
09 oktober 2025
22 januari 2025 3 minuten lezen
In de commissievergadering Ruimte & Verkeer van dinsdag 20 januari stond, mede op verzoek van het CDA, de Metropolitane Fietsroute Delft - Rotterdam Alexander weer...

In de commissievergadering Ruimte & Verkeer van dinsdag 20 januari stond, mede op verzoek van het CDA, de Metropolitane Fietsroute Delft - Rotterdam Alexander weer op de agenda. Aanleiding was een aantal brieven van omwonenden, waarin zij aangaven dat er nieuwe ontwikkelingen waren waardoor het eerder genomen besluit heroverwogen moest worden. Door hun brieven te agenderen, wilde het CDA Delft deze belanghebbenden de mogelijkheid geven om hun (nieuwe) punten nog eenmaal onder de aandacht te brengen van de politiek in Delft, voordat de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) op 5 februari definitief besluit tot aanleg. Stel dat deze nieuwe informatie partijen die in april nog tegen de motie van het CDA en anderen om onderzoek te doen naar alternatieve routes hadden gestemd alsnog zouden gaan twijfelen? Dan geldt het spreekwoord "Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald". Zolang er nog geen onomkeerbare besluiten zijn genomen, wil het CDA open staan voor nieuwe argumenten omdat wij nog steeds niet overtuigd zijn dat een route via een nieuw aan te leggen fietsecoduct over de A13 het enige mogelijke alternatief is.
De afgelopen weken hebben we via de griffie maar ook persoonlijk een groot aantal brieven en emails van de omwonenden ontvangen. Wat daarin opviel was het steeds harder wordende taalgebruik. Gingen de brieven in oktober nog over inhoudelijke redenen waarom een snelfietspad langs deze route geen goed idee was, de laatste weken was de kern van de brieven dat wethouders en onze burgemeester misbruik maakten van subsidie, een persoonlijk belang hadden bij dit fietspad, persoonlijk Natuurmonumenten hadden gevraagd om in te spreken met een tegengeluid tegen de omwonenden, fraude hadden gepleegd met subsidie of de raad doelbewust informatie hadden achtergehouden. Meerdere malen zijn wethouders er in het openbaar door omwonenden van beschuldigd een ernstig 'misdrijf' te hebben gepleegd in hun pogingen het fietspad erdoor te drukken. In de commissievergadering gaf CDA-raadslid Gerrit Jan Valk aan het erg jammer te vinden dat de omwonenden ervoor gekozen hadden woorden te gebruiken die er meer op lijken te zijn gericht om bestuurders voor het leven te beschadigen, dan om de gemeenteraad van feitelijk juiste informatie te voorzien. In zijn bijdrage gaf hij aan dat zo'n manier van politiek voeren "mijlenver afstaat van hoe het CDA politiek wil voeren", namelijk op inhoud en gebaseerd op feiten en met respect voor iedereen, ook als je het niet met ze eens bent. "Woorden doen ertoe", citeerde hij voormalig CDA-partijleider Hugo de Jonge, die in een debat had aangegeven dat politici en bestuurders wel degelijk slachtoffer kunnen worden van last, bedreigingen en zelfs fysiek geweld door dit soort hard taalgebruik. Deze opmerking leverde veel steun van andere partijen op, die aangaven zich ook te hebben gestoord aan de harde persoonlijke aanvallen op bestuurders.
Het debat ging daarna gelukkig verder over de inhoud. Namens het CDA bracht Gerrit Jan zorgen in over het late moment waarop het Hoogheemraadschap Delfland betrokken was bij de besluitvorming. En dat terwijl het fietspad straks door een waterberging gaat. Hoe kan de MRDH voorkomen dat het fietspad straks gaat drijven of bij elke regenbui onder water komt te staan? En het CDA wilde graag weten hoe het nu precies zit met de subsidie die Delft ontvangt voor de Gelatinebrug als dit fietspad wordt aangelegd. Eerder hadden wer hier met andere partijen Schriftelijke Vragen over gesteld en nog steeds is er onduidelijkheid. De bewoners zeggen dat de MRDH tegen hen gezegd heeft dat de 70% subsidie voor de Gelatinebrug er hoe dan ook komt, als er maar een fietspad wordt aangelegd. Uit antwoorden op technische vragen lazen we dat om 70% subsidie op de Gelatinebrug te krijgen het fietspad tussen Delft en Rotterdam Alexander juist aan een groot aantal eisen moet voldoen waardoor alternatieven niet in aanmerking komen. Maar na enig speurwerkt ontdekte Gerrit Jan dat in de Samenwerkingsovereenkomst staat dat het nieuw te bouwen fietspad "in grote lijnen" moet voldoen aan deze eisen. Dat geeft wellicht nog mogelijkheden voor alternatieven. De wethouder zegde toe voor de raadsvagdering van 30 januari de antwoorden op deze vragen van het CDA naar de gemeenteraad te sturen.

09 oktober 2025

13 september 2025

07 juli 2025