
23 oktober 2025
04 juli 2025 1 minuten lezen
Tijdens de Statenvergadering van 4 juli 2025 sprak CDA-Statenlid Anton Geluk over het voorstel Prioritering Verkeersveiligheid N-wegen. Hij onderstreepte het belang van een structurele aanpak van verkeersonveiligheid op Zeeuwse provinciale wegen en pleitte voor heldere voorrangsregels voor fietsers, slimme koppelkansen bij werkzaamheden én aandacht voor gedrag in het verkeer. Hieronder leest u zijn volledige bijdrage!

De Provincie Zeeland werkt met het programma Regionale Bereikbaarheid aan de verbetering en het behoud van de bereikbaarheid en verkeersveiligheid van en binnen Zeeland.
Om dit goed te doen, is gezocht naar een instrument om infrastructurele projecten en maatregelen te kunnen prioriteren. Dit heeft geleid tot een tweevoudige aanpak:
Voorzitter,
Wat de generieke maatregelen betreft, vragen wij aandacht voor de onduidelijke voorrangsregels van fietsers op rotondes. De ene keer heeft de fietser op de rotonde voorrang boven het autoverkeer, en bij een andere rotonde weer niet. Mijn collega-fractieleden, ikzelf en velen met ons ergeren zich hieraan. Deze onduidelijkheid leidt tot onnodige verkeersslachtoffers. Kan de gedeputeerde zich inzetten voor een uniform beleid in heel Zeeland, zodat op alle rotondes in Zeeland dezelfde regels voor fietsers gelden?
Voor de planning en volgorde van de aan te pakken wegdelen en kruispunten is uitgegaan van effectiviteit: beginnend met de locaties waar de meeste winst in verkeersveiligheid te behalen is. Daarbij wordt ook gekeken naar koppelkansen met andere initiatieven in het kader van vervanging en renovatie. Dat is prima.
Maar, voorzitter, wat de koppelkansen betreft vragen wij extra aandacht voor omleidings- en calamiteitenroutes. Recente stremmingen van onder andere de Vlaketunnel tonen de noodzaak aan om deze koppelkansen te benutten. Daarom de volgende vraag: kan de gedeputeerde toezeggen dat bij de prioritering ook het belang van omleidings- en calamiteitenroutes wordt meegenomen?
In het kader van de veiligheid op N-wegen brengen wij ook de vrij recent aangenomen moties – namelijk de motie “Fietspad van de toekomst” en de motie “Een tandje bij voor fietsveiligheid” – onder de aandacht van de gedeputeerde, met het verzoek hiermee voortvarend aan de slag te gaan.
Voorzitter,
Wij vinden een jaarlijkse voortgangsrapportage over verkeersveiligheid op N-wegen belangrijk. Drie miljoen euro per jaar extra voor veiligheid is veel geld en wij willen weten wat het oplevert.
Verder benadrukken wij dat aanpassing van infrastructuur niet zaligmakend is. Net zo belangrijk – en misschien wel belangrijker – is gedrag. Vooral hufterig of asociaal weggedrag moet worden aangepakt. Handhaving op dit gedrag dus, en niet per se op snelheid.

23 oktober 2025

13 oktober 2025

10 oktober 2025