgen verwacht het college daarvan voor het aantrekken van nieuwe bedrijven naar het terrein van Tieleman Transport in Kloosterzande? Kan het college concreet aangeven welke plannen er zijn om leegstand te voorkomen, of dit nu door herontwikkeling, woningbouw, of het aantrekken van een nieuwe bedrijven is en hoe wordt daarbij geborgd dat Kloosterzande niet opnieuw achteraan komt te staan?

03 december 2025

28 november 2025

28 november 2025