Provincie Zeeland | Actualisatie 2025 Omgevingsvisie en -verordening

12 december 2025 2 minuten lezen

Actu­a­li­sa­tie 2025 Omge­vings­vi­sie en ‑ver­or­de­ning

Vandaag vindt de laatste Statenvergadering plaats van 2025. CDA Statenlid Rinus van 't Westeinde sprak over het onderwerp Omgevingsvisie en -verordening: "Vandaag spreken we over een actualisatie die grote impact heeft op de leefomgeving van onze inwoners, op het buitengebied en op de ruimte die we in Zeeland hebben om te wonen, te werken en te recreëren."

Voor het CDA staat één principe centraal: beleid moet werken voor de mensen om wie het gaat. Niet op papier, maar in de praktijk.

Er zijn punten in deze actualisatie waar we als provincie trots op mogen zijn.
We blijven onze Omgevingsvisie zorgvuldig actualiseren, we verbeteren de kwaliteit van het landelijk gebied, we zetten stappen in het terugdringen van schadelijke emissies zoals varend ontgassen, en we werken aan een toekomstbestendig recreatiebeleid in nauwe samenwerking met gemeenten. Dat is een gezamenlijke prestatie.

Toch willen we als CDA ingaan op een aantal punten.

1. Ruimte-voor-ruimte: goed idee, verkeerde uitvoering

De ruimte-voor-ruimte-regeling is bedoeld om het buitengebied op te knappen, om verpaupering te stoppen en om de schaarse woningbouw die we nodig hebben mogelijk te maken.

Maar met de voorgestelde sloopnorm van 850 m² gebouwen of 0,85 hectare glas zetten we die regeling feitelijk op slot.

Wij krijgen signalen uit heel Zeeland:

  1. agrariërs die eindelijk gebouwen willen slopen en/of hun erf willen opruimen, maar afhaken;
  2. initiatiefnemers die maanden investeren in plannen, rekensommen en gesprekken – om vervolgens te concluderen dat het simpelweg niet uit kan.

En ondertussen…

  • blijft het gebouw staan.
  • blijft het buitengebied verder achteruitgaan.
  • blijft de woningnood onverminderd groot.

Dat is niet wat deze regeling ooit beoogde, en het is niet wat het CDA wil voor Zeeland.

Daarom dienen wij een amendement in samen met VVD, SGP, BBB en PvZ om de norm te herstellen naar 500 m² gebouwen of 0,5 hectare glas.

Geen verslapping. Geen achteruitgang. Maar een realistischer balans tussen kwaliteit en uitvoerbaarheid. Een norm die werkt. Een norm die mensen in staat stelt om daadwerkelijk op te ruimen, te investeren en kwaliteit toe te voegen. Een norm die past bij een provincie die woningbouw wil versnellen in plaats van afremmen.

2. Het schrappen van de landgoederenregeling

De evaluatie laat zien dat de landgoederenregeling veel capaciteit vraagt en te weinig oplevert. Het CDA heeft altijd oog voor rentmeesterschap, maar rentmeesterschap betekent óók: zuinig omgaan met ambtelijke capaciteit en kiezen voor instrumenten die wel effectief zijn.

We begrijpen het voorstel om deze regeling te beëindigen, maar aan de andere kant vinden we het jammer dat een regeling die misschien niet veel wordt toegepast, wordt beëindigd.

3. Buitengebied: regels moeten haalbaar zijn

Het CDA is blij met het schrappen van het onderscheid tussen 25 en 35 kampeermiddelen bij kleinschalige kampeerterreinen. Dat voorkomt willekeur en houdt recreatie op mensenmaat mogelijk.

Ook de introductie van het kleinschalig-plusbedrijventerrein biedt ruimte voor lokaal ondernemerschap en leefbaarheid. Daar horen we van veel kanten positieve geluiden over.

4. Recreatie en kustzone

Het CDA staat voor een zorgvuldige balans in de kustzone. Geen wilde groei, maar een koers die kwaliteit bewaakt. De verduidelijkingen in het overgangsrecht en de scherpere afbakening van gebieden helpen daarbij.

Maar we willen wél dat gemeenten de ruimte houden om maatwerk te leveren waar dat logisch is en landschappelijk verantwoord.

5. Faunabeheer en natuur

De technische actualisaties rond ganzenbeheersing, onderwaterfauna en houtopstanden zorgen voor duidelijkheid en werkbaarheid. Het is goed dat deze regels zijn afgestemd op praktijkervaringen van terreinbeheerders en agrariërs.

Lees
ver­der