Provincie Zeeland | CDA Zeeland dient motie in voor veiligere…

06 juni 2025 1 minuten lezen

CDA Zee­land dient motie in voor vei­li­ge­re fiets­in­fra­struc­tuur

Tijdens de Algemene Beschouwingen op vrijdag 6 juni 2025 heeft het CDA Zeeland samen met PvdA-GL, Ja21, ChristenUnie en D66 een motie ingediend om de fietsveiligheid in Zeeland structureel te verbeteren. De motie roept het provinciebestuur op om bij herinrichting van N-wegen waar mogelijk veilige, vrijliggende fietspaden aan te leggen en meer aandacht te besteden aan gevaarlijke oversteekpunten en kruisingen. Ook pleiten de indieners voor het actief benutten van fietsdata en het stimuleren van helmgebruik. De partijen willen dat Zeeland haar imago als fietsprovincie waarmaakt en de achterstand inhaalt ten opzichte van buurlanden als België, waar al duizenden kilometers aan fietssnelwegen zijn gerealiseerd. De motie is aangenomen!

Motie Een tandje bij voor fietsveiligheid

Provinciale Staten van Zeeland, in vergadering bijeen op vrijdag 6 juni 2025,

Constaterende dat:

  • Zeeland bekendstaat als hét fietsparadijs van Nederland, maar het aanleggen van een echte fietssnelweg in onze provincie tot op heden nog niet is gelukt[1];
  • In buurlanden zoals België al 2.800 kilometer aan fietssnelwegen is gerealiseerd, terwijl Zeeland achterblijft, ondanks bestaande initiatieven zoals het traject Vlissingen – Middelburg;
  • De druk op fietspaden blijft toenemen door vergrijzing, het toenemende gebruik van e-bikes, groeiend toerisme en de wens tot meer duurzame mobiliteit;
  • Fietsers een kwetsbare groep zijn in het verkeer en relatief vaak betrokken zijn bij ongevallen, met name op of nabij N-wegen[2][3];
  • De huidige verkeersveiligheidsbeoordeling verbetering behoeft qua focus op fietsinfrastructuur en het vergroten van de verkeersveiligheid op N-wegen kansen biedt om maatschappelijke opgaven te combineren, zoals veiligheid, gezondheid en bereikbaarheid[4].

Overwegende dat:

  • Er jaarlijks ongelukken blijven plaatsvinden op onveilige kruispunten en trajecten zonder volwaardige fietsvoorzieningen[5] en structurele aandacht voor fietsveiligheid essentieel is, zeker bij drukke verkeersaders zoals N-wegen[6];
  • Andere provincies al beleid voeren waarin fietsinfrastructuur structureel is ingebed in omgevingsvisies, woningbouwprojecten en mobiliteitsagenda’s[7];
  • Het verbeteren van de veiligheid voor fietsers bijdraagt aan duurzame mobiliteit en een gezondere leefomgeving;
  • Het verhogen van de wegingsfactor voor fietsinfrastructuur in de verkeersveiligheidsbeoordeling de veiligheid van fietsers een belangrijke verbetering is geweest;
  • Kansen om fietsveiligheid te verbeteren vaak samenlopen met geplande infrastructurele werkzaamheden (‘werk met werk’)[8];
  • In de Voorjaarsnota 2025 wordt verwezen naar het actualiseren van onderhoudsbudgetten voor infrastructuur, en dat fietsinfrastructuur daar onlosmakelijk onderdeel van moet zijn, door bijvoorbeeld fietssnelwegen, volwaardige fietsvoorzieningen en kruisingen te realiseren.
  • Gedrag van. fietsers tevens een belangrijk element in fietsveiligheid is

Verzoeken Gedeputeerde Staten:

  • Fietsveiligheid structureel grote aandacht te geven in beleid en uitvoering, met name op en nabij N-wegen;
  • Bij herinrichting van N-wegen waar mogelijk veilige, vrijliggende fietspaden te realiseren via ‘werk met werk’;
  • Fietsdata en ervaringen van fietsers actief te betrekken bij de analyse en prioritering van risico’s;
  • Fietsinfrastructuur en veilige kruisingen integraal te budgetteren binnen de 3 miljoen per jaar zoals die nu in de voorjaarsnota beschikbaar komt voor Verkeersveiligheid Provinciale wegen, en fietssnelwegen vanuit de Investeringsagenda;
  • Het ROVZ (regionaal orgaan verkeersveiligheid Zeeland) te verzoeken het belang te promoten van het dragen van een fietshelm.

En gaan over tot de orde van de dag,

Hannie Kool-Blokland Ralph van Hertum Gert Heijkoop

CDA Zeeland PvdA – GL Ja21

Lizo Koppejan Wouter Versluijs

ChristenUnie D66

[1] https://www.pzc.nl/nieuws/zeeland-is-het-fietsparadijs-van-nederland-maar-een-fietssnelweg-aanleggen-lukt-maar-niet~a76ce85d/

[2] SWOV (2025). Verkeersdoden in Nederland. SWOV-factsheet, april 2025. SWOV, Den Haag: https://swov.nl/nl/factsheet/verkeersdoden-nederland

[3] https://www.zeeland.nl/sites/default/files/digitaalarchief/IB24_c47801c2.pdf

[4] https://www.fietsberaad.nl/Tour-de-Force/Nieuws/Nieuwsdetail/Doorfietsroutes-met-bijna-20-toegenomen-in-een-(1)/28457

[5] https://swov.nl/nl/factsheet/verkeersdoden-nederland

[6] https://www.fietsersbond.nl/ons-werk/infrastructuur/fietspaden/

[7] https://www.gelderland.nl/themas/bereikbaar/fietsen/hoogwaardige-fietsroutes/netwerk-van-hoogwaardige-fietsroutes

[8] https://www.fietsberaad.nl/Kennisbank/Door-de-drukte;-naar-een-toekomstbestendig-fietspa

Lees
ver­der