Provincie Zeeland | Afsluiten definitiefase Deltaweg

12 december 2025 3 minuten lezen

Afslui­ten defi­ni­tie­fa­se Del­ta­weg

Statenlid Anton Geluk sprak vandaag over de Deltaweg: "De CDA-fractie ondersteunt dit project. De Deltaweg (N256) is namelijk een hoofdverkeersader in onze provincie met structurele problemen op het gebied van verkeersveiligheid en doorstroming, vooral bij kruispunten en in de spits. Hier moeten we iets mee."

Bereikbaarheid is een voorwaarde

Bereikbaarheid is voor het CDA een voorwaarde voor wonen, werken, leren en zorgen.
Daarom staan wij pal achter het project Deltaweg, dat zich richt op een toekomstbestendige, veilige en flexibele inrichting van de weg, met als doel het verminderen van ongevallen en het verbeteren van de bereikbaarheid.

Belangrijke onderdelen hierbij zijn: de aanleg van een vrijliggend fietspad, een parallelweg voor landbouw- en bestemmingsverkeer (ook als omleidingsroute te gebruiken), en voorbereiding op een mogelijke toekomstige uitbreiding naar 2x2 rijstroken als onderdeel van de Midden-Zeelandroute.

Het project is verdeeld over zeven wegvakken, elk met een voorkeursontwerp. Bij deze ontwerpen worden ook meekoppelkansen benoemd, zoals een faunapassage bij De Schenge, fietstunnels bij Goes en ophoging van een deel van de weg voor waterveiligheid.

Projectkosten

Maar laten we het nu eerst eens over de projectkosten hebben. Een eerste raming laat zien dat voor het Voorlopig Ontwerp de totale kosten naar verwachting € 154 miljoen zijn, met een bandbreedte naar boven en beneden van 35%. Hierdoor komt de geraamde ondergrens voor de projectkosten op dit moment uit op € 99 miljoen en de geraamde bovengrens op € 207,5 miljoen. Maar laten we uitgaan van de bovengrens van € 207,5 miljoen.

Daarnaast zijn er de kosten voor de meekoppelkansen die er nog bovenop komen. Ik benoem ze, met daarbij de geraamde bovengrens:

  • Waterveiligheid: € 5 miljoen.
  • Een faunapassage: € 5 miljoen.
  • Voor fietstunnels bij de kruising in Goes: € 9 miljoen.

Tot slot kan het zijn dat in de uitvoeringsfase extra kosten ontstaan door de inzet van zero-emissiematerieel, met meerkosten van naar schatting tussen € 14 miljoen en € 29,1 miljoen. Dit geeft een geraamde bovengrens van maar liefst € 255,6 miljoen.

Hoe gaan we dit allemaal betalen? Dit is natuurlijk nog wel een dingetje.

Op dit moment hebben we € 40 miljoen, bestaande uit € 20 miljoen Rijksgeld en € 20 miljoen cofinanciering. Als we dus alles doen wat ik zojuist benoemde, met kosten van € 255,6 miljoen, komen we maar liefst € 215 miljoen te kort. Graag een reactie van de gedeputeerde.

Het zou mooi zijn wanneer dit bedrag er komt, maar is dit realistisch of moeten er keuzes gemaakt worden?

Als we een keuze moeten maken uit de meekoppelkansen, dan kiest het CDA voor:

  1. De fietstunnels. Die moeten er wat ons betreft komen, waarbij ook gerekend mag worden op een bijdrage van de gemeente Goes. Wij denken dat alleen op deze wijze de fietsveiligheid gegarandeerd kan worden. Dit hebben de insprekers tijdens de commissievergadering ons wel duidelijk gemaakt.
  2. Voor waterveiligheid, dat wil zeggen; het deels verhoogd aanleggen van de weg om bij een overstroming de bereikbaarheid richting Noord-Beveland voor hulpdiensten te waarborgen.

Wij geloven niet dat het goed is om te kiezen voor de inzet van zero-emissiematerieel. Mocht dit ooit nodig zijn, dan zetten wij in op zero-emissie op basis van groen gas of elektriciteit, opgewekt uit biogas dat geproduceerd is in Zeeuwse mestvergisters met mest van onze Zeeuwse veehouders. Dan steunen we deze namelijk ook. Pas als er daadwerkelijk voor alles genoeg geld is, kan overwogen worden om ook de faunapassage aan te leggen.

Ik heb nog een aantal vragen aan de gedeputeerde:

  1. Vindt de gedeputeerde dat de participatie met omwonenden en belanghebbenden goed is verlopen?
  2. Hoe zorgen we ervoor dat iedereen (omwonenden en belanghebbenden) zich ook in de toekomst gehoord voelt?
  3. Mocht de financiering van het totaal eventueel niet rondkomen, is er dan een alternatief plan? Bijvoorbeeld minder luxe of fasering van de aanpak, zoals het wegvak bij Goes als eerste?

Bewoners uit ’s-Heer Hendrikskinderen hebben ons er op gewezen dat zij meer landbouwverkeer door de kern van ’s-Heer Hendrikskinderen wanneer de plannen voor landbouw- en bestemmingsverkeer doorgang vinden. Is dit bij de gedeputeerde bekend? Wilt de gedeputeerde ons toezeggen hiernaar te kijken en dan ook naar mogelijke alternatieve routes voor landbouwverkeer langs en niet door ’s-Heer Hendrikskinderen?

De CDA-fractie steunt het voorstel van het College en kan instemmen met de afronding van de definitiefase en de start van de ontwerpfase.

Lees
ver­der