Charles van Harn

Gemeenteraadslid

Waar ik trots op ben

Sinds 4 jaar ben ik CDA duo-raadslid. In maart 2019 heb ik in de Commissie Ruimte naar voren gebracht om meer woningen te bouwen in Bleiswijk. Dit is door het college opgepakt. En nu is het Masterplan woning bouwlocaties Lange vaart en Merenweg Bleiswijk gereed. De komende 5-10 jaar worden er 900 woningen in vele variëteiten gebouwd voor jongeren, senioren en gezinnen, waarvan 50% in de categorie betaalbaar.

Als inwoner van Lansingerland ben ik er trots op dat wanneer we nu de woonkernen van onze gemeente binnenrijden er Lansingerland op de woonplaatsborden is toegevoegd en dat ik daaraan heb bijgedragen. Iedereen ziet nu waar Lansingerland ligt.

35 Jaar geleden ben ik met mijn gezin in Bleiswijk komen wonen. Onze kinderen zijn er opgegroeid, gingen naar de basisschool, sloten zich aan bij sportverenigingen en jeugdclubs. Inmiddels uitgevlogen maar samen kijken wij terug op een mooie tijd. Ik wens dat ook onze kleinkinderen die nu in Lansingerland wonen later kunnen zeggen; het was er goed en we hebben een mooie tijd gehad.

Wat kan er beter

Of ik nu door het Rottemeren gebied fiets, het Hoge- en Lage Bergse bos of De Groenzoom het voelt alsof ik met vakantie ben. Heerlijk om als inwoner van Lansingerland in de eigen gemeente zo te kunnen recreëren, wandelend, fietsend of op het water. Maar we moeten er voor waken dat niet al het groen in Lansingerland opgeslokt wordt door stenen voor huizen of door beton voor bedrijfspanden. Lansingerland moet zuinig zijn op het groen wat het heeft en op het dorpse karakter.

Als CDA zijn we er trots op dat Lansingerland de meest innovatieve glastuinbouwgemeente ter wereld is. Maar als wij willen dat dit zo blijft dan moeten alle kassen op een warmtenet worden aangesloten met als doel in 2040 klimaat neutraal te opereren. En moet het Horti Science Park uitgebreid worden tot een innovatieve broedplaats waar knappe koppen uit de regio en wereld wijd bezig gaan om de glastuinbouw blijvend te vernieuwen.