Cees van der Burg

Kandidaat nr. 19

Er zijn binnen Lansingerland veel maatschappelijke organisaties die zorgen dat de kwaliteit van de leefomgeving, het milieu en duurzaamheid op de agenda staan. Er wordt veel geïnvesteerd in het onderwijs voor goede persoonlijke ontwikkeling van kinderen en jong volwassenen.  Daar ben ik trots op en dat verdient alle steun. Binnen Lansingerland hebben we ondanks de verstedelijking een schil van groengebieden die we willen behouden en versterken.

We staan met z’n allen voor grote uitdagingen. Economisch denken is prima maar vervolgens gaat het om ecologisch handelen. Het gebruik van grondstoffen is niet in balans met wat de aarde kan blijven geven. Het uitputten van de aarde door ongelimiteerd gebruik van grondstoffen, het veroorzaken van milieuvervuiling door emissie naar lucht, bodem en water is verwoestend voor complexe ecosystemen. Het is de hoogste tijd dat er niet alleen met een economische bril wordt gekeken maar met de ecologische systeembril.

We zullen meer werk maken om de klimaatverandering aan te pakken, in Lansingerland is het energiegebruik hoog. Investeren in duurzame energiebronnen zal grote prioriteit hebben. Schone lucht, bodem en water als indicatoren voor een schone leefomgeving, daar willen we in Lansingerland hard aan werken.